شیرینی های سنتی کشور ما آن قدر زیاده که نمیشه اسم همشون رو برد. به جرات می تونیم بگیم که هر شهر تو ایران حداقل یک یا چند شیرینی سنتی مخصوص به خودش رو داره. از شیرینی های خوشمزه ی شمالی مثل کوکی لاهیجان گرفته تا شیرینی های سنتی جنوب مثل کلوچه خرما همه طرفدارهای زیادی دارن و به راحتی نمیشه از اون ها گذشت. یکی از شهرهای ایران که شیرینی ها و خوراکی های خوشمزه ی خیلی زیادی داره شهر قزوینه. از باقلوای قزوینی که بگذریم، نوبت می رسه به شیرینی های سنتی فوق العاده اش که بسیار معروفه. یکی از انواع شیرینی های سنتی قزوین، شیرینی چرخیه. البته از اونجایی که شیرینی چرخی خیلی معروفه و توی اغلب شهرهای ایران درست میشه، این شیرینی رو به شهرهای دیگه ی ایران مثل مشهد هم نسبت دادن. شیرینی چرخی بافت سبکی داره، طعمش فوق العادس و بهترین گزینه برای شیرینی نوروزه. پس اگر شما هم به دنبال درست کردن یه شیرینی خوشمزه و آسون برای شیرینی عید هستید، طرز تهیه شیرینی چرخی رو یاد بگیرید و اون رو درست کنید.

شیرینی سنتی قزوین

طرز تهیه شیرینی چرخی قزوینی

 

۱- ابتدا پودر شکر (پودر قند) و روغن را حدود ۵ دقیقه با همزن بزنید تا پفکی و سبک شود و رنگ آن به رنگ کرم تغییر کند.

۲- زرده های تخم مرغ، زعفران، هل و گلاب را به مواد اضافه کرده و حدود ۱ دقیقه هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

۳- ماست و بیکینگ پودر را در ظرفی جداگانه با هم مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس آن ها را به مواد شیرینی اضافه کنید و کمی هم بزنید.

۴- آردها را با هم مخلوط کرده و الک کنید. در مرحله ی آخر آن ها را به مواد اضافه کرده و با یک قاشق و یا با استفاده از انگشتان دستتان مواد را هم بزنید تا خمیری به دست آید.

۵- روی خمیر به دست آمده را بپوشانید یا آن را داخل کیسه بگذارید، به مدت ۶ ساعت در دمای محیط (ترجیحا خنک) قرار دهید و اجازه دهید استراحت کند.

۶- اگر  چرخ و ماسوره داشید خمیر را از آن رد کنید. خمیر را داخل چرخ گوشت بریزید، در خروجی آن یک تخته قرار دهید، بعد از خروج خمیر آن را با استفاده از چاقو به قطعات مناسب تقسیم کنید.

۷- سینی فر را چرب کنید و داخل آن کاغذ روغنی قرار دهید. خمیر ها را داخل آن با فاصله از هم بچینید، روی نیمی از آن ها دانه ی خرفه بپاشید و داخل فر که از قبل در دمای ۱۷۰ درجه گرم کرده اید  به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

۸- بعد از ۱۵ دقیقه شیرینی ها را از فر خارج کنید بعد از آن که کاملا خنک شدند، روی نیمه ی دیگر آن ها پودر پسته بپاشید و نوش جان کنید.

 

طرز تهیه شیرینی چرخی

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی چرخی

- از روغن با کیفیت استفاده کنید. روغن نامناسب شیرینی را خراب می کند. می توانید از روغن صاف قنادی نیز به جای روغن جامد استفاده کنید.

- برای چرخ کردن خمیر می توانید از چرخ گوشت برقی و یا چرخ گوشت دستی استفاده کنید. اگر چرخ گوشت ندارید می توانید از قالب دلخواه و یا قیف و ماسوره استفاده کنید. برای قالب زدن خمیر، آن را بین دو ورق کاغذ روغنی با استفاده از ورنه باز کنید و با استفاده از کاتر برش، قالب بزنید.

- اگر تعدادی از قطعات خمیر به شکل دلخواهتان در نمیامد، مجددا آن ها را داخل چرخ گوشت بریزید و دوباره چرخ کنید.

- برای تزیین شیرینی چرخی می توانید از خرفه، پودر پسته و پودر نارگیل استفاده کنید.

- استراحت دادن به خمیر برای ری کردن آرد برنج است. اما آن را بیشتر از ۶ ساعت استراحت ندهید. چون بیکینگ پودر موجود در آن، خمیر را خراب می کند.

- اضافه کردن هل به مواد اولیه شیرینی چرخی دلخواه است. اگر می خواهید رنگ شیرینی تان کدر نشود، می توانید هل را از مواد اولیه آن حذف کنید.

- خمیر را بیش از اندازه ورز ندهید چون به روغن می افتد و سفت می شود.

- حتما ۱۵ دقیقه قبل از آن که شیرینی ها را داخل فر قرار دهید، فر را گرم کنید.

- حتما آرد برنج و پودر قند را از حریر، و آرد را از الک رد کنید تا نرم شوند و شیرینی لطیف تری داشته باشید.

- بعد از اضافه کردن ماست به مواد، آن را زیاد هم نزنید تا ماست آب نیندازد.

- شیرینی چرخی را به صورت کاکائویی نیز درست می کنند. کافی است به مواد اولیه شیرینی کمی پودر کاکائو اضافه کنید.

- در بسیاری از دستورها در صورت اضافه کردن زعفران، هل و گلاب را حذف می کنند.

- ماندگاری شیرینی چرخی زیاد است و بهترین گزینه برای شرینی عید شما می باشد.

- تصاویر از: ashpazi_khanoomha ، @shirini_sonati_apollo ، @shirinisonnati_ghazvin@