با این که بلدرچین پرنده ایه که بدن کوچیکی داره اما گوشت بلدرچین یکی از پرخاصیت ترین گوشت های دنیاست. مواد مغذی گوشت بلدرچین آن قدر زیاده که اکثر پزشک ها خوردن اون رو برای همه ی سنین توصیه می کنن. از خواص گوشت بلدرچین میشه به پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن و روی اشاره کرد که همه برای سلامتی بدن مفید هستن. ویتامین های موجود در گوشت بلدرچین هم خیلی زیاده؛ از جمله ویتامین B، تیامین، نیاسین، بیوتین و کوبالامین که سوخت و ساز بدن رو افزایش میدن و سیستم عصبی رو تقویت می کنن، ویتامین D که برای رشد استخوان ها مفیده، ویتامین A، که استخوان ها را محکم می کنه و به سلامت پوست کمک می کنه، ویتامین K که سلول های سوخت و ساز را پردازش می کنه، انعقاد خون رو بهبود می بخشه و جذب کلسیم رو افزایش میده. بلدرچین به روش های مختلف درست میشه؛ مثلا بعضی ها طرفدار خوراک بلدرچین هستن و بعضی ها هم بلدرچین گریل شده با پوره رو ترجیح میدن. از بلدرچین شکم پر هم که دیگه نگیم براتون! راستی تخم بلدرچین رو هم فراموش نکنید که خواص بسیاری داره و حاوی مقدار زیادی پروتئین و کولینه که برای مغز مفیده. امروز می خواهیم یک روش جدید برای درست کردن بلدرچین رو بهتون یاد بدیم. در این غذا بلدرچین به صورت کبابی تهیه میشه. قبل از کباب شدن، گوشت بلدرچین ها با یه سس ویژه مزه دار میشن و طعم فوق العاده ای می گیرن. طرز تهیه کباب بلدرچین و سس مخصوصش رو یاد بگیرید، این غذای خوشمزه رو درست کنید تا هم از طعم بی نظیرش لذت ببرید و هم از خواص بی نهایتش.

 

بلدرچین کبابی

طرز تهیه کباب بلدرچین

 

۱- بلدرچین ها را بشویید و تمیز کنید. آن ها را در قابلمه بگذارید و به همراه ۲ تا ۳ لیوان آب، پیاز خرد شده، برگ ساقه کرفس و چند ساقه جعفری اجازه دهید نیم پز شود و آب به خورد آب برود. بعد از آن که بلدرچین ها نیم پز شدند آن ها را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند.

۲- برای درست کردن سس، کمی روغن زیتون یا کره ی آب شده را به همراه آب لیمو تازه، نمک و فلفل و زعفران آماده کنید، داخل ظرفی بزرگ بریزید و با هم خوب مخلوط کنید. سپس بلدرچین های نیم پز را داخل این سس بخوابانید و به مدت حداقل ۴-۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید.  به بلدرچین ها اجازه دهید تا طعم سس را به خود بگیرد.

۳- بعد از سپری شدن زمان استراحت، بلدرچین ها را مانند جوجه به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم کباب کنید. مرتب سس کره ی آب شده و زعفران را با استفاده از یک قلمو روی بلدرچین در حال کباب شدن بمالید تا به خورد بلدرچین ها برود و به خوبی مزه دار شود.

۴- بعد از آن که سیخ ها را مدام زیر و رو کردید و بلدرچین ها کاملا برشته شدند آن ها را به همراه گوجه کبابی سرو کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

نکات کلیدی طرز تهیه کباب بلدرچین

- بلدرچین های سیخ شده را هم روی منقل و هم روی حرارت گاز می توانید کباب کنید.

- زمان کباب شدن بلدرچین نسبت به جوجه طولانی تر است.

- کباب بلدرچین را می توانید به همراه پلو و یا تنها سرو کنید.

 

کباب بلدرچین

 

- بلدرچین ها را می توانید به صورت درسته کباب کنید و یا آن را از بالا به پایین به دو قسمت تقسیم کرده و بعد کباب کنید.

- اگر تکه های بلدرچین شما کوچک است و بلدرچین درسته نیست، نیازی به نیم پز کردن آن ها قبل از کباب کردن ندارید. کافی است تکه های بلدرچین را چند ساعت داخل سس مخصوص قرار دهید و بعد آن ها را کباب کنید.

- در بعضی دستورها در طرز تهیه سس کباب بلدرچین از خامه نیز استفاده می کنند که اختیاری است. در این دستور هم می توانید ۱/۲ پیمانه خامه به سس اضافه کنید.

- اگر به بوی مرغ و گوشت حساس هستید می توانید هنگام نیم پز شدن گوشت بلدرچین از چند برگ بو، چند شاخه رزماری و یا چوب دارچین استفاده کنید تا بوی زهم آن گرفته شود.

- بعد از پخته شدن بلدرچین ها می توانید پوست روی گوشت آن را جدا کنید و بعد آن را در سس بخوابانید.

- طبع گوشت بلدرچین بسیار گرم است. بهتر است آن را به همراه خوراکی های سرد سرو کنید. همچنین اگر طبع گرمی دارید از خوردن بیش از حد آن خودداری کنید.

- برای اطلاعات بیشتر در مورد گوشت بلدرچین و هر آنچه لازم است در مورد گوشت بلدرچین بدانید می توانید به مقاله های ایران کوک مراجعه کنید.

تصاویر از: farshad__chef ، @alaza.restaurant ، @jellyiran@