قطاب از شیرینی های خوشمزه ی سنتی ما ایرانی هاست که خوردنش مخصوصا به همراه چای به عنوان عصرانه بسیار لذت بخشه. قطاب شکل خاصی داره و از دو لایه یا دو سمت تشکیل شده؛ لایه ی خارجی که نان سرخ شده است که با آرد، زرده تخم مرغ، ماست و ... درست میشه. مغز داخل آن هم معمولا از مواد شیرین و انواع مغز پر میشه. در نهایت روی قطاب رو هم پودر قند می ریزن و تزیین می کنن. اما تا حالا به این فکر کرده اید که مواد داخل قطاب را عوض کنید و آن را به عنوان میان وعده در دورهمی هاتون سرو کنید؟ امروز به شما طرز تهیه قطاب گوشتی رو یاد میدیم تا این غذای خوشمزه و لذیذ رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. در واقع قطاب گوشتی نوعی پیراشکی محسوب میشه و مواد اولیه ی اون ها تقریبا مثل همه. ولب قطاب گوشتی شکل ظاهرش دقیقا مثل شیرینی قطاب میمونه. برای درست کردن قطاب گوشتی هم باید درست کردن خمیر مخصوص اون رو بلد باشید و هم مایه داخلش رو. البته مایه داخل قطاب گوشتی تا حد زیادی سلیقه ایه و می تونید از هر ماده ی اولیه ای به دلخواه خودتون استفاده کنید. ما ساده ترین روش طرز تهیه قطاب گوشتی رو بهتون یاد میدیم تا هم خمیر قطاب و هم مایه داخلش رو خیلی راحت درست کنید. با ما همراه بشید تا ببینیم این میان وعده ی خوشمزه چجوری درست میشه:

  پیراشکی گوشت

طرز تهیه قطاب گوشتی

 

مرحله اول: درست کردن خمیر قطاب

۱- برای درست کردن خمیر قطاب ابتدا بیکینگ پودر را داخل ماست بریزید، با هم مخلوط کنید و آن را به مدت ۲ دقیقه کنار بگذارید تا ماست حجیم و پف دار شود.

۲- سپس داخل ظرفی دیگر زرده ی تخم مرغ و نمک را ریخته و با هم مخلوط کنید. بعد جعفری خرد شده را به همراه ماست به آن اضافه کنید و خیلی خوب به هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

۳- حالا زمان آن است که آرد را کم کم در ۲ مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری به دست بیاید. بعد از آن که خمیر آماده شد، روی آن یک کیسه فریزر پلاستیکی بکشید و حدود ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید.

۴- بعد از ۳۰ دقیقه، روی تخته ای آرد بپاشید، خمیر را روی آن قرار دهید و با وردنه صاف کنید. خمیر را به شکل مستطیلی باز کنید، آن را تا کنید تا سبک شود و معده را اذیت نکند. آن را چهار لا کنید، آرد اضافی را از آن بگیرید و خمیر را بردارید. مجددا تخته را آردپاشی کنید، خمیر را روی آن قرار دهید و به نازکی نیم سانتی متر باز کنید. خمیر را دور وردنه بپیچید، مجددا آردهای اضافی آن را بگیرید. می توانید از خمیر گلوله هایی جدا کنید و هر کدام را با دست یا وردنه پهن کنید.

 

مرحله دوم: مواد داخل قطاب گوشتی

۱- پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید.

۲- گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید.

۳- قارچ های خرد شده را به همراه ادویه، فلفل دلمه ای خرد شده و ذرت به گوشت اضافه کنید. بعد از آن که مواد را خوب تفت دادید، کمی به آن ها رب بزنید.

مرحله سوم: سرخ کردن قطاب گوشتی

۱- داخل گلوله هایی که پهن کرده اید کمی از مواد بریزید، روی آن پنیر پیتزا بپاشید، دو لبه ی قطاب را روی هم قرار دهید و لبه های آن را به هم بچسبانید. با استفاده از یک چنگال لبه ی قطاب را شیار دهید یا آن را با دست پیچ دهید تا کاملا بسته شود و مواد بیرون نریزد.

۲-داخل تابه مقدار زیادی روغن بریزید. تا اندازه ای که روی قطاب ها را بپوشاند. بعد از آن که روغن داغ داغ شد، قطاب ها را داخل روغن داغ بیندازید و سرخ کنید.

۳- وقتی رنگ قطاب ها طلایی شد، آن ها را از تابه خارج کنید و به دلخواه تزیین کنید.

  قطاب پیراشکی

نکات کلیدی طرز تهیه قطاب گوشتی

- اگر فرصت کافی برای درست کردن خمیر قطاب گوشتی را ندارید می توانید از خمیر نانوایی آماده هم استفاده کنید.

- برای داخل قطاب می توانید علاوه بر مایه ماکارونی از مواد دلخواه دیگری نیز استفاده کرد.

- برای استراحت خمیر آن را در دمای محیط قرار دهید کافی است.

- استراحت خمیر در فرایند درست کردن آن اجباری است. چون باعث می شود هنگامی که آن را با وردنه باز می کنید، خمیر برنگردد. استراحت بیش از ۳۰ دقیقه ی خمیر هم خوب نیست چون خمیر لاستیکی می شود.

- اگر خمیر را بیش از اندازه نازک کنید، مواد داخل آن هنگام سرخ کردن می سوزد.

- حتما آردهای اضافی خمیر را پاک کنید چون در غیر این صورت خمیر خشک و سنگین می شود.

- آرد را قبل از مصرف الک کنید.

- قطاب گوشتی یکی از انواع غذاها با گوشت چرخ کرده می باشد   تصاویر از: lovely.kitchen2018@ و fatima_a486@ و Forifood@