درست کردن غذاهای بین المللی و جدید همیشه یه حس خوب و خلاقانه رو با خودش به همراه داره. در این مطلب می خوام طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان را آموزش بدم. مقلوبه مرغ و بادمجان یک غذای عربی بسیار بسیار خوش طعم، خوش عطر و جذاب هست. اگه از درست کردن و خوردن غذاهای پلو و چلویی مث عدس پلو مجلسی، شیرین پلو با مرغ، رشته پلو قیسی، مرصع پلو و غیره خسته شدین و از طرف دیگه از طرفدارهای پر و پاقرص مرغ و بادمجان هم هستین و دوست دارین یه تنوع هیجان انگیز تو برنامه غذایی تون و حتی تو مهمونی هاتون داشته باشین، مقلوبه مرغ و بادمجان یه گزینه خیلی خوب محسوب میشه. پس با من و ایران کوک همراه باشین تا گام به گام با فوت و فن درست کردن این غذای خوشمزه آشنا بشین.

 

طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

بادمجان ها را بشویید. سپس حلقه حلقه کنید و کمی نمک به آن ها بزنید و زمان دهید تا طعم نمک به خورد بادمجان ها برود. یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا خوب گرم شود. سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و پس از داغ شدن روغن، بادمجان ها را سرخ کنید و بعد کناری بگذارید.

سیب زمینی ها را نیز پوست بکنید و به صورت حلقه حلقه برش بزنید و بعد داخل روغن سرخ کنید و کناری بگذارید.

گوجه فرنگی ها را نیز به صورت حلقه حلقه برش بزنید.

زعفران را نیز دم کنید تا خوب رنگ پس بدهد. برای عطر بهتر مقلوبه مرغ و بادمجان، مقداری پودر هل نیز به زعفران اضافه کنید.

 

مرحله دوم: پخت برنج

برای درست کردن مقلوبه مرغ و بادمجان، ابتدا از حدود 1 الی 2 ساعت قبل برنج را داخل یک کاسه متوسط بریزید و با مقدار مناسبی آب روی برنج را بپوشانید و به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و بگذارید خیس بخورد. پس از گذشت این مدت زمان، در یک قابلمه آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا آب به جوش بیاید. حالا برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید و زمان بدهید تا برنج کمی بپزد و مغز آن نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید و آن را کناری بگذارید.

 

مرحله سوم: آماده سازی مرغ ها

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سیر ها را نیز رنده کنید.

 یک ماهیتابه را روی شعله گاز بگذارید و پس از گرم شدن مقداری روغن داخل آن بریزید و بعد پیاز و سیر را به همراه کمی نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. حالا مرغ ها را نیز روی پیاز و سیر بگذارید و مقداری پودر دارچین و ادویه کاری نیز به آن اضافه کنید. مرغ ها را تا زمانی که کمی برشته شوند و طعم ادویه ها را به خود بگیرند سرخ کنید.

 

مرحله چهارم: درست کردن سس مرغ

برای درست کردن سس مرغ مقلوبه مرغ و بادمجان، مرغ های سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید. سپس رب گوجه خانگی را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. سپس کمی آب یا استاک مرغ به آن اضافه کنید و زمان دهید تا یک سس مرغ نسبتاً غلیظی به دست آوردید. سپس گاز را خاموش کنید و سس را کناری بگذارید.

 

مرحله پنجم: چیدن مقلوبه مرغ و بادمجان

یک ظرف یا قابلمه نچسب را روی شعله گاز بگذارید. ابتدا مقداری از محلول زعفران و هل را کف قابلمه بریزید و به بعد به صورت لایه به لایه ابتدا بادام، سپس گوجه فرنگی های حلقه شده، مرغ های سرخ شده، بادمجان و سیب زمینی ها را کف قابلمه بچینید و بعد سس مرغی را که درست کردید را روی مواد بریزید. حالا برنج آبکشی شده را نیز روی مواد بریزید و با پشت کفگیر خوب فشار دهید. سپس باقی مانده زعفران و پودر هل را نیز روی برنج بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

مرحله ششم: سرو مقلوبه مرغ و بادمجان

ظرف مناسب پذیرایی را بردارید و روی قابلمه بگذارید. سپس به آرامی و با احتیاط قابلمه را برگردانید.

 

نوش جان

  مقلوبه مرغ و بادمجان  

نکات کلیدی تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

- اندازه مواد اولیه که در دستور مقلوبه مرغ و بادمجان آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل، می توانید مقدار مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

- در صورت تمایل از فلفل دلمه ای، کدو سبز، گل کلم و هویج نیز می توانید در مواد ته چین مقلوبه مرغ و بادمجان استفاده کنید.

- اگر دوست داشتید می توانید بادمجان ها را به صورت طولی برش بزنید و در مرحله چیدن مقلوبه مرغ و بادمجان، ابتدا بادمجان ها را  کف ظرف بچینید و بعد سایر مواد را روی آن بگذارید.

  مدل شارلوت بادمجان  

- عکس از اینستاگرام:

@faten_kitchen

@kurdi_lia

@rosemery.syr