اگر از دوستداران انواع سالادهای خوشمزه و جدید هستید، حتما سالاد عدس با برنج را امتحان کنید. ترکیب برنج با عدس برای ایرانی‌ها تداعی‌کننده عدس‌پلو است، اما با این ترکیب می‌توان غذاها و سالادهای متنوعی مانند سالادعدس با برنج درست کرد. برای درست کردن این سالاد علاوه بر عدس و برنج از پیازچه و فلفل سبز استفاده می‌شود که یک غذای کامل و مقوی را می‌‎سازند. این سالاد، ظاهر جذابی دارد و می‌توانید آن را  در مهمانی‌ها سرو کنید. همچنین سالاد برنج و عدس، یک انتخاب عالی برای افراد گیاهخوار و وگان است که می‌توانند آن را به عنوان غذای اصلی میل کنند.

خواص عدس

عدس به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی سالاد عدس و برنج دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی است. عدس، سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی مانند اسیدفولیک است. همان‌طور که می‌دانید اندام‌ها و ماهیچه‌های ما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند؛ عدس تمام اسیدآمینه‌های(مواد پروتئینی) مورد نیاز بدن برای ساخت و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها را دارد.

یکی دیگر از مزایای خوردن عدس، تامین آهن مورد نیاز بدن است؛ عدس مقدار بسیار زیادی آهن دارد و موجب ساخت هموگلوبین در بدن می‌شود. مصرف یک فنجان عدس(200 گرم) در روز، 36 درصد از نیاز روزانه آهنِ بدن را تامین می‌کند. همچنین عدس دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که موجب کاهش کلسترول و تنظیم قند خون می‌شود. بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشار خون و درمان دیابت از دیگر فوائد خوردن عدس برای سلامتی هستند.

طرز تهیه سالادعدس با برنج

مرحله اول

عدس را از شب قبل در آب خیس کنید. برنج را بشویید و آبکش کنید. سپس، همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برنج دم بکشد.

مرحله دوم

در مدت زمانی‌که برنج در حال دم کشیدن است، عدس‌ها را نیز بپزید تا اندازه‌ای که فقط نرم شود. سپس، عدس را آبکش کنید و همراه با برنج پخته در یخچال بگذارید تا خنک شوند.

مرحله سوم

فلفل سبز و پیازچه را خرد کنید. کف ظرف سرو سالاد به مقدار لازم برگ‌های کاهو قرار دهید. در کاسه‌ای عدس و برنج پخته سرد شده، پیازچه و فلفل سبز را بریزید. نمک، آبلیمو و فلفل را همراه با مقدار مناسب روغن زیتون به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. سالاد را روی برگ‌های کاهو بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه سالاد عدس با برنج

نکات طلایی در تهیه سالاد عدس با برنج

-می‌توانید به جای پیازچه از پیاز قرمز استفاده کنید. به جای فلفل سبز نیز می‌توانید از فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.

- استفاده از گوجه‌فرنگی و خیار نیز طعم و عطر خوبی به سالاد عدس با برنج می‌دهد.

- از انواع حبوبات مثل ماش یا نخود پخته می‌شود در این سالاد استفاده کرد.

سخن آخر

سالاد عدس با برنج، سالادی خوشمزه و متفاوت است که با برنج، عدس، پیازچه و فلفل درست می‌شود. از آن‌جایی که این سالاد ظاهر جذابی دارد، می‌توانید آن را در مهمانی‌ها سرو کنید. همچنین سالاد عدس با برنج، یک غذای کامل و مقوی برای گنجاندن در رژیم غذایی افراد گیاهخوار است.

برای درست کردن سالاد عدس باید برنج را با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برنج دم بکشد. عدس را نیز همزمان با دم گذاشتن برنج، با مقداری آب بپزید. بعد از پختن برنج و عدس، آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. کف ظرف سرو، برگ‌های کاهو را بچینید و داخل کاسه‌ای فلفل و پیازچه خردشده را با برنج، عدس، نمک، آبلیمو و فلفل مخلوط کنید. سالاد عدس با برنج را روی برگ‌های کاهو بریزید و سرو کنید.