تا حالا سعی کردید دریافت کربوهیدرات تو برنامه غذایی تون رو محدود کنید؟ خیلی خوبه اگه بتونید بعضی روزها از خوراکی های پر کربوهیدرات روزانه فاصله بگیرید و یه سری غذای سالم تر جایگزینشون کنید. برنج تقریبا جزء جدایی ناپذیر برنامه غذایی ما ایرانی ها شده و همه ی ما حداقل ۱ بار در هفته یه غذای پلویی درست می کنیم. حالا چه پلو خورشت باشه چه پلو ماهی و... ولی خب پلو با وجود خوشمزه بودنش کالری زیادی داره که نه برای سلامتی خوبه و نه برای تناسب اندام. تا حالا به این فکر کردید که یه ماده ی غذایی کم کالری تر جایگزین برنج کنید؟ حتما انواع برنج مثل برنج قهوه ای یا برنج دودی رو امتحان کردید ولی اون ها هم فایده نداشتن. امروز به شما طرز تهیه برنج گل کلم رو یاد می دیم تا ببینید که چقدر آسون می تونید گل کلم رو جایگزین برنج کنید. برنج گل کلم رو می تونید هم با خورشت سرو کنید، هم با ماهی، گوشت و مرغ. با درست کردن برنج گل کلم می تونید کربوهیدرات کمتری دریافت کنید و به رژیم غذایی تون کمک کنید. برنج گل کلم بهترین گزینه برای کساییه که رژیم کتوژنیک دارن و نمی دونن چی درست کنن. حتما الان از شنیدن اسم برنج گل کلم تعجب کردید و می پرسید مگه میشه با گل کرم برنج درست کرد! با ما همراه بشید تا طرز تهیه برنج گل کلم رو به شما یاد بدیم:

 

طرز تهیه برنج گل کلم

 

مرحله اول: درست کردن برنج

۱- برای درست کردن برنج گلم کلم، یک عدد گل کلم را با رنده درشت رنده کنید. اگر ترجیح می دهید گل کلم ریزتر شود، می توانید آن را در میکسر بریزید تا کمی خردتر شود.

  گل کلم خرد شده  

۲- گل کلم خرد شده را داخل تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط شعله ی گاز قرار دهید.

  تفت دادن کلم  

۳- بعد از ۵ دقیقه تفت دادن گل کلم خرد شده، گل کلم شما کمی نرم خواهد شد. حالا زمان آن است که کمی روغن زیتون، نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

۴- معمولا زمان پخت برنج گل کلم ۱۵ دقیقه است اما میزان پخت گل کلم به سلیقه ی شما بستگی دارد. کمی از آن را امتحان کنید. اگر میزان پخت آن مطابق میلتان بود، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن مرغ

همان طور که در مقدمه گفتیم، برنج گل کلم را می توان به همراه انواع خورشت، گوشت، ماهی و مرغ سرو کرد. اما معمولا این غذای رژیمی را با فیله ی مرغ سرو می کنند. معمولا برنج گل کلم را به همراه فیله مرغ سرو می کنند. پخت مرغ برای طبخ کنار برنج گل کلم روش های مختلفی دارد. اما از آن جا که این غذا معمولا برای کسانی که رژیم دارند پیشنهاد می شود، ما نیز یکی از روش های طبخ مرغ به روش رژیمی را انتخاب کردیم که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد:

فیله ها را به شکل دلخواه (مثلا خرد شده) با نصف قاشق روغن زیتون در تابه ی مخصوص گریل ابتدا بپزید و سپس گریل کنید. برای بهتر شدن طعم آن نمک، فلفل، زردچوبه و کمی پودر پاپریکا به آن اضافه کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه برنج گل کلم

- می توانید مواد لوبیا پلو، باقالی پلو یا عدس پلو را داخل برنج گل کلم بریزید و سرو کنید.

- بسته به سلیقه تان برای بهتر شدن طعم برنج گل کلم می توانید هنگام پخت آن از شوید خشک، پودر پیاز و پودر سیر هم استفاده کنید.

  برنج گل کلم با شوید  

- برنج گل کلم به صورت سرد نیز سرو می شود. در این صورت تنها کافی است گل کلم را خرد کنید و کمی ادویه و سبزیجات معطر به آن اضافه کنید.

- در برخی از دستورهای طرز تهیه برنج گل کلم هنگام تفت گل کلم خرد شده به آن فلفل دلمه ای خرد شده و ریحان نیز اضافه می کنند تا معطر شود و طعم بهتری به خود بگیرد.

  برنج گل کلم  

- علاوه بر روش ذکر شده، برنج گل کلم به صورت بخار پز و با دم کردن نیز درست می شود. برای این کار نیازی به آب زیادی ندارید. کافی است گل کلم خرد شده را با نصف استکان آب داخل قابلمه بریزید، سپس نمک، کمی کره و زعفران به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج گل کلم با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. در آخر پخت برنج گل کلم در قابلمه را بردارید تا آب داخل آن کاملا تبخیر شود.

- برای درست کردن بشقاب رژیمی تان می توانید مقداری بروکلی نیز آب پز کنید، آن را کمی در روغن تفت دهید و در کنار برنج گل کلم سرو کنید.

تصاویر از: ketowithlou,@donafaresocial,@mlight.foodiary,@zahra.new.style,@sana_nutrition_clinic@