شیرینی اگردک نوعی شیرینی سنتی و محلی یارانی هست که در همدان، زنجان، قزوین و بعضی دیگر از شهرهای ایران تهیه میشه. اگردک رو برای خیرات و همچنین برای سفره افطار ماه رمضان هم تهیه میکنند. طرز تهیه اگردک کمی شبیه به پیراشکی دونات هست. این شیرینی بدون فر تهیه میشه. خمیر شیرینی اگردک با خمیرمایه تهیه میشه و بعد داخل روغن داغ سرخ میشه.

 

طرز تهیه نان سنتی اگردک

 

شیر ولرم را همراه با پودر خمیر ترش و 1 قاشق مربا خوری شکر  را در یک ظرف دردار باهم مخلوط کنید و در آن را بگذارید. اجازه دهید تا 5 تا 10 دقیقه در گوشه ای بماند تا خوب کف کند.

در ظرفی تخم مرغ را با چنگال بزنید تا حالت لختگی نداشته باشد. مخلوط شیر را به آن اضافه و ترکیب کنید. شکر را نیز در این مرحله اضافه کنید. بعد از ترکیب شدن مواد، زعفران و آب ولرم را بیفزایید و سپس آرد را کم کم وارد مواد کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آید.(اگر خمیر کمی به دست چسبید اشکالی ندارد.)

خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با سلفون ببندید. اجازه دهید تا خمیر 1 ساعت استراحت کند. هنگامی که خمیر دو برابر شد، آماده است. روی سطح صافی آردبپاشید و خمیر را روی تخته پهن کنید. با قالب شیرینی ها را در بیاورید.بعد از قالب زدن روی خمیر را با چنگال چند سوراخ کنید.

  نان روغنی اگردک  

در یک قابلمه بزرگ خمیرهای قالب زده را در روغن داغ، با حرارت کم سرخ کنید و مرتب با قاشق روی خمیر روغن داغ بریزید تا بهتر پف کند. پس از اینکه دو طرف خمیر سرخ شد شیرینی ها را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. اگر دوست داشتید می توانید خاک قند روی آنها بپاشید و شیرینی خوشمزه را سرو کنید.

  نان اگردک