حتما شما هم تجربه ی خوردن یا درست کردن انواع کوکو را دارید. ما ایرانی ها تقریبا با هر ماده ی غذایی کوکو درست می کنیم! از کوکوهای شناخته شده مثل کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی گرفته تا کوکوهای خاص مثل کوکوی لوبیا یا کوکوی قارچ. هر کدوم از این کوکوها طعم خاص خودش رو داره و گاهی انتخاب بین اون ها سخته. خیلی از افراد معمولا به این دلیل که می خوان غذای پلویی درست نکنن سراغ کوکو میرن. به علاوه این که درست کردن کوکو زمان زیادی هم نمی گیره و به عنوان یه غذای دم دستی همیشه میشه اون رو درست کرد. خیلی ها تصور می کنن که چون کوکو یه غذای دم دستی محسوب میشه نمی تونیم اون رو تو مهمونی ها سرو کنیم. تو این مطلب بهتون نشون میدیم که کوکو رو هم میشه بهتر از هر غذای دیگه ای تو مهمونی ها سرو کرد. این کوکو که به اسم کوکو مجلسی شناخته میشه انواع مختلف داره. خیلی ها برای درست کردن کوکو مجلسی انواع کوکو مخصوصا کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی رو تو قالب های سیلیکونی یا با قالب ریلیف مت درست می کنن. ما هم در ادامه به شما طرز تهیه کوکو مجلسی دو رنگ رو یاد میدیم که هم ظاهر مجلسی داره و هم می تونید تو همه ی مهمونی هاتون به خصوص تولد به عنوان فینگر فود اون رو سرو کنید.

 

طرز تهیه کوکو مجلسی دو رنگ

 

مرحله اول: درست کردن کوکو سیب زمینی

1- ۴ عدد سیب زمینی متوسط را بشورید، در قابلمه آب گذارید و آبپز کنید. سپس آن ها را ریز رنده کنید، تخم مرغ ها و سپس ادویه ها را به آن اضافه کنید. همه ی مواد را خوب هم زنید تا مایه کوکو سیب زمینی شما یکدست و غلیظ شود.

2- کف سینی فر یا تابه ی مستطیلی را چرب کنید، مایه کوکو سیب زمینی را داخل آن بریزید و به صورت یکنواخت در تمام سطح آن پخش کنید. تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی نیم بند شود و خودش را بگیرد. اگر از سینی فر استفاده می کنید، آن را داخل فر که از قبل در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید، قرار دهید. هر زمان روی کوکو سیب زمینی نیم بند شد آن را از فر خارج کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن کوکو سبزی

3- در فاصله زمانی که کوکو سیب زمینی در حال آماده شدن است، سراغ درست کردن کوکو سبزی بروید و آن را آماده کنید. تخم مرغ ها و ادویه را به سبزی کوکو اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ و یکدست شود. سپس آرد را به مایه کوکو سبزی اضافه کرده و با سایر مواد مخلوط کنید. برای کوکو مجلسی می توانید به مایه کوکو سبزی کمی زرشک و گردو نیز اضافه کنید.

4- زمانی که مایه کوکو سیب زمینی نیم بند شد، مایه کوکو سبزی را روی آن بریزید. تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کوکو مجلسی مغز پخت شود. می توانید مجدد با همان دما، سینی فر را داخل فر قرار دهید.

 

مرحله سوم: آماده کردن کوکو مجلسی

5- زمانی که کوکو پخت آن را برش زده و برگردانید تا طرف دیگر آن نیز طلایی رنگ شود. 6- برای اطمینان از پختن کوکوها، یک عدد خلال دندان داخل آن فرو کنید. اگر کوکو به آن نچسبید، کوکو مجلسی شما پخته است. 7- کوکو مجلسی دو رنگ شما آماده است. می توانید روی آن را به دلخواه با گوجه و زیتون تزیین کنید و در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.   طرز تهیه کوکو مجلسی  

نکات کلیدی طرز تهیه کوکو مجلسی دو رنگ

- غلظت مایه کوکو سیب زمینی شما باید کمی شل تر از حالت عادی باشد.

- قبل از ریختن مایه کوکو سیب زمینی در تابه یا سینی فر، حتما اجازه دهید روغن کاملا داغ شود و بعد مایه را داخل آن بریزید.

- اگر کوکو را روی گاز می پزید، ابتدا کمی در تابه را نیمه باز بگذارید تا مایه کوکو سبزی پف کند. بعد وقتی کوکو خودش را گرفت، در تابه را بگذارید تا مغز پخت شود.

- اگر تابه را در فر قرار می دهید نیازی به پوشاندن روی آن نیست.

- مناسب ترین سایز تابه یا سینی برای این مقدار مایه کوکو تابه ای با قطر ۳۰ سانتی متر و سینی مستطیل با ابعاد ۲۰×۳۰ سانتی متر است.

- می توانید برای ۳ رنگ شدن کوکو مجلسی، لایه سوم آن را مایه کوکو لوبیا سبز بریزید.

- برای درست کردن کوکو مجلسی در قالب های سیلیکونی در فر کافی است همین مراحل را با قالب سیلیکونی انجام دهید؛ ابتدا داخل قالب سیلیکونی را چرب کنید، مایه کوکو سیب زمینی را داخل آن بریزید و در فر قرار دهید. بعد از آن که نیم پخت شد، مایه کوکو سبزی را بریزید و در فر قرار دهید تا کوکو مجلسی شما پخته و آماده شود. می توانید ترتیب لایه ها را نیز با هم عوض کنید.

  طرز تهیه کوکو دو رنگ  

- برای بهتر شدن طعم کوکوها می توانید کمی پودر سیر یا سیر رنده شده به آن اضافه کنید.

  تصاویر از: ashpazi.kadbanooh، @somayeh.1391، @ashpazi2rehami@