قیمه نخود یکی از غذاهای ایرانی محلی و سنتی استان یزد است. قیمه نخود با طعم و عطر دل انگیز خودش می تونه در کنار سایر خورش ها مثل خورشت قیمه بادمجان، خورشت هویج، قیمه یزدی، خورش ساک و غیره زینت بخش سفره تون باشه. درست کردن قیمه نخود خیلی آسونه و دقیقاً مث خورشت قیمه هست با این تفاوت که از نخود در تهیه اون استفاده شده. با من همراه باشین تا گام به گام این خورش خوشمزه رو درست کنین و فوت وفن اون رو یاد بگیرین.

 

طرز تهیه قیمه نخود

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن قیمه نخود یزدی، ابتدا لازم است که نخودها را از قبل خیس کنید. برای این کار، از 24 ساعت قبل، نخودها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید و بگذارید تا خوب خیس بخورند. بهتر است در طول این مدت زمان چند بار آب نخود ها را عوض کنید. در صورت تمایل می توانید، پس از گذشت این مدت زمان، نخود ها را داخل آبکش بریزید. سپس پوست آن ها را جدا کنید و بعد آن ها را نصف کنید. به این کار اصطلاحاً دو لپه کردن گفته می شود.

در این مرحله، گوشت را نیز بشویید و پس از خشک شدن به قطعات مکعبی برش بزنید.

پیازها را نیز به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.

در هر کدام از لیمو عمانی ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن ها را برای 2 ساعت در یک کاسه به همراه مقدار مناسبی آب بگذارید تا خیس بخورند.

 

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ قیمه نخود

یک قابلمه متوسط را روی شعله گاز بگذارید و کمی زمان دهید تا قابلمه گرم شود. مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و پس از داغ شدن روغن پیاز هایی که خرد کردید را داخل روغن بریزید و به آرامی پیازها را سرخ کنید تا سبک و شفاف شوند.

 

مرحله سوم: اضافه کردن گوشت و ادویه 

پس از اینکه پیاز را خوب تفت دادید، در این مرحله ابتدا گوشت های خرد کرده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که آب گوشت کشیده شود و تغییر رنگ دهد تفت دهید. سپس زردچوبه را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا طعم و رنگ زردچوبه به خورد گوشت برود.

حالا گوشت و پیاز را در کناره قابلمه بگذارید. سپس رب گوجه خانگی را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و به خوبی رنگ باز کند و بعد گوشت را هم با آن مخلوط کنید.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود

حالا نخودهای خیس خورده و لپه شده را به قابلمه اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با سایر مواد هم بزنید. سپس مقدار 5 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و تا زمانی که آب جوش بیاید شعله گاز را زیاد کنید و پس از جوش آمدن آب، شعله گاز را ملایم کنید و اجازه دهید برای حدوداً 2 ساعت گوشت و نخود خوب بپزند.

 

مرحله پنجم: طعم دار کردن قیمه نخود

پس از گذشت یک ساعت و نیم از زمان پخت، زعفران دم کرده، لیمو عمانی، نمک و فلفل را نیز به قیمه نخود اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.

 

مرحله ششم: سرو قیمه نخود

پس از اینکه قیمه نخود جا افتاد، شعله گاز را خاموش کنید. قیمه نخود را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید و همراه با پلوی ساده یا پلو زعفرانی میل کنید.

 

نوش جان

  طرز تهیه قیمه نخود  

نکات کلیدی تهیه قیمه نخود

- اندازه مواد اولیه که در دستور  آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقادیر مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

- علاوه بر نمک، فلفل و زردچوبه از سایر ادویه های نیز می توانید بنا بر ذائقه خود در تهیه قیمه نخود استفاده کنید. مانند پودر هل، پودر زنجبیل و چوب دارچین.

- عکس از اینستاگرام:

@aashpazkhune