گوجه پلو چیست؟ چیزی که اینجا به اسم گوجه پلو داریم شباهت زیادی به استانبولی پلو دارد. همه با دمی گوجه یا استانبولی که قبلاً دستور تهیه اش به طور کامل گفته شده آشنا هستیم. گوجه پلو اما کمی شیک تر و مجلسی تر است مخصوصاً اگر همراه با سیب زمینی سرخ کرده و گوشت قلقلی سرو شود. در طرز تهیه گوجه پلو، خواهید دید که برنج همراه با پوره گوجه و سیب زمینی پخته میشود و خیلی زیبا و تمیز به شکل قالبی در دیس بر گردانده می‌شود. سیب زمینی و گوشت قلقلی هم جداگانه سرخ میشوند و روی گوجه پلو را به شکل زیبایی تزیین می‌کنند.

چیزهایی که طعم این غذا را فوق العاده میکنند یکی گوجه است که به خوبی همراه با پیاز داغ و رب سرخ می‌شود و دیگر ادویه پاپریکا که در کنار ادویه های دیگر طعم بسیار خوبی به گوجه پلو و همچنین گوشت قلقلی می‌دهد. در آموزش تصویری و مرحله به مرحله تهیه گوجه پلو همچنین خواهید دید چطور می‌توان بدون استفاده از آرد یا آرد سوخاری و فقط با گوشت و پیاز و ادویه، کوفته قلقلی نرم و آبداری درست کرد که به خوبی پخته شده و خیلی هم خوشمزه است.

طرز تهیه گوجه پلو با گوشت قلقلی

 مرحله اول:

گوجه ها را پوست بکنید و رنده یا میکس کنید.

گوجه رنده شده

مرحله دوم:

پیاز را رنده کنید (یا خیلی ریز خرد کنید). آن را با یک قاشق روغن زیتون تفت بدهید تا شروع به طلایی شدن کند. در این مرحله می‌توانید کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید.

پیاز رنده شده

مرحله سوم:

گوجه پوره شده را به پیاز اضافه و با آن مخلوط کنید.

گوجه و پیاز رنده شده

مرحله چهارم:

به تفت دادن ادامه دهید تا آب گوجه روی حرارت بخار شود. بعد نمک، فلفل و 2 قاشق چایخوری پودر پاپریکا به آن اضافه کنید.

مخلوط گوجه با ادویه

مرحله پنجم:

یک قاشق رب گوجه به مخلوط گوجه و پیاز اضافه کنید تا رنگ بهتری پیدا کند. بعد از 2 دقیقه تفت دادن 1 قاشق دیگر روغن زیتون اضافه کنید.

روغن روی گوجه

مرحله ششم:

در حین آماده شدن مخلوط گوجه، برنج را با کمی روغن و نمک و چند پیمانه آب بگذارید روی حرارت تا بپزد. برنج را کمی خام تر از معمول بردارید و آبکش کنید.

آبکش برنج

مرحله هفتم:

برنج آبکش شده را روی مخلوط گوجه بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس کف قابلمه را چرب کنید و وقتی کمی داغ شد، برنج گوجه ای را داخل آن بریزید.

گوجه پلو در قابلمه

یک فنجان آب دیگر اضافه کنید. با کفگیر روی برنج را صاف کنید و کمی فشار بدهید. سپس در قابلمه را ببندید. بعد از 5 دقیقه شعله زیر برنج را کم کم کنید.

آب روی برنج

مرحله هشتم:

سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید و در دو قاشق روغن زیتون سرخ کنید. آن را کنار بگذارید.

سیب زمینی نگینی

مرحله نهم:

گوشت چرخکرده را با 1 قاشق چایخوری زردچوبه، 2 قاشق چایخوری پاپریکا و قدری نمک و فلفل طعمدار کنید. کف تابه داغ 2 قاشق روغن زیتون بریزید. گوشت را قلقلی کنید.

گوشت قلقلی

گوشت های قلقلی را به سرعت کف تابه بچینید. اگر سرعت‌تان کم است، شعله را خیلی کم کنید تا در طول این مدت کوفته های قبلی نسوزند. وقتی همه کوفته ها را در تابه چیدید شعله را کمی بیشتر کنید. وقتی یک طرف کوفته ها سرخ شد به سرعت آنها را برگردانید. پس از سرخ شدن طرف دوم، شعله را کم کنید و در تابه را بگذارید تا مغزپخت شوند.

سرخ کردن گوشت قلقلی

مرحله دهم:

بعد از 1 ساعت که برنج دم کشید، زیر آن را خاموش کنید. در قابلمه را ببندید و کف قابلمه آب سرد بگیرید (مراقب باشید آب وارد قابلمه نشود). حال پلو گوجه را در دیس مورد نظر برگردانید و آن را با سیب زمینی سرخ کرده، گوشت قلقلی و جعفری تازه تزیین کنید.

گوجه پلو آماده

پلو گوجه با گوشت قلقلی را با سالاد و لیمو ترش تازه یا همراه ماست سرو کنید. نوش جان!

گوجه پلو با سالاد

نکته‌ها:

1- هر پیمانه استاندارد برنج حدوداً 200 گرم است.

2- برنج را زمانی برای آبکش کردن از روی شعله بردارید که مغز آن در حد یک نقطه خام و سفید رنگ باشد.

3- اگر برنج را زود برداشتید بیش از حد خام بود، به جای یک فنجان، دو فنجان آب اضافه کنید.

4- برای خوش رنگ تر شدن سیب زمینی میتوانید موقع سرخ کردن به آن هم کمی زردچوبه اضافه کنید.

5- برای این که سیب زمینی ها به هم نچسبند، بعد از خرد کردن آنها را در کاسه آب سرد بریزید. آب نشاسته ای شده را تخلیه و سیب زمینی ها را خشک و سپس سرخ کنید.