لازانیا از غذاهای ایتالیایی و محبوبی است که انواع بسیاری دارد. لازانیا گیاهی یکی از آن هاست. مواد لازم لازانیای بدون گوشت میتواند از هر نوع سبزیجاتی باشد؛ اما سبزیجاتی که سخت هستند را باید از قبل آب پز نمایید. لازانیا بدون گوشت و مرغ میتواند وعده مناسبی برای گیاه خواران باشد. همچنین اگر کودک دلبندتان از طعم سبزیجات پخته لذت نمیبرد؛ حتما از این غذا خوشش خواهد آمد و به راحتی میتوانید از طریق این غذا سبزیجات مقوی و غذایی سالم به کودکتان بدهید. چرا که ترکیبات این غذا و استفاده از پنیر پیتزا طعم عالی ای به سبزیجات میدهد و این مواد اولیه؛ لازانیا بدون گوشت را به غذایی پرطرفدار تبدیل کرده است.

 

طرز تهیه لازانیا بدون گوشت

 

مرحله اول:

در ابتدا هویج را که نگینی خرد کرده اید با مقداری آب در قابلمه آب پز نمایید تا هویج ها نرم شوند. سپس کدو سبز و بادمجان نگینی خرد شده را در ماهیتابه ای تفت دهید.

 

مواد اولیه لازانیا گیاهی

مرحله دوم:

پیاز ها را نگینی خرد کنید و با کمی روغن زیتون تفت دهید. فلفل دلمه ای ها را به پیاز ها اضافه کنید و سپس قارچ ها را با آن ها بیفزایید و با هم تفت دهید.

مرحله سوم:

نخود فرنگی، نمک و فلفل را اضافه کنید. سپس ریحان و پونه خشک را درون ماهیتابه بریزید و به تفت دادن و هم زدن ادامه دهید. در این مرحله به جای ریحان و پونه خشک میتوانید از سبزی تازه استفاده کنید. وقتی مواد آماده شد آن ها را از روی حرارت بردارید.

 

تفت دادن

مرحله چهارم:

در کنار تفت دادن مواد، ورقه های لازانیا را در آب جوش همراه با کمی روغن و نمک روی حرارت قرار دهید و برای ده دقیقه صبر کنید تا نرم شوند. سپس ورقه های لازانیا را با آب سرد آبکشی نمایید.

مرحله پنجم:

در این مرحله سس لازانیا را آماده کنید. پنیر ها، تخم مرغ، نمک و فلفل را باهم ترکیب کنید. این سس طعم خوبی به لازانیا میدهد.

مرحله ششم:

کف ظرفی پیرکس یا فلزی را کمی با کره یا روغن چرب کنید. یک لایه ورقه های لازانیا بچینید سپس روی آن کمی از سس بریزید و خوب پخش کنید. موادی که آماده کرده بودید را روی ورقه ی لازانیا بریزید. سپس دوباره سس بریزید و ورقه بعدی لازانیا را روی آن قرار دهید. این کار را تا لایه لایه شدن تمام مواد ادامه دهید.

 

ورقه لازانیا

مرحله هفتم:

در آخر روی ظرف ورقه ای آلومینیومی بکشید. ظرف را برای 15 دقیقه در حرارت 175 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید. شعله بالایی فر را نیز روشن کنید تا روی لازانیا نیز طلایی شود. سپس از فر خارج کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا خنک شود و موقع برداشتن از هم نپاشد. سپس میل کنید. نوش جان!

سرو لازانیا گیاهی

نکات کلیدی تهیه لازانیا بدون گوشت :

- لازانیا گیاهی با اسفناج هم تهیه می شود. در این صورت باید از قبل اسفناج را تفت دهید سپس آن را روی خمیر لازانیا بریزید. حتی میتوانید بر طبق ذائقه خودتان کدو و بادمجان را از دستور حذف کنید و لازانیا اسفناج و قارچ تهیه نمایید.

- لازانیا سبزیجات بادمجان و کدو نوع دیگری از این غذاست که قبلا برای شما دستور آن را تهیه کرده ایم و مراحلش کمی با این غذا تفاوت دارد.

-برای تهیه سس این غذا چند راه وجود دارد: میتوانید لازانیا گیاهی با سس بشامل تهیه کنید که طرز تهیه سس بشامل را قبلا آموزش داده ایم. در این صورت باید از 450 گرم پنیر پیتزا نیز استفاده کنید.

راه دوم این است که میتوانید از سس همین دستور پیروی کنید و راه سوم این است که لازانیا گیاهی با سس ریکوتا طبخ کنید. بستگی به تمایل خودتان دارد و هر سه خوش طعم هستند.

-برای پخت لازانیا سبزیجات بدون فر میتوانید در قابلمه ای کمی روغن بریزید، لازانیا ها را بچینید و آن را به مدت 30 دقیقه روی گاز با شعله پخش کن قرار دهید.

-در تهیه این غذا به جای تفت دادن با روغن میتوانید مواد را در فر کباب کنید سپس در لازانیا بریزید. لازانیا با سبزیجات کبابی سالم تر و کم چرب تر است.

-این دستور آشپزی، طرز تهیه لازانیای گیاهی بود و کاملا از سبزیجات استفاده شد؛ اما اگر تمایل دارید همزمان لازانیا سبزیجات و گوشت میل کنید، لازانیای بادمجان و گوشت پیشنهاد خوبی است.

-برای تهیه ی یک لازانیای عالی و خوشمزه میتوانید نکات طلایی و تکمیلی پخت لازانیا این غذا را نیز مطالعه کنید.