خورش ملاقورمه شمالی در گروه غذاهای محلی-گیلانی طبقه بندی می شود. خورش ملاقورمه شمالی را می توانید در وعده های نهار،شام و حتی افطار میل نمایید. این خورش خوشمزه و لذیذ را می توانید با نان و یا با برنج میل نمایید. میدانید که اگر به دنبال غذاهای بدون گوشت باشید در بین غذاهای شمالی انتخاب های زیادی دارید. این غذا هم جایگزین بدون گوشت و جالبی برای قورمه سبزی است. به خصوص اگر در خوردن حبوبات هم محدودیت داشته باشید.

راستی، فراموش نکنید موقع خرید بادمجان همیشه سعی کنید بادمجان های تازه را انتخاب کنید که تلخی و تخم کمتری دارند. بادمجان خوب سفت، سنگین و براق است و لکه ندارد. با انتخاب بادمجان خوب و مرغوب قطعاً ملاقورمه خوشمزه تری خواهید داشت.

 

طرز تهیه مرحله به مرحله خورش ملاقورمه شمالی

 

1- ابتدا بادمجان ها را پوست بکنید و آن ها را به صورت نگینی خرد کرده و به مدت 1 تا 2 ساعت در آب و نمک بخوابانید تا سیاهی و مزه ی تلخ بادمجان گرفته شود و روغن کمتری برای سرخ شدن مصرف شود.

2- در این یکی دو ساعت، سبزی ها را بشویید و بعد از خشک شدن آنها را خرد کنید.

3- پیاز را خرد کنید و آن را در روغن تفت دهید سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید.

  تفت پیاز ملاقورمه  

4- حال نوبت آن است که بادمجان های ملاقورمه را آبکش کرده و آن ها را به پیاز اضافه کنید سپس آن ها را تفت دهید.

  بادمجان نگینی  

5- یک پیمانه جعفری و نعنا را که ساطوری خرد کرده اید به پیاز و بادمجان اضافه کرده و آن ها را مخلوط کنید.

 

نعنا و جعفری

 

6- گوجه فرنگی ها را ریز رنده کرده و آن را به مخلوط اضافه کنید. (گوجه ملاقورمه را میتوانید هم نگینی خرد کنید.)

 

پوره گوجه فرنگی

 

7- در آخر انار ترش تازه که فریز کرده اید و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و در تابه را ببندید تا بادمجان ها با آب گوجه و انار خوب مغز پخت شود و خورش جا بیافتد.

  انار یخ زده   خورش ملاقورمه جا افتاده و خوشمزه را در ظرف سرو بریزید و همراه پلو یا نان نوش جان کنید.   ملاقورمه شیرینک  

نکته های کلیدی تهیه خورشت ملا قورمه گیلانی

- در این غذا باید نسبت جعفری به نعنا 2 به 1 باشد. - اگر انار در دسترس ندارید می توانید به جای آن از آبغوره بیشتر به مقدار لازم استفاده کنید. - مثل خیلی از غذاهای شمالی دیگر میتوانید در اواخر پخت این خورش هم روی آن یکی دو عدد تخم مرغ بشکنید و بگذارید خودش را بگیرد. کمی هم نمک و فلفل روی تخم مرغ بپاشید و سپس سرو کنید. - به جای سبزی تازه میتوانید از سبزی خشک هم در تهیه ملاقورمه استفاده کنید. - اگر دوست داشته باشید همراه پیاز میتوانید یکی دو حبه سیر رنده یا خرد شده هم تفت بدهید. دستور اصلی و عکس مراحل از پیج اینستاگرام دوست عزیزمون شیرینک @shirin_5189