با توجه به جایگاهی که کیک های یخچالی دارند،  در این نوشته قصد داریم طرز تهیه نوعی از این کیک یعنی کیک پتی بور شکلاتی را آموزش دهیم تا از این پس آن را برای سرو در میهمانی هایتان در کمترین زمان آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

این نوع کیک ها را در قالب های بزرگ یا تکنفره می توان سرو کرد که گاهی سرو تکنفره آن را دسر لیونی یا کیک لیوانی هم می گویند.

کیک پتی بور

طرز تهیه کیک یخچالی

مرحله اول:

ابتدا بیسکویت ها را به اندازه دلخواه خرد کنید.

مرحله دوم:

در ظرفی مقداری آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید.

کیک یخچالی شکلاتی

مرحله سوم:

شیر، پودر شکر و کره را در ظرف بزرگتری از ظرف آب جوش بریزید و روی ظرف آب قرار دهید تا گرم شود. شکلات تخته ای را خرد کنید پس از گرم شدن شیر و ذوب شدن کره، شکلات را به آن  اضافه کنید و اجازه دهید ذوب شود و هر از گاه مایه شکلاتی را هم بزنید. در انتها وانیل را اضافه کنید و هم بزنید.مقداری از سس آماده شده را برای روی کیک یخچالی کنار بگذارید.(سس را روی کتری بگذارید تا سرد و سفت نشود)

آب کردن شکلات

مرحله چهارم:

گردو را در تابه بریزید و کمی آن را تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود. مراقب باشید گردو نسوزد در حدی که بوی گردو را استشمام کردید و کمی پوست آن طلایی شد کافی است.

کیک یخچالی گردویی

مرحله پنجم:

بیسکوییت خرد شده و گردوی بو داده را با نیمی از سس شکلات مخلوط کنید.

کیک بیسکوییتی

مرحله ششم:

کف یک قالب کمربندی متوسط را با کاغذ روغنی چرب شده یا سلفون بپوشانید و بیسکوییت شکلاتی را در قالب بریزید و کمی آن را با دست یا وسیله ای فشرده کنید تا منسجم شود.

کیک یخچالی ساده

کیک پتی بور شکلاتی

مرحله هفتم:

در انتهای کار باقی سس شکلات را روی کیک پتی بور بریزید و به مدت سه ساعت یا بیشتر در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. برای خارج کردن کیک از قالب عجله نکنید و پس از اطمینان از منسجم شدن، کیک را بیست دقیقه خارج از یخچال قرار دهید. دور کیک را با یک چاقوی باریک و بلند از دیواره جدا کنید و بعد به آرامی کمربند قالب را باز و جدا کنید. به کمک دو پالت کیک یا دو کفگیر، کیک را به ظرف مورد نظر انتقال دهید. باقیمانده کیک را در ظرف در دار و در یخچال نگهداری کنید.

کیک یخچالی شکلاتی کیک یخچالی

نکات کلیدی تهیه کیک یخچالی یا کیک پتی بور:

-اگر دوست دارید کیک منسجم تر باشد می توانید یک ورق ژلاتین را در آب سرد قرار دهید نرم شود بعد آب آن را بگیرید و ژلاتین نرم شده را در سس بریزید و هم بزنید تا در سس حل شود و بعد باقی مراحل را انجام دهید.

-در صورتی که می خواهید کیک بیسکوییت میوه ای داشته باشید می توانید انواع میوه مثل توت فرنگی، موز، سیب کاراملی شده و ... را با بیسکوییت مخلوط کنید و یا اینکه لا به لای آن بچینید و برای چسبنده شدنش کمی شکلات روی میوه بریزید.

- از هر نوع بیسکویتی میتوانید برای تهیه کیک یخچالی استفاده کنید. ولی اغلب از بیسکویت هایی با شیرینی کم مثل پتی بور استفاده میشود.

- در این دستور می توان خامه غلیظ را جایگزین شیر کرد.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم کیک یخچالی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.