رشته‌پلو از جمله پلوهای مخلوطِ خوشمزه و اصیل ایرانی است که هیچ‌کس نمی تواند در برابر عطر و بویش مقاومت کند. رشته‌پلو، غذایی مناسبتی نیز به شمار می‌رود و در برخی اعیاد و ایام خاص پخته می‌شود.

در بعضی مناطق کشور رشته‌پلو را یک روز قبل از سال تحویل به عنوان شام یا ناهار می‌خورند تا از ابتدای سال جدید سررشته کارها دست‌شان بیاید.

در گذشته هر گاه مشکلی در کسب‌وکار مرد خانواده پیش می آمد، مادر خانواده رشته‌پلوی مفصلی می‌پخت؛ سپس، سر سفره بشقاب اول رشته‌پلو را برای مرد خانواده می‌کشید به این امید که سررشته کارها دوباره دستش بیاید.

حتی قدیمی‌ها رشته خشک این پلو را در کیف پول‌شان قرار می‌دادند تا مشکل بی‌پولی خود را رفع کنند. حالا که با تاریخچه رشته‌پلو آشنا شدید، با ایران کوک همراه باشید تا طرز تهیه رشته پلو با مرغ را یاد بگیرید.

 

طرز تهیه رشته‌پلو با مرغ

مرحله اول

سینه‌های مرغ را به صورت نواری خرد کنید و داخل کاسه‌ای بریزید. پیاز خردشده، ماست، مقداری روغن، آبلیمو، نمک و فلفل را روی مرغ های خرد شده بریزید و مخلوط کنید. این مخلوط را حدود 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا مرغ به خوبی مزه‌دار شود.

 

مرحله دوم

برنج را از نیم ساعت قبل خیس دهید. داخل قابلمه، آب و مقداری نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

بعد از این که آب جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید. زمانی که مقداری خامی برنج گرفته شد، رشته پلویی را به آن بیفزایید. بعد از نرم شدن برنج و رشته، آن‌ها را آبکش کنید. البته می‌توانید برنج و رشته را جداگانه آبکش کنید و بعد مخلوط کنید. آبکش کردن رشته مانند آبکش کردن ماکارونی است.

رشته پلو

مرحله سوم بعد از این که آب جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید. زمانی که مقداری خامی برنج گرفته شد، رشته پلویی را به آن بیفزایید. بعد از نرم شدن برنج و رشته، آن‌ها را آبکش کنید. البته می‌توانید برنج و رشته را جداگانه آبکش کنید و بعد مخلوط کنید. آبکش کردن رشته مانند آبکش کردن ماکارونی است.   مرحله چهارم داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه را قرار دهید. سپس، مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بریزید و 1/2 لیوان آب مرغ را روی برنج بدهید. یک تکه کره و چوب دارچین را در وسط برنج قرار دهید. حالا در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج 30 تا 45 دقیقه دم بکشد.  

رشته پلو

مرحله پنجم

در این مرحله کشمش را بخیسانید تا نرم شود. سپس، کشمش خیس‌خورده را آبکش کنید و با مقداری کره تفت دهید. سینه‌های مرغ مزه‌دار شده را نیز با روغن سرخ کنید.

بعد از این که برنج دم کشید، آن را در ظرف سرو بکشید و با مرغ و کشمش تزیین کنید.

نکات مهم در تهیه رشته‌پلو با مرغ

هنگام تفت دادن کشمش مقداری پودر دارچین به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مرغ را به روش‌های دیگر درست کنید.

 

سخن آخر

رشته‌پلو، یکی از پلوهای مخلوطِ خوشمزه و اصیل ایرانی است و در برخی از اعیاد و ایام خاص پخته می شود. در بعضی مناطق کشور رشته‌پلو را یک روز قبل از سال تحویل به عنوان ناهار یا شام می خورند تا در سال جدید رشته کارها در دستشان باشد.

برای درست کردن رشته پلو با مرغ، سینه مرغ را خرد کنید و در پیاز، آبلیمو، ماست و ادویه استراحت دهید تا مزه‌دار شود. سپس، برنج خیس‌خورده را روی حرارت بگذارید و کمی بعد رشته را نیز اضافه کنید. چند دقیقه بعد برنج و رشته را آبکش کنید و روی دم بگذارید. در آخر نیز کشمش را با کره تفت دهید و مرغ مزه‌دار شده را سرخ کنید.