برای گیاهخواران، ایجاد تنوع غذایی در برنامه روزانه مهم اما دشوار است. کوفته بادمجان نیز همچون کوکوی اسفناج پنیری و کوکو سبزی میتواند وعده غذایی بسیار مهمی در برنامه غذایی گیاهخواران باشد. ترکیب بادمجان و تخم مرغ، این غذا را سرشار از پروتئین کرده است و تهیه آن نیز بسیار آسان است. این غذای خوشمزه را میتوانید با سس گوجه و سبزیجات سرو کنید و از طعم و عطر آن لذت ببرید. در این پست طرز تهیه سس گوجه خانگی نیز گنجانده شده است. همراه ما باشید و طرز پخت کوفته بادمجان را به همراه سس گوجه خانگی در نه مرحله ببینید.  

طرز تهیه کوفته بادمجان

مرحله اول

ابتدا فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد (یا 400 درجه فارنهایت) گرم کنید. تمام سطح بادمجان ها را با چنگال سوراخ کنید.

پختن بادمجان

مرحله دوم

بادمجان ها را با دمای 200 درجه سانتی گراد (400 درجه فارنهایت) در فر حدود یک ساعت بپزید تا نرم شوند. سپس آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند. سپس بادمجان ها را از درازا به دو نیم تقسیم کنید. برای کوفته بادمجان لازم است که بادمجان ها از پوست جداشوند بنابراین لازم است که با یک قاشق گوشته داخل بادمجان ها را خارج کنید.

 

جدا کردن گوشته ها

 

مرحله سوم

گوشته بادمجان ها را به همراه نان های خرد شده، تخم مرغ ها، سیر، نمک و فلفل، داخل غذا ساز بریزید و خوب مخلوط کنید  تا خمیری یکدست به دست آید.  

مخلوط کردن مواد

 

مرحله چهارم

خمیر بادمجان به دست آمده را به کاسه ای منتقل کنید، پنیر پارمسان رنده شده و سبزی ریحان خرد شده را به کاسه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را برای مدتی در یخچال بگذارید و اجازه دهید تا خودش را بگیرد.  

سرد کردن کوفته بادمجان

 

مرحله پنجم

در این مرحله میتوانید سس گوجه خانگی خودتان را تهیه کنید. برای تهیه سس گوجه، گوجه ها را به کمک یک توری فلزی صاف کنید و آب آن ها را بگیرید. سپس با روغن زیتون، نمک و فلفل در قابلمه ای روی حرارت مخلوط کنید.

 

سس گوجه

 

مرحله ششم

صبر کنید تا مخلوط سس به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و پیوسته هم بزنید تا سس شما بجوشد و غلیظ شود. کمی از سس را بچشید و در صورت لزوم به مقدار دلخواهتان نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

 

غلیظ شدن سس گوجه

 

مرحله هفتم

مخلوط بادمجان ها را از یخچال خارج کنید. مقدار یک کف دست از مخلوط بردارید و آن را گرد کنید تا شکل کوفته به خود بگیرد. سپس آن را داخل پودر نان یا همان آرد سوخاری بغلتانید تا پودر نان روی همه کوفته را بپوشاند. در غیر این صورت ممکن است کوفته بادمجان شما وا برود.

 

غلتاندن کوفته در پودر نان

 

مرحله هشتم

در یک تابه عمیق یا یک قابلمه، آن قدر روغن سرخ کردنی بریزید تا مطمئن شوید کوفته ها کامل در روغن غرق میشوند. سپس حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید روغن، خوب داغ شود. این کار به جذب کمتر روغن توسط کوفته ها کمک میکند. وقتی روغن داغ شد (حدود 180 درجه سانتی گراد)، کوفته ها را تک تک وارد روغن کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا روغن بیرون نپاشد و دستتان را نسوزاند. حدود 4 دقیقه اجازه دهید تا کوفته بادمجان ها در روغن سرخ شوند  داخلشان خوب پخته شود. مراقب باشید کوفته ها نسوزند.  

طلایی شدن کوفته ها

 

مرحله نهم

وقتی بیرون کوفته ها طلایی مایل به قهوه ای شد، آن ها را از روغن خارج کنید و روی یک دستمال تمیز بگذارید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. میتوانید به جای دستمال، یک آبکش فلزی را روی یک کاسه قرار دهید و کوفته ها را درون آبکش قرار دهید. کوفته بادمجان شما آماده است. میتوانید آن را با سس گوجه ای که تهیه کردید و سبزیجاتی مثل ریحان سرو کنید. نوش جان   آماده شدن کوفته ها   کوفته بادمجان با سس گوجه  

نکات کلیدی تهیه کوفته بادمجان

  1. توجه داشته باشید که همزمان تعداد زیادی کوفته داخل روغن داغ قرار ندهید؛ چون اینکار باعث کاهش دمای روغن میشود و مطلوب نیست.
  2. میتوانید بجای پودر نان از پودر سوخاری نیز استفاده کنید.