در این مطلب می خوام یک غذای ساده، خوشمزه و مقوی رو بهتون آموزش بدم. اگه دوست دارید بدونید که این غذای دلچسب و جذاب چیه که تموم ویژگی های خوب رو با هم داره بیشتر از این منتظرتون نمی ذارم. اسم این غذا دویماج هست. دویماج از غذاهای ایرانی سنتی و محلی به ویژه استان های ترک زبان کشورمون مثل تبریز، قزوین، آذربایجان، زنجان و غیره محسوب میشه. این غذا در فصل تابستون به همراه میوه های رنگارنگ و خوش طعمی مثل انگور و هندوانه، به عنوان یک عصرونه خنک خیلی می چسبه. علاوه بر این می تونید به عنوان یک افطاری سبک و مقوی در سفره افطارتون اونو داشته باشین. درست کردن این میان وعده خیلی خیلی ساده است و زمان زیادی ازتون نمی گیره پس پیشنهاد می کنم حتماً دویماج رو درست کنین و با خانواده میل کنین و لذت ببرین.

 

طرز تهیه دویماج

 

مرحله اول: آماده سازی نان دویماج

ابتدا یک کاسه بزرگ بردارید. نان های لواش خشک شده را خوب خرده کنید و درون کاسه بریزید. سپس به میزان لازم آب یا دوغ را آرام آرام به خرد نان ها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. زمان بدهید تا نان ها خیس بخورند. البته توجه داشته باشید نیازی نیست تکه های نان کاملاً له شوند همین که کمی نرم شوند و سفت و خشک نباشند کافی است.

 

مرحله دوم: اضافه کردن پنیر، گردو و سبزی معطر 

در این مرحله پنیر را خرد یا رنده کنید. سپس به نان ها اضافه کنید. سپس گردو ها را خرد کنید و به مواد اضافه کنید. کره را هم آب کنید و به مخلوط اضافه کنید. در آخر سبزی های معطر مثل جعفری و شوید را ریز خرد کنید و به دویماج اضافه کنید و خوب تمامی مواد را با هم مخلوط کنید.

 

مرحله سوم: استراحت دادن به مخلوط

در این مرحله با یک درپوش یا سلفون درب کاسه را بپوشانید و اجازه دهید دویماج به مدت یک الی دو ساعت استراحت کند تا مواد خوب به خورد هم بروند و چسبندگی لازم را پیدا کند.

 

مرحله چهارم: سرو دویماج

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، درپوش کاسه را بردارید. حالا با یک قاشق غذاخوری مقداری از مواد را کف دست خود بگذارید و به آن شکل دهید. یا می توانید با استفاده از قالب های سیلیکونی به شکل های جذاب تری دویماج را قالب بزنید و در ظرف پذیرایی بچینید. این مرحله را تکرار کنید تا همه مواد تان تمام شود. در آخر با سبزیجات مانند خیار، گوجه فرنگی و تربچه آن را تزیین کنید.

 

نوش جان

شکل نهایی دویماج  

نکات کلیدی تهیه دویماج

- اندازه مواد اولیه ذکر شده در این دستور تقریبی است. در صورت تمایل و بنابر ذائقه خود می توانید مقادیر مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.

- اگر دوست داشتید می توانید در تهیه دویماج از پنیر تبریزی استفاده کنید. هم چنین می توانید لواش خشک تبریزی را به صورت بسته بندی از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

- این غذا را می توانید با ماست چکیده و یا خامه ای نیز تزیین و سرو نمایید.

- در صورت تمایل می توانید خیار، پیازچه و کشمش را نیز به دویماج اضافه کنید. این مواد در دستور اصلی این غذا نیستند.

- هم چنین اگر دوست داشتید می توانید از پنیر سفید خانگی به جای پنیرهای بسته بندی در این غذا استفاده کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@ ashpazi_ba_afra

و

@sh_hoseini4