مرغ از مواد اصلی بسیاری از غذاهای ایرانیه که معمولا نسبت به گوشت طرفدارهای بیشتری داره. با استفاده از مرغ میشه انواع مختلف غذا را به شکل های متنوع درست کرد. از غذاهایی که پایه ی اصلی اون ها مرغه مثل مرغ سوخاری یا مرغ شکم پر گرفته تا انواع مختلف خورشت که با مرغ درسته و یا تکه های مرغ درست میشه. غذا با مرغ به زمان پخت کمتری نسبت به غذا با گوشت نیاز داره و شما می تونید این غذاهای متنوع رو در کمترین زمان بپزید و آماده کنید. به ویژه این که خیلی از غذاهایی رو که معمولا با گوشت درست می کنن، میشه در مدت زمان کم و با طعم خوشمزه با مرغ درست کرد. مثل واویشکای مرغ و یا کباب تابه ای با مرغ. امروز می خوایم یه غذای جدید به انواع غذا با مرغ اضافه کنیم. خورش مسمای مرغ و آلو خوشمزه یکی از خورش های سنتی ایرانیه که طعم فوق العاده ای داره. خورش آلو مسما با مرغ یکی از روش های طبخ مرغه که به شیوه های مختلف درست میشه. همون طور که از اسم این خورش پیداست.

در طرز تهیه ی مرغ آلو از آلو استفاده میشه. آلو طعم خورشت مرغ رو ملس می کنه و شما می تونید با اضافه کرده غوره و یا آب لیموی تازه کمی اون رو شیرین تر کنید. اگر هم ترجیح میدید خورش مرغ آلو رو شیرین تر درست کنید، می تونید زرشک رو با کمی شکر تفت داده و به خورش اضافه کنید. اضافه کردن کمی رب به این خورش هم اختیاریه. در این دستور از روش سنتی استفاده کرده و رب گوجه فرنگی رو حذف کردیم ولی شما می تونید کمی رب هم به مرغ آلو اضافه کنید تا رنگ و لعاب بهتری داشته باشه. مرغ آلو یه خورش مجلسی با طعم بی نظیره که می تونید اون رو در کمترین زمان ممکن بپزید و در مهمانی های خود سرو کنید. اگه به دنبال یه غذای جدید و خوشمزه با طعم سنتی ایرانی هستید، ما خورش مرغ آلو رو بهتون پیشنهاد می کنیم. طرز تهیه خورش مرغ آلو رو یاد بگیرید و این غذای خاص رو به بهترین شکل طبخ و سرو کنید.

 

طرز تهیه خورش مرغ آلو

 

۱- مقداری آلو را داخل کاسه بریزید و از سه الی چهار ساعت قبل از تهیه ی خورش خیس کنید.

۲- پیاز را بشویید، پوست بکنید و به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید. داخل قابلمه کمی روغن بریزید، آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. پیازهای خرد شده را داخل روغن تفت دهید. کمی زردچوبه و فلفل به پیاز سرخ شده اضافه کنید و آن ها را با هم تفت دهید.

۳- حالا تکه های مرغ را به پیاز طلایی رنگ اضافه کرده و تفت دهید. به طوری که تمام قسمت‌ های مرغ تفت داده شود.

۴- به مرغ تفت داده شده مقدار مناسبی نمک و برگ بو اضافه کنید. داخل قابلمه به مقدار کافی آب جوش بریزید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید تا تکه های مرغ کاملا پخته شوند.

۵- آلوهای خیس خورده شده را با آب بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

۶- بعد از ۲ ساعت که تکه های مرغ پخت، آن را زیر رو رو کنید تا طرف دیگر مرغ ها نیز به مدت ۳۰ دقیقه بپرد. سپس آن را از روی حرارت بردارید.

۷- یک عدد پیاز بزرگ را به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن و کمی فلفل داخل تابه تفت دهید.

۸- وقتی پیازهای خلالی سرخ شد، تکه های مرغ پخته شده را داخل تابه روی پیازها بچینید و روی آن‌ ها زعفران آب شده بریزید و سرخ کنید. مرغ ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت های آن به زعفران آغشته شده و سرخ شود.

۹- حالا آلوهای خیس خورده را به همراه آب مرغ باقی مانده به تکه های مرغ سرخ شده اضافه کنید.

۱۰- برای پخت آلوها کمی آب به خورشت اضافه کنید.

۱۱- مقداری کره را داخل تابه ای کوچک روی حرارت قرار دهید. سپس زرشک پاک شده و شسته شده را به همراه گلاب به کره اضافه کرده و تفت دهید.

۱۲- حالا مقداری آبغوره و زرشک تفت داده شده را به خورش آلو مرغ اضافه کرده و اجازه دهید تا خورش کاملا جا بیفتد.

۱۳- خورش مرغ آلو را به همراه برنج زعفرانی با ته دیگ دلخواه تان سرو و نوش جان کنید.

 

خورش مرغ و آلو

 

نکات کلیدی طرز تهیه خورش مرغ آلو

- به جای غوره می توانید از آب لیمو ترش و یا آب غوره برای طعم دار کردن خورش استفاده کنید.

- به دلخواه می توانید به زرشک کمی شکر نیز اضافه کنید.

- اضافه کردن کمی رب به خورشت مرغ آلو نیز طعمی خاص به خورش خواهد داد.

- برای طعم دار کردن مرغ می توانید از این روش نیز استفاده کنید: تکه های مرغ را با نمک، فلفل، زعفران دم کرده، پودر سیر، روغن کنجد، آب لیمو و پیاز خلالی با هم ترکیب کرده و داخل ظرف درب دار بریزید. ظرف را به مدت ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا تکه های مرغ کاملا طعم دار شوند. بعد از تفت دادن پیاز داخل روغن، مرغ های طعم دار شده را روی پیازها بریزید و ادامه ی دستور پخت را به روش ذکر شده انجام دهید.

- این غذا، آبدار نیست و باید با حرارت خیلی ملایم بپزد تا مرغ ‌ها کاملا پخته شوند. در نهایت، تکه ‌های مرغ به همراه پیازهای خلالی، کاملا سرخ و طلایی رنگ خواهند شد.

- به دلخواه می توانید از ران، سینه و یا ترکیب این دو برای درست کردن خورش مرغ آلو استفاده کنید.

- اضافه کردن زرشک به خورش مرغ آلو اختیاری است اما زرشک نه تنها طعم غذا را بهتر می کند بلکه جلوه ی زیباتری به غذا می دهد. می توانید از زرشک تفت داده شده تنها برای تزیین مرغ آلو استفاده کنید.

- علاوه بر زرشک، از خلال پسته و بادام تفت داده شده به همراه زرشک نیز می توانید برای تزیین خورشت مرغ آلو استفاده کنید. همچنین می توانید این مواد را به جای خورشت روی برنج ریخته و سرو کنید.

 

طرز تهیه خورش مرغ آلو

 

تصاویر از : ashpazishow ،  @maman.tala96 ، @t.khoshsirat@