خیلی از خانم ها به دنبال درست کردن غذایی جدید بدون استفاده از مرغ و گوشت داخلش هستن. با توجه به شرایط اقتصادی هم درست کردن این مدل غذاها خالی از لطف نیست! امروز قصد داریم طرز تهیه دمپخت ماش رو به شما آموزش بدیم که هم می تونید با گوشت، مرغ و یا ماهیچه اون رو سرو کنید و هم خالی و تنها نوش جان کنید. طرز تهیه دمپخت ماش که البته خیلی شبیه ماش پلو میمونه خیلی آسونه و می تونید خیلی راحت و سریع اون رو درست کنید. البته این غذا به روش های مختلف درست میشه و میشه گفت شهرهای مختلف ایران این غذای خوشمزه رو به روش خاص خودشون درست می کنن؛ مثلا دمپخت ماش شیرازی به یه شکل و دمچخت ماش بوشهری به شکل دیگه ای درست میشه. از دمپخت ماش بختیاری هم که دیگه نگیم براتون که به روش خاص و سنتی بختیاری ها درست میشه. درست کردن این غذا به سلیقه ی شما هم بستگی داره. بعضی ها دمپخت ماش و گوجه رو دوست دارن که برنج رو کمی قرمز می‌ کنه بعضی ها هم دمپخت ماش با هویج. به هر صورت اگه به دنبال یه غذای ساده و خوشمزه هستید طرز تهیه دمپخت ماش رو ببینید و درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. راستی از خواص ماش هم غافل نشید! این غذا به خاطر وجود ماش، فیبر، پروتئین و کلی مواد مفید دیگه داره که به دستگاه گوارش، پوکی استخوان و به طور کلی سلامتی بدن شما خیلی کمک میکنه. پس حالا که واجب شد این غذای خوشمزه رو درست کنید با ما همراه بشید تا بیینیم دمپخت ماش چجوری درست میشه:

 

طرز تهیه دمپخت ماش

 

مرحله اول: پختن ماش

ماش ها را در یک کاسه پر از آب بریزید و آن ها را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت خیس کنید. بعد از چند ساعت آن ها را آبکشی نمایید. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا سبک، نرم و شفاف شود. سپس زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید. ماش های آبکشی شده را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید تا هم طعم پیاز و زردچوبه را به خود بگیرد و هم پوست آن هنگام پخت از آن جدا نشود. حدود ۱ پیمانه آب ولرم روی مواد بریزید و در قابلمه را ببندید تا ماش حدود ۱۵ دقیقه با شعله ی ملایم بپزد و نرم شود. تا زمانی که آب داخل آن کاملا تبخیر شود.

 

مرحله دوم: پختن برنج

برنج را بشویید و چند ساعت خیس کنید. سپس آن را به همراه ۴ پیمانه آب و مقدار معین نمک به قابلمه اضافه کنید. ابتدا زیر شعله را زیاد کنید تا آب برنج تمام شود و بعد زیر آن را کم کرده و با قرار دادن دمکنی به در قابلمه اجازه دهید برنج دم بکشد. بعد از آن که دمپخت خوشمزه ی شما آماده شد آن را در دیس مورد نظر سرو کرده و دمی ماش را به دلخواه تزیین کنید.

  دمپخت ماش

نکات کلیدی طرز تهیه دمپخت ماش

ـ اگر از گوشت و مرغ برای تهیه این غذا استفاده نمی کنید می توانید برای تزیین این غذا هسته ی چند عدد خرما را درآورده و هر یک را به دو قسمت تقسیم کنید. آن ها را در کمی روغن تفت دهید تا براق و لذیذ شوند. در صورت تمایل می توانید آن را به همراه نیمرو روی دمپخت ماش سرو کنید.

ـ اگر می خواهید دمپخت ماش با گوشت چرخکرده درست کنید، می توانید مقداری گوشت را هنگام سرخ کردن پیاز به آن اضافه کنید و گوشت را نیز تفت دهید.

ـ همان طور که در مقدمه ذکر شد اگر می خواهید دمپخت ماش قرمز درست کنید می توانید مقدار زردچوبه را کمتر کرده و از مقداری رب یا گوجه فرنگی استفاده کنید. کافی است کمی رب یا گوجه فرنگی را در پیاز به همراه زردچوبه تفت دهید و مانند استانبلی پلو آن را بپزید.

ـ استفاده از زیره هنگام دم کشیدن برنج می تواند طعم خوشمزه ی دمپخت ماش را دو برابر کند.

ـ می توانید دمی ماش را با ماهیچه، گوشت تکه ای، مرغ و حتی تن ماهی نیز سرو کنید.