استفاده از گل محمدی و گلاب در غذا یکی از تمایزهای آشپزی ایرانی است. ایرانی ها مهارت خوبی در استفاده از این ماده خوش عطر و بو دارند و با آن غذا و دسر های منحصر به فردی تهیه می کنند. مربا گل محمدی برای تمام ما نام آشنایی است و به جرات می توان آن را مختص ایران دانست. هر چند مربا گل محمدی در بیشتر مناطق ایران تهیه می شود ولی مانند مربای کدو حلوایی مجلسی به طور خاص آن را به منطقه آذربایجان ایران و شهر تبریز نسبت می دهند.

در منطقه آذربایجان فصل گل محمدی از اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود تا اوایل تیرماه و جالب است بدانیم گل های مناطق کوهستانی آذربایجان مانند گل های کاشان تلخی ندارند و نیازی نیست هنگام تهیه مربای گل محمدی تبریز آن ها را بجوشانیم و تلخیشان را بگیریم.

همانطور که می دانیم تهیه مربا گل محمدی در فصل گل محمدی یعنی بهار رواج پیدا می کند  و اصولا آن را با برگهای تازه گل درست می کنند اما با برگ های خشک گل نیز می توان این مربای لذیذ را به راحتی در خانه درست کرد: اگر برای تهیه آن دسترسی به گل های کوهستانی مناطق آذربایجان نبود هنگام خرید گل برای تهیه مربا گل محمدی خوشمزه یک نکته را باید در نظر داشته باشیم: میدانیم گل محمدی دارای دو رنگ صورتی و سرخ است دقت کنید در تهیه مربا گل محمدی از نوع صورتی آن باید استفاده کرد چرا که گل محمدی سرخ، تلخی بیشتری نسبت به گل محمدی صورتی دارد.

در ادامه روش تهیه مربای گل محمدی را با هم می خوانیم.

rose jam

طرز تهیه مربا گل محمدی


مرحله اول:

یک طبقه از گل محمدی و یک طبقه از شکر را در ظرفی بریزید و به همین ترتیب ادامه دهید. با پارچه تمیز درب ظرف را ببندید و آن را یک شب در جای نسبتا خنک قرار دهید.  

Rose jam1

 مرحله دوم:

مقداری شکر را جداگانه بجوشانید و بعد روی گلبرگها بریزید و خوب هم بزنید. در ظرف را مجددا با پارچه ببندید و 48 ساعت استراحت دهید.

 مرحله سوم:

مقداری شکر در آن بریزید و مواد را در قابلمه ای بجوشانید تا خوب غلیظ شود. در هنگام جوشیدن کف ایجاد می شود که باید آن را بگیرید و دور بریزید. سپس آب لیمو را اضافه کرده و مربا را بهم بزنید و در نهایت از روی حرارت بردارید.

هنگامی که مربا خنک شد، آن را به یک بطری شیشه ای انتقال داده و مانند سایر مرباها نگهداری کنید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم مربا گل محمدی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.