به دنبال دستور غذایی ساده و خوشمزه برای پایان یک روز شلوغ کاری، یک دورهمی دوستانه، و یا یک وعده‌ی غذایی سالم و سبک برای خانواده هستید؟  انواع سالاد، انتخابی سالم، سبک، و ساده برای وعده‌های غذایی نهار، شام، و یا عصرانه هستند. مخصوصاً سالادهای رژیمی. سالاد سزار هم از سالاد های مقوی و خوشمزه ای است که یک وعده غذایی کامل به حساب می آید. اما سالاد سزار چیست؟ این سالاد از انواع غذاهای بین‌المللی است که به واسطه‌ی نزدیکی به ذائقه‌ی ایرانی و سادگی تهیه، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در سفره‌ی ایرانی ها پیدا کرده.

سالاد با گوجه گیلاسی  

طرز تهیه سالاد سزار

مرحله اول:

ابتدا فر را روی دمای 180 درجه تنظیم کنید. نان را به قطعات کوچک انگشتی تقسیم کنید و روی سینی فر پخش کنید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون روی قطعات نان بپاشید. با قاشق ترکیب روغن زیتون و نان را مخلوط کنید تا روغن خوب به خورد نان برود. سپس در صورت تمایل، نان را با کمی نمک مزه‌دار کنید. (نمک دریا بهترین انتخاب برای این منظور است.)  نان را بین 8 تا 10 دقیقه داخل فر بگذارید و هر چند دقیقه پشت و رو کنید تا تمام سطوح آن به خوبی برشته شوند. (این مرحله و همچنین تهیه سس سالاد سزار را میتوانید از قبل انجام دهید.)

نان سالاد سزار

مرحله سوم:

شاخه‌های رزماری را ریز خرد کنید. استخوان را از سینه‌ مرغ جدا کنید و پوستش را بگیرید. برای پخت سریع‌تر سینه‌ی مرغ را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. سپس قطعات مرغ را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. تابه را روی گرمای متوسط به مدت 1 دقیقه گرم کنید. مرغ و رزماری خرد شده را داخل تابه قرار دهید و به مدت 4 دقیقه تفت دهید. اگر تابه به اندازه کافی گرم شده باشد، مرغ به محض تماس با تابه شروع به جلز و ولز می‏‌کند. مرغ را در تابه پشت و رو کنید و برای 4 دقیقه‌ی دیگر تفت دهید. برای اطمینان حاصل کردن از پخته شدن مرغ، سر یک چاقوی تیز را در ضخیم‌ترین بخش مرغ فرو کنید.

  سرخ کردن مرغ  

* سالاد سزار با مرغ سوخاری هم تهیه میشود. بنابراین میتوانید تکه های مرغ را به روشی که قبلاً گفته شده سوخاری کنید.

 

مرحله چهارم:

برگ‌های خارجی کاهو را جدا کنید. برگ‌های ریزتر و تردتر کاهو برای سالاد سزار مناسب‌تر هستند. کاهو را با چاقویی تیز به قطعات نسبتا بزرگ خرد کنید و در کاسه‌ای با اندازه مناسب قرار دهید.   کاهوی خرد شده

طرز تهیه سس سالاد سزار با مرغ

  در سس اصیل این سالاد از آبلیمو، روغن زیتون، تخم مرغ، سس ووسترشایر، ماهی آنچوی، سیر، سس خردل، پنیر پارمزان و فلفل سیاه استفاده میشود. به دلیل این که بعضی از این مواد در دسترس خیلی از عزیزان نیست در اینجا سس ساده تری را معرفی میکنیم. در دستور سالاد سزار ایرانی میتوانید از این سس جایگزین خوشمزه استفاده کنید.

برای تهیه سس سزار کافی است سیر را رنده کنید. سس مایونز، سس خردل (دلخواه)، سرکه، آبلیمو و پنیر پارمزان را با آن مخلوط کنید. سس را بچشید و در صورت تمایل کمی نمک و فلفل به آن بزنید. توجه کنید که این سس کالری زیادی دارد. در صورت تمایل میتوانید از سس سالاد سزار رژیمی به جای آن استفاده کنید.

  سس سالاد سزار

سرو سالاد سزار خانگی:

کاهو را در ظرف سرو سالاد بریزید. تکه های مرغ و نان برشته شده را روی آن بریزید. کمی پنیر پارمزان خرد شده یا رنده شده اضافه کنید. مخلوط کردن یا نکردن مواد سالاد به سلیقه شما بستگی دارد. سپس سس سزار آماده شده را روی سالاد بریزید یا آن را در ظرف جدا گانه ای کنار سالاد سرو کنید. سالاد سزار شما آماده است! می‌توانید برای تزیین از قطعات مرغ، نان، پارمزان و گوجه گیلاسی استفاده کنید.

سس سالاد سزار

نکته‌های کلیدی تهیه سالاد سزار رستورانی:

- تخیل خودتان را به کار بگیرید! در صورت تمایل می‌توانید به جای برگ کاهو از کلم، یا صیفی‌جات و گیاهان مشابه استفاده کنید. انواع دانه‌ها مانند تخم کدو یا آفتابگردان و جوانه‌ی غلات مانند گندم یا جو، سرشار از ویتامین ب و فیبر هستند و تردی و طعم بیشتری به سالاد سزار شما می‌بخشند.

- سس سالاد سزار اصل با زرده تخم مرغ، سس خردل، کنسرو ماهی انچوی، سرکه بالزامیک، آبلیمو و روغن زیتون تهیه میشود. اما در اینجا سسی مناسب ذائقه ایرانی معرفی شده است.

- اگر طعم سرکه را دوست ندارید به جای آن از آبلیمو تازه در سس سالاد سزار استفاده کنید.

- برای طعم دار کردن مرغ از ادویه های دیگری مثل پاپریکا هم میتوانید استفاده کنید. - یکی از ایده های خوب این است که اگر مقداری جوجه بدون استخوان یا مرغ سوخاری از غذای شما باقی ماند، از آن برای تهیه سالاد استفاده کنید. - به جای سس سالاد سزار میتوانید از روغن زیتون و سرکه بالزامیک هم استفاده کنید. - بهتر است از پنیر پارمزان تازه استفاده کنید. مصرف پنیرهای رنده ای پروسس شده توصیه نمیشود. - اگر پنیر پارمزان در دسترس شما نیست میتوانید از پنیر موزارلای تازه مثلاً پنیر مرواریدی استفاده کنید. این پنیر برای انواع سالاد مناسب هست.