خوراک مرغ ترش از غذاهای محلی شمالی است که در شهرهای مختلف دستور تهیه آن کمی با هم تفاوت دارد. مثلاً گاهی در تهیه مرغ ترش از رب انار استفاده میشود. گاهی نیز در آن لپه میریزند. چیزی که در تهیه مرغ ترش اهمیت دارد سبزی معطر است که طعم اصلی غذا را مشخص میکند. سبزی محلی مخصوص مرغ ترش ترکیبی است از تره، جعفری، گشنیز، نعناع و خالواش. البته اگر شما به خالواش دسترسی ندارید میتوانید آن را حذف کنید. در اینجا از رب انار و لپه در تهیه مرغ ترش استفاده نشده و خورش با استفاده از آبغوره ترش، خوشمزه و طعمدار میشود.

طرز تهیه مرغ ترش:

مرغ را از قبل تکه تکه کنید (مقدار خرد کردن مرغ سلیقه ای است). پیاز را در یک قابلمه خرد و ریز کنید. آن را با کمی روغن قدری سرخ کنید و تکه های مرغ را درون قابلمه بیندازید و تفت دهید. 1 لیوان آب و نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ روی حرارت ملایم نیم پز شود.

سبزی ها را با کمی روغن سرخ کنید. به مرغ اضافه کنید و قابلمه را پر از آب کنید تا روی مرغ را بپوشاند. اگر روغن مرغ کم بود کمی روغن اضافه کنید. نمک، زردچوبه، آب غوره و به دلخواه کمی فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد.

هنگامی که آب مرغ کم شد،  خوراک را کمی هم بزنید و سپس تخم مرغها را روی آن شکسته و هم بزنید. بعد از مدتی جوش خوردن قابلمه را از روی گاز بر دارید.