ماهی شکم پر به روش های مختلفی تهیه می شود. اما عمده ترین آن ها روشی است که مردم شمال و مردم جنوب کشورمان از آن استفاده می کنند. تهیه ی ماهی شکم پر با تمر هندی مخصوص مردم جنوب و ماهی شکم پر با رب انار مختص اهالی شمال کشور است. ماهی شکم پر شمالی بیشتر با ماهی قزل آلا یا ماهی سفید تهیه می شود اما ماهی شکم پر جنوبی با ماهی های جنوب مانند ماهی صبور، حلوا و... طبخ می شود.

سبزی ماهی شکم پر شامل چیست؟

معمولا سبزی های طعم دهنده ی این غذا، گشنیز و شنبلیله است که باید مقدار گشنیز غالب باشد. چون حجم زیاد شنبلیله ماهی را تلخ خواهد کرد. اما در تهیه ماهی شکم پر از انواع سبزی های محلی و معطر مانند جعفری، پونه، شوید و ... استفاده می شود.

روش های تهیه ماهی شکم پر:

در این مطلب ما یک روش ساده برای کسانی که دسترسی به سبزی های مخصوص محلی ندارند، آورده ایم. در این روش ماهی به سرعت آماده شده و مخصوص موقعیت هاییست که زیاد فرصت آشپزی کردن ندارید. در روش اول ما از گریل استفاده کرده ایم اما میتوانید ماهی شکم پر کبابی و بر روی زغال تهیه کنید.

روش دوم راهی برای تهیه کردن ماهی شکم پر در ماهیتابه است که در اصل سبک جنوبی آن بوده. و شیوه ی شمالی تهیه کردن این غذا را در قسمت نکات ذکر کرده ایم. با آموزش ماهی شکم پر مرحله به مرحله در خدمت شما هستیم.

روش اول: طرز تهیه ماهی شکم پر

مرحله اول:

مواد اولیه ماهی شکم پر را آماده کنید. فلفل دلمه ای را برش دهید و پیازها را خرد کنید. لیمو را به صورت ورقه ای و نازک ببرید. گریل را روشن کنید و روی حرارت متوسط تنظیم کنید تا گرم شود.

مواد لازم ماهی شکم پر

مرحله دوم:

ماهی را کاملا بشویید و داخل شکم آن را به خوبی خالی کنید. اجازه دهید تا ماهی خشک شود. سپس داخل شکم ماهی را با نمک دریای دانه درشت و فلفل طعم دار کنید.

زدن نمک و فلفل

مرحله سوم:

فلفل دلمه ای و پیاز برش خورده را درون شکم ماهی قرار دهید. برش های نازک فلفل دلمه ای و پیاز باعث می شود که زودتر و بهتر پخته شوند.

قرار دادن فلفل

مرحله چهارم:

دو تکه لیمو را مطابق عکس، به داخل شکم ماهی اضافه کنید.

افزودن لیمو

مرحله پنجم:

به احتیاط و به کمک یک براش تمیز یا فرچه، سطح گریل را به کمی روغن آغشته کنید. ماهی شکم پر را روی گریل بگذارید تا بپزد.

طبخ ماهی شکم پر

مرحله ششم:

یک سمت از ماهی را به مدت 6 دقیقه گریل کنید. سپس به طرف دیگر بچرخانید و 6 دقیقه ی دیگر صبر کنید تا ماهی بپزد.

پخت ماهی

مرحله هفتم:

میتوانید برای فهمیدن این که ماهی پخته شده یا نه؛ با احتیاط آن را لمس کنید. وقتی رنگ ماهی کدر و گوشت آن نرم شود، آماده است.

ماهی شکم پر در گریل

مرحله هشتم:

هنگامی که روی گوشت ماهی؛ خط های گریل را مشاهده کردید، وقت سرو آن است. ماهی شکم پر بدون فر شما حاضر است. پوست ماهی را جدا کرده و آن را با برنج یا شوید پلو نوش جان کنید.

ماهی شکم پر آماده سرو

روش دوم: طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی

مواد لازم:

ماهی جنوب 2 عدد گشنیز خرد شده 400 گرم شنبلیله خرد شده  50 گرم سیر رنده شده  1 بوته پیاز متوسط رنده شده 1 عدد تمر هندی  1 قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی  2 یا 3 قاشق غذاخوری نمک، زردچوبه، فلفل و آرد به میزان لازم

مرحله اول:

ماهی را کاملا تمیز کنید و داخل شکم آن را خالی کنید. کمی نمک بردارید و به گوشت ماهی بزنید. ماهی را به مدت نیم ساعت در گوشه ای قرار دهید. سپس آن را با آب بشوئید.

مرحله دوم:

 2 یا 3 قاشق غذاخوری روغن در تابه بریزید و پیاز و سیر را درون آن سرخ کنید. نمک، زردچوبه، فلفل، شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و همراه با هم خوب سرخ کنید. 5 تا 10 دقیقه خوب هم بزنید و سپس تمر هندی را اضافه کنید و پس از 2 تا 3 دقیقه مواد را از روی گاز بردارید.

مواد میانی ماهی شکم پر

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه ماهی شکم پر بوشهری باید ماهی را حاضر کنید و شکم آن را با مواد سرخ شده پر کنید. می توانید شکم ماهی را توسط خلال دندان یا به وسیله نخ و سوزن بدوزید.

تهیه مواد میانی ماهی شکم پر

مرحله چهارم:

در یک ظرف کمی آرد و نمک و زردچوبه بریزید و ماهی را در آن بغلتانید. تابه مناسب را انتخاب کنید و به کمک روغن، ماهی را در آن سرخ کنید.

مرحله پنجم:

پس از سرخ کردن؛ ماهی شکم پر بوشهری را در ظرف سرو بکشید و به همراه سبزی پلو نوش جان کنید.

ماهی شکم پر جنوبی با پلو

نکات کلیدی تهیه ماهی شکم پر

- مطلب ماهی گریل شده شکم پر از سایت globaltableadventure ترجمه شده است.

- روش تهیه ماهی شکم پر شمالی کمی با مدل جنوبی آن تفاوت دارد. در ماهی شکم پر گیلانی یا مازندرانی از انواع سبزیجات محلی مانند چوچاخ، اناریجه، برگ سیر و ... استفاده می شود. برای طبخ این غذا به سبک شمالی؛ میتوانید سبزیجات را با ادویه و گردو تفت دهید و در شکم ماهی ریخته و آن را در ماهیتابه سرخ کنید. البته ماهی شکم پر شمالی در فر هم تهیه می شود که نکات تهیه در فر را در ادامه توضیح خواهیم داد.

- برای تهیه ماهی شکم پر در فر می بایست ماهی را درون یک سینی که از قبل چرب کرده اید؛ قرار دهید و به مدت 30 دقیقه در فر بگذارید. اگر دوست دارید ماهی برشته تری داشته باشید میتوانید روی ماهی را به کره و زعفران چرب کنید. شعله بالایی فر را روشن نموده و ماهی را به مدت 10 دقیقه در فر قرار دهید تا خوب طلایی رنگ شود.

- در تهیه ماهی شکم پر زغالی به توری مخصوص نیاز دارید. ماهی ها را با احتیاط در توری قرار دهید. در صورتی که نیاز است شکم ماهی را با نخ مخصوص آشپزی و سوزن ببندید. سپس ماهی را روی آتش مستقیم منقل گذاشته و کباب کنید. ماهی شکم پر روی آتش خیلی زود آماده می شود. هنگامی که رنگ پوست آن کمی تیره و گوشتش نرم شد میتوانید آن را بردارید.  یا میتوانید ماهی شکم پر را روی سینی بگذارید و به همراه سینی روی منقل قرار دهید تا پخته شود.

طرز تهیه ماهی شکم پر در ماکروویو به این صورت است که می بایست ابتدا روی پوست ماهی را به مقداری زعفران و کره آغشته کنید. سپس به کمک کلید ترکیبی ترکیب گریل و مایکروویو با قدرت 40 درصد و به مدت 8 الی 10 دقیقه ماهی آماده خواهد شد.