مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است. این پلوی فوق العاده لذیذ رنگ و آب زیادی دارد و بسیار وسوسه برانگیز است. در تهیه مانی پلو از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده میشود. معمولاً همراه این غذا گوشت یا گاهی مرغ تفت داده شده با پیاز استفاده میشود. شما میتوانید ترکیبات این پلوی خوشمزه را به سلیقه خود کمی تغییر دهید. مثلاً میتوانید کشمش را حذف و مقداری خلال بادام اضافه کنید. مانی پلو همراه با ته دیگ چرب و نرم و ماست یا سالاد عالی میشود.

طرز تهیه مانی پلو:

مرحله اول:

پیاز را خلالی خرد کنید و در مقداری تابه تفت بدهید تا خوب سرخ شود. وقتی شروع به طلایی شدن کرد کمی زردچوبه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدهید تا ترد و طلایی تیره شود. سپس گوشت خورشتی را اضافه کنید و روی شعله متوسط حرارت بدهید تا رنگ آن تغییر کند و دیگر صورتی رنگ نباشد. کمی زردچوبه، نمک و فلفل هم به گوشت اضافه کنید. پس از یکی دو دقیقه تفت دادن، 2 پیمانه آب بریزید و درب تابه را بگذارید تا گوشت پخته شود.

مرحله دوم:

لپه را که از قبل حداقل دو ساعت خیسانده و آبش را چند بار عوض کرده اید همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید.

مرحله سوم:

یک قابلمه را تا حدود 2/3 پر از آب کنید و بگذارید بجوشد. برنج شسته شده را در آب جوش بریزید. 3-4 دقیقه قبل از پخت کامل برنج رشته و لپه پخته و آبکش شده را به آن اضافه کنید. بعد از این که مواد دو سه دقیقه دیگر روی حرارت ماندند آنها را آبکش کنید.

مرحله چهارم:

کف قابلمه کره و مقداری روغن بریزید (روغن از سوختن کره جلوگیری میکند). مواد لازم ته دیگ یعنی، یک پیمانه برنج، دو قاشق ماست چکیده، یک عدد تخم مرغ و دوقاشق زعفران دم کرده را با کمی نمک و فلفل مخلوط کنید و به صورت فشرده کف قابلمه پهن کنید (مایه تهدیگ نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد). سپس برنج مخلوط را روی آن بریزید و بگذارید دم بکشد.

مرحله پنجم:

کشمش و زرشک را جداگانه با کمی روغن تفت بدهید. برنج دم کشیده را با زعفران مخلوط کنید و موقع کشیدن لا به لای آن زرشک و کشمش بریزید و مقداری را برای تزیین کنار بگذارید. در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و زرشک تزیین کنید.

مانی پلو

نکته ها:

1- اگر لپه را زود به برنج اضافه کنید لعاب می اندازد و دانه های برنج شما بعد از دم کشیدن به هم میچسبد.

2- مانی پلو را بدون گوشت هم میتوانید تهیه کنید.

3- بهتر است لپه را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.

4- در صورت تمایل میتوانید موقع دم کردن برنج  1 قاشق چایخوری زیره سیاه روی آن بریزید.