زمانی که خسته ایم و نیاز به خوردن خوشمزه ای داریم که حسابی سر حالمون بیاره اصولا خوردن کیک و شیرینی یکی از اولین گزینه هایی است که به ذهن می رسه. انواع کیک  هابه خصوص کیک خانگی بسیار دلچسب هستن ولی کیک های شکلاتی از اون دست شیرینیجاتی هستن که طرفدار بسیار دارن. کیک شکلاتی لایت یا کیک شکلات تلخ که با انواع کرم و خامه فرم گرفته می شه اون ها رو سرو کرد طرفدارهای بسیار دارن و اون ها رو میشه به عنوان دسری لذیذ برای میهمانی ها در نظر گرفت.

با توجه به جایگاه کیک شکلاتی تلخ  (dark chocolate cake) در بین شیرینی ها امروز تصمیم دارم روش تهیه کیک شکلات تلخ خامه ای رو آموزش بدم که اگر از دوستداران شکلات و شکلات تلخ باشید حتما از درست کردن و خوردن این کیک خونگی لذت کافی می برید. البته اگه دوست داشته باشید میتونید این کیک رو به صورت ساده و بدون خامه هم سرو کنید.

کیک شکلات تلخ

طرز تهیه کیک شکلات تلخ

مرحله اول:

فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد (350 فارنهایت) بیست دقیقه قبل از قرار دادن قالب کیک در فر گرم کنید.

مرحله دوم:

کف و دیواره دو قالب 15 سانتی یا یک قالب 28 سانتی را با کره نرم شده چرب کنید و مقداری پودر کاکائو کف قالب الک کنید .(این کار باعث می شود پس از پخت به راحتی بتوانید کیک را از قالب جذا کنید)

آماده سازی قالب کیک

مرحله سوم:

آرد، کاکائو، نمک، جوش شیرین و بیکینگ پودر را مخلوط و  در کاسه ای الک کنید(الک کردن مواد خشک بر کیفیت و حجم گیری کیک تاثیر می گذارد)

تهیه کیک شکلات تلخ

مرحله چهارم:

شکلات تلخ را با آب جوش مخلوط کنید تا کاملا ذوب و یکدست شود.(سس شکلات را کنار بگذارید تا خنک شود)

شکلات روان شده

مرحله پنجم:

تخم مرغ و وانیل را با سرعت بالای همزن برقی 2 تا 3 دقیقه بزنید تا فرم بگیرد  و بعد به تدریج روغن، باتر میلک و مخلوط آب و شکلات را اضافه کنید. (عجله نکنید و هر بار که مادی ای را اضافه میکنید خوب مخلوط را هم بزنید)

کیک شکلاتی خانگی

مرحله ششم:

شکر را به مواد بیافزایید تا زمانی که مایه یکدستی حاصل شود.

مرحله هفتم:

مواد خشک کیک شکلات تلخ را در دو مرحله به مایه اضافه کنید هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. توجه کنید در این مرحله نیاز نیست مایه کیک شکلاتی را زیاد هم بزنید چرا که باعث سفت شدن کیک می شود. بهتر است این مرحله را با لیسک و به صورت دستی انجام دهید.

مایه کیک شکلاتی

مرحله هشتم:

مایه کیک شکلاتی تلخ را در قالب بریزید و آن را به مدت 40 دقیقه در فر قراردهید تا بپزد. از آنجا که دمای فر ها متفاوت است برای اطمینان از پخته شدن بهتر است بعد از گذشت زمان پخت گفته شده، یک خلال دندان را در وسط کیک فرو ببرید اگر خلال دندان تمیز خارج شد یعنی کیک پخته و اگر نه چند دقیقه دیگر زمان دهید تا کاملا بپزد. بهتر است وسط پخت در فر را باز نکنید چون پف کیک میخوابد.

مرحله نهم:

کیک شکلات تلخ را پس از پخت از فر خارج کنید وپس از 15 تا 30 دقیقه که خنک شد آن را از قالب خارج کنید. (برای جدا کردن از قالب بهتر است دیواره کیک را با چاقویی باریک و البته به آرامی از دیواره جدا کنید و بعد آن را روی توری فلزی قرار دهید تا کاملا خنک شود.

کیک شکلاتی

مرحله دهم:

پس از خنک شدن کیک، خامه قنادی فرم گرفته را  بین لایه های کیک  و یا روی آن قرار دهید و پس از چند ساعت استراحت کیک در یخچال آن را سرو کنید.

کیک خامه ای شکلاتی

نکات کلیدی کیک شکلات تلخ

- برای اینکه کیک را راحت تر خامه کشی کنید پس از خنک شدن کیک آن را در ظرف مناسب و در دار در فریزر قرار دهید تا کیک منسجم شود و هنگام خامه کشی خرد نشود.

- به جای شکلات تلخ از هر نوع شکلات دیگر. (شیری یا سفید می توان استفاده کرد)

-می توان داخل مایه کیک انواع مغز خوراکی خرد شده یا شکلات چیپسی ریخت.

- کیک شکلات تلخ خامه ای را میتوانید به عنوان کیک تولد هم تهیه کنید.

 همراهان عزیز خوشحال می شویم کیک شکلات تلخ را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.