میپرسید فوکاچیا چیست؟ نان فوکاچیا نوعی نان ایتالیایی است که بافتی شبیه به خمیر پیتزا داره. مثل نان بربری ضخیم هست. فوکاچیا رویه ی تردی داره ولی بافت داخلش نرم و پفکیه. این نان سبک و خوشمزه رو میتونید کنار غذاهای مختلف، انواع سوپ یا هوموس سرو کنید. حتی میتونید اون رو از وسط برش بزنید و ساندویچ خوشمزه ای به سبک آشپزی ایتالیایی باهاش تهیه کنید. فوکاچیا با طعم های مختلفی تهیه میشه. با اضافه کردن مقداری سیر تازه رنده شده به روغن زیتون میتونید نان سیر فوکاچیا تهیه کنید که یک پیش غذای فوق العاده است. همچنین میتونید به جای آویشن از رزماری استفاده کنید که عطر خیلی خوبی به نان شما میده.

  ساندویچ فوکاچیا

طرز تهیه نان فوکاچیا ایتالیایی

 

1- آب گرم را در کاسه بزرگی بریزید. خمیر مایه را اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا خمیرمایه فعال شود و روی آب حالت کف ایجاد شود. سپس روغن و نمک را اضافه کنید.

2- تقریباً نیمی از آرد را اضافه کنید و حدود 1 دقیقه به خوبی با قاشق هم بزنید. آرد باقی مانده را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. وقتی مواد خوب با هم ترکیب شدند دستتان را آردی کنید و حدود 8 دقیقه خمیر را ورز بدهید. میتوانید مستقیماً در خود کاسه ورز بدهید یا روی سطح آردپاشی شده این کار را انجام دهید. خمیر در ابتدا حالت چسبناک دارد. ولی بهتر است تا جای ممکن آرد اضافه نکنید. چون لطافت و سبک بودن نان فوکاچیا را کاهش میدهد.

3- کف کاسه دیگری را با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را در آن قرار دهید و بچرخانید تا تمامی سطح آن به روغن آغشته شود. حال روی کاسه را بپوشانید. نیم ساعت (در تابستان) استراحت دهید تا خمیر نان فوکاچیا ور بیاید و حجم آن حدوداً دو برابر شود. در زمستان ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.

4- کف قالب مناسبی (33 در 23 سانتیمتر) را با کاغذ روغنی بپوشانید و به علاوه با روغن هم چرب کنید. خمیر برآمده را با احتیاط به قالب منتقل کنید. به آرامی خمیر را به طور یکنواخت در قالب پهن کنید. اما مراقب باشید با وارد کردن فشار بیش از حد، هوای موجود در خمیر را خالی نکنید.

5- یک قاشق روغن زیتون را به طور یکنواخت روی سطح خمیر نان فوکاچیا بریزید. سپس آویشن خشک شده را هم روی آن بپاشید. با نوک انگشت مطابق عکس روی خمیر حفره های ایجاد کنید.

  خمیر فوکاچیا  

6- 20-30 دقیقه دیگر به خمیر استراحت دهید تا مجدداً پف کند. این بار نیازی به پوشاندن خمیر نیست. چون روغن مانع از خشک شدن سطح آن میشود.

7- فوکاچیا را در فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کرده اید بپزید. بعد از 15-20 دقیقه که سطح نان طلایی رنگ شد آماده است.

نان فوکاچیا را از فر خارج کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در صورت تمایل چند برگ آویشن یا رزماری تازه هم روی آن بریزید و سرو کنید.   طرز تهیه نان فوکاچیا  

نکته های کلیدی تهیه نان فوکاچیا:

- در صورتی که عجله دارید و فرصت ندارید برای بار دوم (بعد از ریختن خمیر در قالب) به خمیر استراحت دهید، راه دیگری هم هست. فر را از قبل گرم نکنید. قالب خمیر را بلافاصله بعد از روشن کردن در فر قرار دهید. 25 تا 30 دقیقه صبر کنید تا روی نان طلایی رنگ شود.

- گاهی روی فوکاچیا علاوه بر سبزی خشک، از زیتون، پیاز، گوجه گیلاسی یا ترکیب آنها هم استفاده میشود.

- با اضافه کردن قدری سیر رنده شده (همراه با روغن) میتوانید نان سیر خوشمزه ای هم تهیه کنید.