به دنیای دسر ایران کوک خوش آمدید. با طرز تهیه ژله میوه ای جذاب و خوشمزه در خدمت شما هستیم. ژله که به نوعی محبوب ترین نوع دسر است؛ به سفره ی شما رنگ و جلوه خاصی می بخشد. با تهیه ژله در منزل و تزئینات خلاقانه و فوت و فن هایی که به شما آموزش خواهیم داد، هنر آشپزی شما قلب همه را تصاحب خواهد کرد. ژله با این همه محبوبیت و زیبایی خواص بسیاری هم دارد. همه ما میدانیم ژله خاصیت استخوان سازی و همچنین رشد برای کودکان دارد اما در کنار آن حاوی ویتامین ب است که برای افسردگی نیز مفید میباشد. همینطور میتوانید برای سلامت پوست و مو، کاهش کلسترول خون، بهبود درد مفاصل و افزایش پروتئین بدن روی ژله حساب کنید. البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. طبیعتا با اضافه کردن میوه ی تازه به ژله خواص آن و لذت استفاده از ژله دوچندان می گردد.

در ادامه انواع ژله میوه ای را معرفی کرده و به طور کامل طرز تهیه ژله میوه ای و نکات کوچک اما ضروری آن را تقدیم می نماییم:

طرز تهیه ژله میوه ای قالبی

مرحله اول:

میوه هایی که میخواهید در ژله استفاده کنید را بشویید. متناسب با میوه ای که انتخاب کرده اید؛ اگر لازم است پوستش را بگیرید یا هسته ی آن را خارج کنید. همه ی میوه ها را برش های کوچک اما منظم بزنید.

 ژله میوه ای

مرحله دوم:

پودر ژله را در ظرفی بریزید و به روش بن ماری در آب جوش حل نمایید. روش بن ماری یعنی یک ظرف محتوی آب را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس ظرف مخلوط آب و ژله را روی آن بگذارید و آرام بهم بزنید. میتوانید این کار را روی کتری یا سماور نیز انجام دهید. وقتی پودر ژله کاملا در آب حل شد و مایعی شفاف باقی ماند آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

قالب ژله را با پنبه یا دستمال کمی چرب نمایید اما نه تا حدی که ظرف براق شود. یک ردیف از میوه هایی که آماده کرده بودید، تقریبا تا نصف قالب ژله، بچینید.

مرحله چهارم:

مایع ژله را روی میوه ها بریزید تا کمی روی میوه ها را بپوشاند. بعد ظرف را در یخچال بگذارید تا نیم بند شود.

مرحله پنجم:

ظرف را دوباره خارج کنید و ردیف دوم میوه ها را بچینید تا جایی که ظرف پر از میوه شود. باقی مایع ژله را روی میوه ها بریزید و ظرف را در یخچال قرار دهید.

اگر مایع ژله کمی سفت شده میتوانید دوباره به روش بن ماری آن را روی حرارت قرار دهید تا مجددا روان و شفاف گردد.

 ژله میوه ای

مرحله ششم:

پس از دو ساعت قالب ژله را از یخچال خارج کنید. قالب را به مدت 10 ثانیه در آب جوش نگه دارید. سپس ظرف پذیرایی را روی قالب قرار دهید و همزمان با هم آن دو را برگردانید تا ژله در ظرف پذیراییتان قرار گیرد. حالا ژله ی شما آماده است.

 ژله میوه ای

- برای آشنایی کامل با روش های در آوردن ژله از قالب این مقاله را در مجله فروشگاه ایران کوک بخوانید.

- نوع دیگری از ژله میوه ای وجود دارد که در آن روش نیازی نیست ژله را از قالب خارج کنید.

طرز تهیه ژله میوه ای تک نفره

مرحله اول:

ژله را به روش بن ماری آماده کرده و در ظرفی که میخواهید با آن پذیرایی کنید؛ بریزید.

مرحله دوم:

میوه ها را در ژله قرار میدهید و در یخچال میگذارید تا ببندد. ظرف ها را کوچک انتخاب کنید و تقریبا برای هر نفر، یک ظرف ژله در نظر بگیرید.

در این روش که به آن ژله میوه ای لیوانی هم میشود گفت، سرعت آماده شدن دسر بالاتر است و برای زمانی که عجله دارید مناسب است.

در انتها می توانید ژله میوه ای خود را با ترافل ، اسپری خامه ، چند اسکوپ بستنی و یا شکلات تزیین نمایید.

ژله میوه ای

نکته ها:

- میوه ها به دلخواه خودتان است اما به خاطر داشته باشید که آلبالو، انبه، کیوی، آناناس و انجیر مانع بسته شدن ژله می شوند. برای رفع این مشکل باید به مدت چند دقیقه آن ها را در آب جوش و شکر بپزید و بعد در ژله بریزید.

- برای حل مشکل چسبیدن ژله به قالب و راحت خارج نشدن آن در کل سه راه حل وجود دارد که شما میتوانید طبق سلیقه و راحتی خودتان یکی از آن ها یا ترکیبشان را استفاده کنید:

راه اول: قالب را چرب کنید.

راه دوم: قالب را بشویید و پس از آن که کاملا خشک شد آن را به مدت 30 دقیقه در فریزر بگذارید.

راه سوم: در مرحله ی آخر برای چند ثانیه آن را در آب جوش نگه دارید و همچنین با دست و بسیار آرام ژله را از قالب فاصله بدهید.

- برای تهیه ژله میوه ای شما میتوانید هر رنگ ژله که دوست دارید و هر میوه ای که میپسندید به کار ببرید و هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. حتی میتوانید با استفاده از دو لایه با دو رنگ ژله مختلف ژله میوه ای دو رنگ تهیه کنید.  برای مشخص تر بودن میوه ها و زیبا تر شدن ژله، استفاده از ژله آلوئه ورا یا پرتقال یا لیمو و حتی پودر ژلاتین توصیه می شود. در صورتی که از پودر ژلاتین استفاده می کنید لازم است شکر و اسانس را به پودرتان اضافه کرده و باهم بجوشانید. در این صورت مراحل کار کمی بیشتر و وقت گیر خواهد بود.

نوش جان