اگر دنبال یک ماده غذایی بسیار مغذی و لاغر کننده می گردید از کلم بروکلی غافل نشوید . فیبر بالای موجود در کلم بروکلی سبب پر شدن حجم معده افراد می شود و از این حیث می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی موثر باشد، مصرف کلم بروکلی و سایر انواع کلم‌ها به عنوان پیش غذا می‌تواند سبب ایجاد سیری در فرد شود و از پرخوری و در نتیجه چاق شدن افراد جلوگیری کند. با مصرف کلم بروکلی 30 تا 40 درصد از حجم معده فرد پر می شود و بدین ترتیب با کم شدن اشتها و مصرف غذای کمتر لاغری اتفاق می افتد.

 

 بروکلی-بشقاب

 

کلم بروکلی بخورید تا لاغر شوید 

 

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی از خانواده سبزیجات برگ سبز تیره است که منبع بسیار خوب کلسیم می‌باشد. کلسیم، کاری فراتر از تقویت استخوان‌ها انجام می‌دهد و آن کنترل فشار خون است . این ماده معدنی حتی می‌تواند از بروز سرطان کولون نیز پیشگیری کند.

کلم بروکلی دارای انواع مواد غذایی شامل: ویتامین C، ویتامین A (اغلب به عنوان بتاکاروتن)، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم و فیبر است. 

بتاکاروتن و ویتامین C از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند که در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند آب مروارید، بیماری‌های قلبی و سرطان‌های متعدد نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

فیبر موجود در بروکلی نیاز بدن به هر دو نوع فیبر محلول و غیرمحلول را تامین می‌کند.

بروکلی در مورد افرادی که به خوردن مواد لبنی چون شیر حساس هستند، ‌منبع خوبی برای تامین کلسیم است.

بروکلی با داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین C ، به جذب آهن در بدن کمک شایانی می‌کند و از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

 

کلم بروکلی تازه چه مشخصاتی دارد؟

هنگام خرید بروکلی باید به ساقه‌های ایستاده با رنگ سبز دقت شود و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید . می‌توانید آن را به مدت 3 روز در یخچال  نگهداری کنید. بروکلی یک دورچین عالی برای غذاهای مختلف است. علاوه بر این، با کلم بروکلی میتوانید غذاهای سالم و خوشمزه ای مثل استیک با کلم بروکلی یا فینگرفود کلم بروکلی تهیه کنید و به عنوان عصرانه یا شام میل کنید.

 

غذا با کلم بروکلی

 

کلم بروکلی را به صورت پخته مصرف کنید.

تمام انواع کلم‌ها حاوی ماده‌ای به نام گاسیپول هستند و از این حیث بهتر است به صورت خام مصرف نشوند زیرا کمپلکس گاسیپول و ید ، جذب ید در بدن را دچار مشکل می کند و پختن و آب پز کردن آنها این مشکل را از بین می برد.

به افرادی که بیماریهایی چون کم کاری، پرکاری تیروئید و گواتر دارند توصیه می شود  فقط کلم‌های پخته بخورند و از مصرف انواع کلم‌ها به صورت خام خودداری کنند. همچنین با توجه به اینکه افراد ساکن مناطق کوهستانی معمولا کمبود ید دارند، توصیه می‌شود چنین افرادی از مصرف کلم‌های خام خودداری کنند. بهترین روش پخت بروکلی بلانچ کردن است که آن را در طرز تهیه سالاد کلم بروکلی و سیب توضیح دادیم.

 

سالاد با کلم بروکلی برای لاغری