آیا تا به حال نتوانسته ­اید دکور مورد علاقه خود را بچینید؟ مشکلی نیست. شما می­توانید اشتباهات خود در زمینه چیدمان و دکوراسیون را تبدیل به موفقیت کنید.

 

اگر همیشه به دنبال پاسخ به این سؤال بوده اید که چرا دکوراسیون بعضی بخش­های منزلتان کمی حس چندان خوبی در شما ایجاد نمی­کند، یک راه حل – یا حداقل بهبود– آن تغییر دکوراسیون است که میتواند فقط چند جابجایی باشد. آیا اتاق ساده و بی روحی دارید که درباره رنگ آن مطمئن نیستید؟ هرچقدر تلاش میکنید کوسن ها را کنار هم بچینید درست سر جایشان قرار نمی­گیرند؟ در این مقاله ترفندهایی را برای آن­ها ارائه می­کنیم که به شما کمک می­کنند تا تصمیمات خود درباره دکوراسیون را تبدیل به موفقیت­ هایی عالی و جالب توجه کنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

1- نقش روشن کردن دیوارهای تیره در دکوراسیون

رنگ­های نیلی، خاکستری و مشکی تا به حال هیچ وقت اینقدر پرطرفدار نبوده­ اند. اگر تحت تاثیر جلوه و زیبایی موجود در این رنگ­ها قرار گرفته­ اید اما باعث شده اند اتاقتان کمی گرفته به نظر برسد، با این کارها می­­توانید این حس گرفتگی را از بین ببرید:

نورپردازی امری ضروری برای نشان دادن پیچیدگی ­های موجود در تن رنگ های تیره عمیق و اشباع شده است. استفاده از چند منبع نور به شما اجازه می­دهد تا محیط و جهت نور را کنترل کنید. با ترکیب جهت نور به سمت بالا و پایین از تاریک شدن سقف جلوگیری کنید. برای مثال لامپ­های کناری که در اینجا نشان داده شده­ اند موجب می­شوند تا بیشترین بهره را از یک دیوار آبی-مشکی پیچیده ببرید.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که یک اتاق شلوغ و پر از اسباب و اثاثیه در برابر اتاقی که دارای مبلمانی ساده است بیشتر شبیه یک غار به نظر می­رسد. مبلمان و اثاثیه به هم ریخته و غیر ضروری را از اتاق خارج کنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

داستایوفسکی نوشت: «هرچه آسمان تاریک­تر باشد، ستاره ­ها روشن­تر میشوند». اقدام جسورانه شما بهترین بهانه را برای پذیرفتن تضادهای رنگی غنی و چشمگیر به شما می­دهد. با استفاده از رنگ­های زینتی، چوب طبیعی، فلزی براق، سبزه و آثار هنری دراماتیک جلوه بهتری به دیوارهای تاریک خود بدهید.

هدف ما اصلا محدود کردن ترکیب رنگ نیست، اما دیوارهای تاریک زمانی حیات می­یابند که با طیف­های رنگی همچون آبی کمرنگ و نعنایی، خاکستری-نقره ­ای، سبز دودی، خردلی، صورتی تیره و زرد کدویی استفاده ­شوند. رنگ سفید هم که همیشه جواب می­دهد. برای مطالعه بیشتر در زمینه این زمینه میتوانید به صفحه مربوط به انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون هم سری بزنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

یک رویکرد دیگر آن است که صرفاً تسلیم نیمه تاریک خود شده و بد اخلاق و تک رنگ شوید، همانطور که در این اتاق خواب اسکاندیناوی نشان داده شده است. بافت و لایه بندی کلید رسیدن به این نما هستند. به فکر مخمل­ های تیره، پارچه­ های نخ کش شده و ابریشم‌های جذاب باشید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

2- نقش خالی کردن قفسه ها در دکوراسیون

اینکه هرچیز تزئینی که دارید را در قفسه­ های باز بگذارید گاهی منجر به ایجاد یک آشفته بازار گیج کننده از آیتم های غیر قابل طبقه­ بندی می­شود. برای ایجاد یک کانون توجه نیاز به یک مرتب سازی جدی است.

 

آنچه روی قفسه های شما راه پیدا میکند باید زیبا یا جالب باشد در غیر این صورت آن را حذف کنید. قفسه­ های خود را خالی کنید و با جستجو میان آیتم های روی قفسه تعدادی را که کمتر زیبا هستند جدا کنید. نیازی نیست چیزی را دور بریزید، اما فرصت خوبی است تا در دکوراسیون خود تنوع ایجاد کنید. قفسه­ هایی که در اینجا مشاهده می­کنید به بهترین شکل از فضا استفاده کرده­ اند به طوری که ارزش هر یک از اشیاء درون خود را افزایش می­دهند.

آیتم های انتخابی خود را به صورتی زیبا و معنادار کاهش دهید و بگذارید زیبایی آنها دیده شود. شاید بخواهید پشت قفسه ­ها را رنگ کنید تا اشکال و رنگ­های دوست داشتنی موجود در کلکسیون منتخبتان جلوه بیشتری پیدا کند؛ آیتم­های سفید در مقابل طیف­های تیره رنگ واقعا خودنمایی می­کنند. از پس زمینه ­هایی با بافت و الگوهای زیاد و شلوغ خودداری کنید چرا که می­توانند برای چشم­ها گیج کننده باشند.

به جای آنکه کتاب­ها را مثل سربازان همینطور صاف پشت سر هم بچینید، با انتخاب عناوین و عطف­های جذابی که با جلوه قفسه ­های شما هماهنگ باشند و از روی هم چیدنشان  قفسه ­های کوچکی ایجاد کنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

3- کاناپه ­تان سفید و جذاب است اما کاملا بی مصرف است

به نوعی فراموش کرده ­اید که یک سگ، گربه، دوتا بچه نوپا، انگشت­های چسبناک، شربت تمشک و موی حیوانات خانگی با مبل­های رنگ روشن هیچ سازگاری ندارند.

پارچه آن را به صورت حرفه ­ای تمیز و ترمیم کنید. توجه داشته باشید که هیچ روش ضد لکی همیشه کارساز نیست و کارآمد بودن آن بستگی به پارچه شما دارد. فرمول­های مدرن به داخل تارهای پارچه نفوذ می­کنند و موجب از بین رفتن اکثر مایعات و دیگر پسماندهای موجود در آن­ها می­شوند.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

ما فعلا رو مبلی­ها را دوست داریم. گه گاهی آن­ها را با بالشت­های بزرگتان بپوشانید تا بدین ترتیب بدترین کثیفی­ها پوشانده شوند و از ریختن تصادفی مایعات روی آن­ها در امان باشید. یک راهکار دیگر استفاده از کاورهای قابل تعویض است که به محض کثیف شدن می­توانید آن­ها را داخل ماشین لباس­شویی بیندازید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

اگر نمی­خواهید چیزی روی کاناپه­ ها بیندازید، باید به کرات با جاروبرقی و سری برسدار کاملا تمیز آن­ها را جارو کنید. در صورتی که مایعات روی آن ریخته بود، با دقت و با استفاده از کاغذ مایع ریخته شده را جمع و مبل را لکه گیری کنید و هیچ­وقت آن را نمالید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

4- ست کردن و فضاسازی در دکوراسیون

ست کردن وسایل و طرز چیدمان آنها کنار هم پورتره ای از شخصیت شماست. پس اگر هنوز نمیدانید چطور این کار را انجام دهید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

با یک چیز کوچک که برایتان ارزشمند است شروع کنید و کار را متناسب با آن ادامه دهید. چیدمان نا متقارن مانع از ایجاد یک نمای رسمی و خشک می­شود. از اشکال و بافت­های متضاد استفاده کنید. با یک تم، رنگ یا حالت میان اجسام ارتباط ایجاد کنید. دفعه بعدی که قصد تغییر دکورتاسیون در منزل یا هر فضای دیگری را داشتید ست کردن و ایجاد هماهنگی را از یاد نبرید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

دکوراسیون 101: الفبای چینش عکس­های کوچک

در این مجموعه عالی، زاویه­ های تیز با انحناها تضاد ایجاد کرده اند، بافت­های مات و براق در کنار هم قرار داده شده­ اند و یک پالت رنگ سیاه و سفید بر صحنه حاکم شده است. ساختار صحنه نامتقارن است اما، به لطف یک چیدمان دقیق، هنوز هم میتواند یک حس متعادل را در خود داشته باشد. بهتر از همه اینکه بیننده را برای یک نگاه از نزدیک به سمت خود میکشند.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

5- ایجاد فضایی صمیمانه

ما می­خواهیم مهمان­ها تحت تاثیر فضاهای عمومی خانه ­مان قرار بگیرند، اما اغلب نوع چیدمان بر راحتی تقدم می­یابد و در نهایت با یک اتاق رسمی رو به رو می­شویم که احساس خشک و غیر قابل تحملی را به افراد القا می­کند. پس شاید وقت آن باشد که با فراهم کردن فضایی صمیمانه یک تغییر دکوراسیون ایجاد کنید.

ممکن است این مشکل واقعا فقط در نوع چیدمان اسباب و اثاثیه باشد. صندلی­ها باید به گونه­ ای چیده شوند که موجب تقویت تعاملات اجتماعی شوند. زمانی که تصمیم می­گیرید کاناپه ­ها و صندلی­ های دسته دار را کجا بگذارید، تصور کنید که افرادی که روی آن­ها می­­نشینند چگونه می­خواهند باهم ارتباط برقرار کنند. صندلی­ها را طوری نزدیک هم قرار دهید که افراد را تشویق به مکالمه کنید، نه اینکه آن­ها را فقط به دیوار بچسبانید که در نهایت باعث شود یک فضای وسیع خالی در وسط اتاق داشته باشید.

هیچ­ چیز مثل شوخی یخ مهمان­ها را آب نمی­کند. پس یکسری کارهای هنری و جذاب را به فضاهای پذیراییتان اضافه کنید. شاید دوست نداشته باشید از یک زرافه بزرگ با یک کلاه کاسه­ ای که در مرکز توجه همه قرار می­گیرد استفاده کنید، اما قطعا استفاده از آن موجب آب شدن یخ مهمان­ها می­شود.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

6- استفاده از تابلوهای هنری در دکوراسیون

مهم نیست هنر نزد شما چه معنایی داشته باشد، یک بوم یا آثار چاپی قاب شده، تصاویر بزرگ شده، یک اثر اصل بسیار گران قیمت، یک ارثیه  ارزشمند یا نقاشی­های انگشتی فرزندتان، تاثیر آن بستگی به شیوه نمایش آن دارد. آیا شما در دکوراسیون بهترین استفاده را از دارایی­ های خود می‌برید؟

اگر هنر یک ویژگی تعیین کننده در منزل شما است، تماس با یک شرکت ارائه دهنده خدمات دکوراسیون داخلی حرفه ­ای ممکن است ارزشش را داشته باشد. یک اشتباه رایج در این زمینه آویزان کردن آثار هنری در ارتفاع بالا است. مقیاس انسانی را در نظر بگیرید و در فضاهایی که افراد می ­ایستند آثار هنری را دقیقا در مرکز و هم سطح با چشم آن­ها قرار دهید، و در مکان­هایی که قرار است بنشینند آن­­ها را در یک ارتفاع پایین­تر آویزان کنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

7- دکوراسیون آشپزخانه هایی که رنگ اصلی آنها سفید است

آشپزخانه­ ها بیش از هر زمان دیگری در مرکز توجه عموم قرار دارند – و گاهی به دیگر بخش­های منزل نیز باز هستند. با وجود آن که سفید بودن همه چیز در آشپزخانه امری رایج است، ممکن است کم کم باعث القا شدن حس سردی شود.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

در دکوراسیون امروزی، ظروف آشپزخانه دیگر فقط کاربردی نیستند بلکه تبدیل به اشیائی زیبا شده اند که ارزش دیده شدن دارند. وسایل آشپزخانه در همه رنگ­ها و سبک‌ها تولید می­شوند و لوازم آشپزی نیز برای مشاهده شدن طراحی شده­ اند. این همه زیبایی را در کابینت­ها پنهان نکنید. ماهی­تابه­ های زیبا را از قلاب‌های دیواری آویزان کنید، بشقاب­های قشنگ خود را روی هم بچینید و آن­ها را نشان دهید یا کاسه­ ای را از میوه و سبزیجات پر کنید و آن را روی اپن قرار دهید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

اَن الارد، طراح دکوراسیون آشپزخانه، معتقد است که یک آشپزخانه سفید یک بوم نقاشی سفید و عالی است که با دکوراسیون صحیح میتوان روی آن به زیبایی نقاشی کرد. الارد می­گوید «با استفاده از لوازم­ جانبی همچون کتاب­ها، گل­ها یا وسایل کوچک، چیزهایی که همگی به سادگی قابل تغییر هستند، نماهای رنگی جذابی را به محیط اضافه کنید. یا با یک کاشی‌کاری رنگارنگ، رنگ­های محبوب خود را حتی بهتر و زیباتر از قبل کنید». آثار هنری روشن، لوازم جانبی چوبی، گیاهان گلدانی و باغچه­ های کوچک به شما کمک می­کنند تا از این سردی و بی­ روحی آشپزخانه خلاص شوید و موجب آن می­شوند تا یک آشپزخانه شیک احساس گرمی و راحتی بیشتری را به شما القا کند.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

8- ایجاد «نقطه کانونی» در دکوراسیون

اگر وارد یک اتاق شدید و هیچ چیز – یا همه چیز- چشمتان را گرفت، پس هیچ نقطه کانونی در آنجا وجود ندارد. این اصطلاح رایج طراحان در واقع به این معنا است که محلی در اتاق باشد که پیش از مشاهده کل آن، چشم ها را به خود خیره کند. یک اتاق بدون نقطه کانونی در واقع فاقد حیات، تعادل و هارمونی است.

نقطه کانونی می­تواند، همانطور که در اینجا مشاهده می­شود، یک ویژگی معماری، یک نما، یک اثر هنری، یک شومینه، یک مبلمان، یک آینه، یک سطح دارای بافت یا یک فرش خیره کننده باشد. ساده ­تر آن است که از مرکز توجه شروع کنیم و دکور بقیه اتاق را اطراف آن بچینیم. اگر ترجیح می­دهید با آنچه که دارید کار کنید، تصمیم بگیرید که ویژگی کانونی شما کدام یک از آن­ها خواهد بود و سپس بقیه اسباب و اثاثیه را طوری بچینید که توجه دیگران را به سمت آن هدایت کند.

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

وقتی به این عکس نگاه می­کنید ابتدا متوجه چه چیزی می­شوید؟ آیا چشمتان مستقیم به سمت آن بز زیبای روی دیوار می­رود؟ انحنای شاخ­ هایش در زاویه خوبی نسبت به یک کاکتوس و یک چراغ مدرن قرار گرفته است، کاناپه خیلی ساده طراحی و تزئین شده و و میز و صندلی­ های چوبی با کیفیت منعکس­ کننده بافت­های طبیعی در این اثر هنری هستند. این یک مثال عالی از یک نقطه کانونی موفق است.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

9- ترک «اعتیاد به کوسن» نکته دیگری در دکوراسیون!

همه ما یک چنین فردی را می­شناسیم: یک معتاد به کوسن که نمی­داند چه زمانی باید دست از این کار بکشد. شاید هم آن فرد خود شما باشید؟ در اینجا به شما کمک می­کنیم.

کوسن های روی هم ریخته شده روی مبل­ها، صندلی­ها و تخت خواب­ها معمولا چیز زیادی به دکوراسیون یک اتاق اضافه نمی­­کنند. اگر نمی­توانید بدون برداشتن کوسن ها روی مبل بنشینید یا روی تخت دراز بکشید، در واقع دارید هدف استفاده از آن­ها را از نادیده میگیرید و این در دکوراسیون یک اشتباه محسوب میشود. سعی کنید تعداد کوشن ها را به دوتا در هر انتها مبل، یکی (یا هیچی) بر روی هر صندلی و سه تا روی هر تخت خواب محدود کنید.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها

 

10- تغییر دکوراسیون

آیا کم کم از دکورتان احساس خستگی و بیزاری می­کنید؟ شاید فقط از چیدمان قدیمی آن خسته شده ­اید. همه ما یک سری سبک مورد علاقه داریم، اما ممکن است به سادگی از آن خسته شویم. با تغییر دکوراسیون میتوانید این مشکل را حل کنید. آنقدرها هم که فکر میکنید کار سختی نیست.

تغییر دکوراسیون: همه چیز را تکان بدهید. شور و شوق خود را دوباره زنده کنید و با ترکیب آنچه که دارید یا با اضافه کردن یک سری لوازم جانبی جدید ارزان قیمت انرژی و جذابیت جدیدی را به خانه­ تان اضافه کنید. روتختی و روبالشی ها را عوض کنید و گیاهان آپارتمانی، صندلی­ ها، لامپ ­ها و قالیچه­ ها را جابجا کنید. مبلمان خود را برای رسیدن به یک نمای جدید جابجا کنید – این کارها هم ارزان و هم سرگرم کننده و جالب هستند. این اتاق خواب (تصویر بالا) نشان می­دهد که انتخاب درست یک سری لوازم جانبی چطور می­توانند فضایی زیبا و جذاب ایجاد کنند.

 

کلاس تخصصی دکوراسیون: 10 اشتباه رایج در دکوراسیون و چگونگی اصلاح آنها