کپک میوه 

 

 

برای پیشگیری از کپک زدن موادغذایی چه کنیم؟

 

همه ما با مواد غذایی که کپک زده اند روبه رو شده ایم و با وجود آن که غذا یا میوه‌ های خود را درون یخچال نگهداری می‌کنیم اما بعضی اوقات مشاهده میکنیم که کپک زده اند و مجبور به دور ریختن آن می‌شویم. البته در این میان برخی از افراد هم هستند که با جدا کردن بخش کپک زده اقدام به مصرف بقیه ماده غذایی می‌کنند.

كپك های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشكلات تنفسی شوند و حتی ممكن است كشنده باشند. كپك و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی و آلرژی می شود.

 

چگونه از کپک زدن میوه ها جلوگیری کنیم؟

 میوه ها را نبايد براي مدت طولاني نگهداري کرد. پس از شستن ميوه‌ها در جاي خنک آنها را کاملا خشک کنيد، درون يک ظرف دربسته قرار دهيد تا هم ماندگاري آنها بيشتر شود و هم کپک نزنند.همچنین برای پیشگیری از كپك زدن میوه ها یك اسفنج خشك درون جامیوه ای قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب كند. پیچیدن میوه ها در دستمال نخی نیز از كپك زدن آن جلوگیری می كند. همچنین هیچگاه میوه هایی كه خیلی رسیده هستند را در كنار میوه های دیگر قرار ندهید.

 

چه کنیم تا نانها کپک نزنند؟

کپک‌ها در نان قادرند ریشه‌دار شوند و در بافت نان فرو روند. بنابراین از مصرف نان های کپک زده که می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند، خودداری کنید.

برای اینکه نانتان کپک نزند ،هیچ وقت پيش از سرد شدن کامل آنها را روي هم نچينيد، زيرا حرارت نان موجب کپک‌ زدگي زودرس مي‌شود. انباشته شدن نان داغ پيش از سرد شدن موجب تغيير حالت ظاهري، بيات شدن زودرس، تسريع در کپک‌زدگي و بيماري‌هاي گوارشي مي‌شود. همچنین پيچيدن نان در پارچه‌هاي سفيد و بي‌رنگ بهتر از سفره‌هاي پلاستيکي است، زيرا رطوبت در پارچه وجود ندارد و ماندگاري نان بيشتر مي‌شود. بهتر است برای نگهداری طولانی تر نان را در نایلون تمیزی در فریزر بگذارید وبرای هر بار استفاده به اندازه مورد نیاز از فریزر دربیاورید و بعد از گرم كردن میل بفرمایید.

 

چه طور مانع کپک زدن انواع مربا شویم؟

برای جلوگیری از كپك زدن انواع مربا هنگام سرو كردن یا هم زدن از قاشق چوبی تمیز استفاده كنید و اگر در منزل مربا تهیه می كنید ابتدا اجازه دهید مربا خنک شود سپس آن را در ظرف مناسب ریخته و قبل از بستن درمربا یك ورق آلومینیوم روی شیشه بكشید و سپس درآن را ببندید تا به این وسیله مانع ورود هوا به داخل ظرف و کپک زدن مربا شوید. روش ديگري که مانع از کپک زدن مربا مي شود، استفاده از کاغذ پرگامان يا همان کاغذ روغني است که مي‌توان در سطح مربا قرار داد. با اين کار نیز مانع از رسيدن هوا به مربا مي‌شويد و از کپک زدن آن جلوگيري مي‌کنید.

 

برای جلوگیری از کپک زدن سرکه و آبغوره چه کنیم؟

برای جلوگیری از كپك زدن سركه و آبغوره باید آن ها را در ظرفی بریزید كه اندازه آنها باشد و فضای خالی در آن وجود نداشته باشد تا در آن هوا نفوذ کند. اين شيشه‌ها را درون ظرف بزرگي پر از آب قرار دهيد و روي شعله بگذاريد تا آب جوش بيايد. به مدت 6 دقيقه اين شيشه‌ها را بجوشانيد تا تمام سلول‌هاي رويشي کپک درون آب‌غوره و سرکه از بين برود.

 

چه کنیم رب مان کپک نزند؟

 براي پيشگيري از کپک رب‌ها نيز مي‌توانید يک لايه روغن در سطح آنها بماليد با این کار عمل اکــسيژن‌رساني را متوقف کرده و از تشکيل کپک جلوگيري مي‌کنید. در اين صورت حتي لازم نيست رب را در يخچال بگذارید و مي‌توان در محيط خارج هم از آن نگهداري کنید.

 

پنیر کپک زده خطرناک است؟

برای پیشگیری از كپك زدن پنیر باید مراقب باشید كه آن را هر بار با چاقوی تمیز استیل یا با نخ دندان تمیز قطعه قطعه كنید. همچنین برای نگهداری پنیر كمی آب بجوشانید و در ظرف مورد نظر بریزید تا خنك شود و پنیرها را بعد از تكه تكه كردن در آن بگذارید و در ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید. اگر پنیر بی نمك دوست ندارید می توانید مقدار كمی نمك به آب جوشیده اضافه كنید. پنير کپک زده خطرناک است، چون ميکروب‌هايی دارد که ممکن است سبب زخم معده شوند.