diet coke

 

 

نوشابه های رژیمی گولتان نزند!

  

چند سالی است که نوشابه های رژیمی به بازار آمده اند و تولیدکنندگان آن ادعا دارند که این نوشابه ها قند ندارند و رژیمی هستند، بنابراین از نوشابه های معمولی سالمتر هستند و باعث اضافه وزن نمیشوند . اگر از مصرف کنندگان پر و پا قرص این نوشابه ها هستید با ما همراه باشید تا شما را در جریان صحت و سقم این ادعا قراردهیم.

 

متاسفانه در سال های اخیر، مصرف نوشیدنی های گازدار بسیار افزایش یافته و محصولاتی جدید و به ظاهر سالم تولید شده است، اما با توجه به نتایج تحقیقات متعدد ، باید در مصرف این نوشیدنی ها جوانب احتیاط را رعایت کرد.

 

در نوشابه های رژیمی از آسپارتام، ساخارین، سیکلامات، سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم به عنوان شیرین کننده استفاده میشود. این نوشابه ها به دلیل نداشتن شکر بدون کالری هستند بنابراین انتظار میرود سبب اضافه وزن و بیماری هایی که به سبب مصرف زیاد شکر ایجاد می شوند مانند دیابت و سندرم متابولیک نشوند در حالیکه درواقعت این چنین نیست.

سندرم متابولیک به معنی داشتن سه مورد از موارد زیر می باشد.

  1. چاقی شکمی
  2. قند خون ناشتای بالا
  3. تری گلیسیرید بالا
  4. HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) پایین
  5. فشار خون بالا

 

مطالعات نشان می دهند که مصرف نوشیدنی های بدون کالری به جای نوشیدنی های حاوی شکر، برای مقابله با سندرم متابولیک مفید نمی باشد در عوض مصرف این نوشیدنی ها تا 36% احتمال سندرم متابولیک را بالا می برد و برخلاف آنچه تصور میشود، مصرف روزانه نوشابه های رژیمی تا 67% احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد که این احتمال در زنان بیشتر از مردان است.

 

جالب است بدانید طبق مطالعاتی که صورت گرفته کسانی که از نوشیدنی های رژیمی استفاده می کنند 30% بیشتراز سایر افراد در 10 سال آینده به افسردگی دچار می شوند.

همچنین استفاده از این نوشابه ها در خانم های باردار سبب افزایش احتمال زایمان زودرس می شود.

 

اما یکی از دلایل اصلی که افراد به سمت نوشابه های رژیمی رو می آورند، کاهش کالری مصرفی است. متاسفانه، حقیقت آن گونه نیست که به نظر می رسد. در مطالعه ای بین 3,682 نفر از تگزاس نشان داد که مصرف نوشابه های رژیمی 2 برابر بیشتر از نوشابه های معمولی سبب افزایش چاقی و اضافه وزن می شود.

پس اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید،بهتر است به جای نوشابه های گازدار یا شربت های شیرین، آب بنوشید.

 

با خوردن نوشابه های رژیمی شکمتان بزرگتر میشود!

 قند موجود در نوشابه ها باعث افزایش وزن می شود اما نکته قابل تامل این است که حتی نوشابه رژیمی نیز باعث بزرگ شدن دور شکم می شود. نتایج بررسی های ۱۰ساله روی بیش از ۴۰۰ داوطلب بزرگسال نشان داد افرادی که نوشابه رژیمی مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که نوشابه مصرف نمی کردند، با ۷۰ درصد افزایش دور کمر مواجه بودند. افرادی که روزی بیش از ۲بار نوشابه رژیمی مصرف می کردند با ۵۰۰ درصد افزایش دور شکم مواجه شدند.

 

  با مصرف نوشابه های رژیمی زودتر پیر میشوید!

 نوشابه های رژیمی یا معمولی حاوی فسفیت یا اسید فسفریک است. این اسید ضعیف، طعم دهنده است و ماندگاری نوشابه را افزایش می دهد. اگر چه این اسید در گوشت قرمز، لبنیات و مغز میوه نیز موجود است اما زیادی آن به ناراحتی قلبی، کلیوی، تضعیف عضله، پوکی استخوان و تسریع روند پیری منجر می شود. نتیجه بررسی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد میزان اضافه این ماده در نوشابه باعث مرگ زودهنگام موش های آزمایشگاهی شده است.

 

به یاد داشته باشید که بیماری ها، یک شبه ایجاد نمی شوند، بلکه در طی سال ها و بر اثر پیروی از رژیم های غذایی نامناسب ایجاد می شوند. بنابراین، مصرف نوشابه های گازدار را به کمترین برسانید و به جای آن، به نوشیدن آب و آب میوه های طبیعی روی آورید.