برای افرادی که میخواهند رژیم غذایی سالم داشته باشند اهمیت کالری دریافتی و سلامت مواد غذایی اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از مواد غذایی را همه به عنوان غذاهای مضر برای رژیم غذایی می شناسیم. اما برخی دیگر از غذاها هستند که ممکن است در نگاه اول بسیار سالم و کم کالری به نظر برسند؛ حال آنکه خطری برای رژیم غذایی سالم شما به حساب می آیند. بنابراین در این مطلب تصمیم گرفتیم برخی از این غذاها را به شما معرفی کنیم تا دفعه بعد که به رستوران رفتید با احتیاط بیشتری این غذاها را سفارش دهید.

 

 غذاهای کنسروی و شور

کنسرو لوبیا سبز، نخود و زیتون پرورده، تنها تعدادی از کنسروهای نمکی هستند که در ظرف سالاد شما ممکن است پیدا شوند. برای جلوگیری از دریافت زیاد سدیم، مصرف مواد غذایی کنسرو شده را محدود کنید یا حداقل این قبیل مواد را قبل از استفاده بشویید تا نمک اضافی آن شسته شود. همراه با تن ماهی، کنسرو لوبیا نخورید و سعی کنید در هر وعده غذایی تنها یکی از آن ها را بگنجانید.

 

رژیم غذایی سالم و غذاهای گول زننده

 

راه حل بهتر برای یک سالاد خوشمزه و سالم: تربچه، فلفل، خیار و سایر سبزیجات تازه سدیم کمی دارند و همراه با چند قطره آبلیموی تازه و طبیعی می توانند یک سالاد خوش طعم و سالم باشند.

 

سالاد کلم

کلم جزو سبزیجات سودمند و مفید است، اما سالاد کلم می تواند فاجعه ای برای رژیم غذایی شما باشد. چرا؟ چون معمولا در سالاد کلم رستوران ها از مقادیر زیادی سس مایونز استفاده می شود تا طعم بهتری به سالاد بدهد. بله، ما هم موافقیم که سالاد کلم با سس زیاد خوشمزه تر است اما به فکر کالری دریافتی این سالاد هم باشید! یک پیاله کوچک سالاد کلم در رستوران معمولا دارای 260 کالری و 21 گرم چربی است – چیزی حدود یک سوم کالری روزانه ای که اکثر افراد مصرف میکنند– چرا که در آن سس مایونز استفاده شده است.

 

سالاد کلم

 

راه حل: سالاد تمام رستوران ها مثل هم نیست و برخی رستوران ها ممکن است ترکیبات بسیار سالم تری در سالادشان ارائه دهند. بنابراین برای داشتن رژیم غذایی سالم، قبل از سفارش سالاد در مورد ترکیبات سالاد و غذایی که سفارش می دهید پرس و جو کنید.

اگر هم در خانه سالاد کلم درست می کنید و حتما دوست دارید سس مایونز هم در سالادتان باشد این راه ها را امتحان کنید: یا از مایونز کم چرب استفاده کنید یا سس مایونز را با ماست کم چرب ترکیب کنید تا به این ترتیب مقدار سس کمتری در سالادتان استفاده کرده باشید.

 

سالاد سزار

برخی از غذاهایی که ما فکر می کنیم سالم هستند، می توانند جزو مواد غذایی گول زننده برای رژیم غذایی ما باشند. برای مثال، سالاد مشهور سزار را در نظر بگیرید. این روزها کسانی که رژیم دارند وقتی به رستوران می روند سالاد سزار سفارش می دهند و فکر می کنند یک غذای رژیمی و کم کالری سفارش داده اند. اما به این موضوع هم توجه کنید که این سالادها اغلب به دلیل سس و چاشنی زیاد ممکن است کالری بالایی داشته باشند. همچنین برخی رستوران ها برای خوش طعم کردن سالاد سزار از پنیر پارمزان نیز در این سالاد استفاده می کنند که خود حاوی کالری و چربی بالایی است. بنابراین دفعه بعد که به رستوران رفتید و خواستید سالاد سزار سفارش دهید در مصرف  سس و چاشنی احتیاط کنید تا به رژیم غذایی تان لطمه ای وارد نشود .

 

سالاد سزار

 

راه حل غذایی بهتر: فقط 1 قاشق غذاخوری چاشنی و 2 قاشق غذاخوری از پنیر پارمزان در این سالاد استفاده کنید.

 

اسموتی

این روزها اسموتی ها به نوشیدنی های محبوب و پرطرفداری تبدیل شده اند. اسموتی یک نوشیدنی ترکیبی و معمولا شیرین است که از ترکیب میوه تازه به اضافه یخ خرد شده، شکر، عسل و گاهی شکلات تهیه می شود. اما مراقب باشید! چون این نوشیدنی دلچسب و خوشمزه ممکن است خطری برای رژیم غذایی شما محسوب شود.

ترکیبات یک اسموتی میوه ای در فروشگاه یا کافی شاپ می تواند تا 80 گرم شکر، 350 گرم یا بیشتر کالری و کمی پروتئین داشته باشد. علاوه بر این، اسموتی های صنعتی اغلب بدون استفاده از میوه تازه  و با اسانس های شیمیایی و غیرطبیعی درست می شوند. در خیلی از فروشگاه ها در واقع از عصاره میوه به جای میوه های تازه استفاده می شود.

 

اسموتی

 

راه حل بهتر: درست کردن اسموتی بسیار ساده است و در منزل نیز می توانید یک اسموتی فوق العاده خوشمزه و سالم تهیه کنید. میوه مورد علاقه تان را همراه با چند تکه یخ داخل مخلوط کن بریزید و دکمه را فشار دهید. اسموتی خوشمزه شما آماده است. اگر دوست دارید طعم شیرین تری داشته باشید از کمی عسل نیز می توانید استفاده کنید.

 

شیر با دو درصد چربی

شیر با دو درصد چربی سالم تر از شیر با چربی کامل است. با این حال، چربی اشباع این نوع شیر هنوز هم ممکن است برای برخی رژیم غذایی سالم مضر باشد. در اینجا میزان مواد تشکیل دهنده یک فنجان از انواع شیرها آورده می شود:

 

شیر دو درصد

 

شیر کامل (3.25٪) = 150 کالری، 8 گرم چربی، 5 گرم چربی اشباع شده

شیر کم چرب (2٪) = 130 کالری، 5 گرم چربی، 3 گرم چربی اشباع شده

شیر بدون چربی (غیر چرب) = 80 کالری، 0 گرم چربی، 0 چربی اشباع شده

 

راه حل: اگر شير پر چرب دوست دارید، آن را به نسبت 2 به 1 با شیر کم چرب مخلوط کنید و بنوشید. پس از مدتی آن را با شیر بدون چربی مخلوط کنید تا کم کم به مزه شیر بدون چربی عادت کنید.