موخوره درگیرتان کرده و به دنبال راهی برای درمان موخوره هستید؟ غذاهای دارای ویتامین ب که به رشد مو کمک میکنند را امتحان کرده اید اما موخوره نمی‌گذارد موهایتان بلند شود؟ ابتدا ببینیم موخوره چیست.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

موخوره چیست؟

سال‌ها مراقبت نامناسب از موها، استفاده از مواد شیمیایی و برس کشیدن خشن به موها باعث ایجاد موخوره (split ends) می‌شود. اگر موهایتان فر، خشن یا آسیب‌دیده است، روغن‌های طبیعی که فولیکول‌های مو تولید می‌کنند نمی‌توانند در طول مو حرکت کنند. بنابراین مو به اندازه‌ی کافی تغذیه نمی‌شود و خشک و خشن به نظر می‌رسد.

اگر تغذیه به طور منظم از طریق راه‌های خارجی (از طریق محصولات مختلف مانند نرم‌کننده و سرم‌های مرطوب کننده یا درمان‌های عمیق نرم کردن مو) انجام نشود، انتهای موها خیلی خشک و شکننده می‌شود و با یورش مداوم شانه و برس و دیگر ابزارهای مدل دادن به مو فرسایش می‌یابد. این فرسایش به موخوره می‌انجامد. آزاردهنده‌ترین بخش این جریان این است که وقتی موخوره ایجاد می‌شود می‌تواند در طول مو بالا بیاید و بنابراین اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند ساختار کل تار مو را خراب کند.

از روش‌های زیر میتوانید برای درمان موخوره و جلوگیری از آن استفاده کنید.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

الف) موخوره را چطور از بین ببرید؟

  • روغن زدن به ساقه‌های مو؛ بله، درست شنیدید، «ساقه‌های مو». اگر از موخوره رنج می‌برید، لازم نیست کل کف سرتان را چرب کنید. فقط کافیست روغن زیتون را (به تنهایی) یا مقادیر مساوی روغن زیتون را با روغن نارگیل و روغن خردل به موهای خود بزنید و کل طول مو را ماساژ دهید و بگذارید کل شب روی موهایتان بماند. این کار را هفته‌ای 3 تا 4 بار و به خصوص در قسمت انتهایی مو انجام دهید. صبح روز بعد موهایتان را بشویید و به آرامی با شامپو بشویید. روغن زیتون علاوه بر درمان موخوره از روش های تقویت مو هم هست.
  • اگر توانستید آووکادوی تازه پیدا کنید، می‌توانید آووکادو را له کنید و ماسک مو درست کنید و آن را از کف سر تا نوک مو بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند، سپس آن را آب بکشید و شامپو بزنید.
  • یک قاشق چای‌خوری روغن بادام را به یک زرده‌ی تخم‌مرغ اضافه کنید یا تعداد تخم‌مرغ را بنا به طول مو 2 یا 3 عدد کنید و به همان نسبت روغن بادام را هم افزایش دهید و آن را بزنید و مایع کف‌آلود حاصل را بر کل موها بزنید، کلاه پلاستیکی سر کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند، سپس سر خود را با شامپو بشویید.
  • به روغن گردو دسترسی دارید؟ این روغن برای درمان موخوره فوق‌العاده است. موها را ماساژ دهید و آن را بر کل موها یا فقط انتهای آن بمالید و صبح روز بعد به آرامی با شامپو بشویید. مشکل موخوره‌تان حدود 1 تا 2 ماه بعد از این که هفته‌ای 4 تا 5 بار روغن گردو بزنید رفع خواهد شد.
  • همچنین می‌توانید هر لوسیون خوب و غلیظ را تنها به انتهای مو (حدود 5 سانتی‌متر انتهای مو) بزنید و بگذارید کل شب بماند و روز بعد با شامپو بشویید.

 

 ب) نحوه‌ی جلوگیری از موخوره:

  • وقتی برای کوتاه کردن موخوره به آرایشگاه می‌روید یا تصمیم می‌گیرید در خانه این کار را انجام دهید، بیش از یک چهارم یا دو سانتی‌متر از موهایتان را کوتاه نکنید.
  • اگر معمولاً موخوره می‌گیرید، وقتی زیر آفتاب می‌روید کلاه سر کنید.
  • همیشه و به خصوص بیرون از خانه موهایتان را باز نگذارید، زیرا باد به موهایتان آسیب جدی وارد می‌کند. همیشه موهای خود را ببافید یا مدل گوجه‌ای ببندید.
  • استفاده‌ی منظم از نرم‌کننده همراه با سرم مناسب و روغن ضروری است.
  • کمتر از اتوی موی داغ، ژل مو و محصولات مدل دادن به مو و رنگ مو استفاده کنید.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

ج) چیدن موخوره:

ساده‌ترین روش برای از بین بردن موخوره که امتحان خود را پس داده چیدن آن است. موهایتان را کاملاً شانه کنید و بخش‌هایی از آن را جدا کنید، آن را به آرامی از ریشه تا انتها بچرخانید. هر تمام موخوره‌های آن قسمت خاص بیرون خواهند زد و خودتان می‌توانید آنها را با یک قیچی خوب (ترجیحاً قیچی کوچک) نوک‌چینی کنید. بهتر است این کار را نزدیک پنجره انجام دهید تا نور خورشید روی آن بیفتد و بهتر بتوانید موخوره‌ها را ببینید. اگر از این روش راضی نیستید، می‌توانید برای نوک‌چینی موهای خود به آرایشگاه مراجعه کنید.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

چند روش کاربردی برای جلوگیری و درمان موخوره:

  1. از شانه و برس با کیفیت استفاده کنید.
  2. حتماً از محصولات موی برندهای شناخته شده استفاده کنید.
  3. محصولات باید بر موهایتان اثر ملایم داشته باشند.
  4. سعی کنید برای درمان موخوره به طور متناوب از داروهای خانگی و محصولات تجاری موجود استفاده کنید.
  5. درمان‌های آرایشگاهی ممکن است کمی گران باشند، اما خوب هستند. وقت بگیرید تا موهایتان را عمیقاً با نرم‌کننده درمان کنید و به طور منظم از پکیج های درمان موخوره حرفه ای استفاده کنید.
  6. اگر می‌خواهید خودتان موخوره‌ها را کوتاه کنید، حتماً از قیچی مناسب مو استفاده کنید. استفاده‌ی منظم از قیچی‌های معمولی کاغذ با ایجاد موخوره باعث آسیب بیشتر می‌شود.
  7. از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید. کسانی که دوست دارند با موهای خود بازی کنند، فعلاً دست نگه دارند. قبل از اینکه همه چیز را روی موهای خود امتحان کنید، بگذارید موهایتان کاملاً درمان شود. فر کردن، صاف کردن، سشوار کشیدن مدام می‌توانند به شدت به مو آسیب برساند و باعث موخوره شوند.
  8. همیشه از محصولات محافظ مانند نرم‌کننده، سرم مو و سرم‌های محافظت‌کننده استفاده کنید. این محصولات باعث کمترین آسیب ممکن می‌شوند.
  9. همیشه قبل از شنا موهای خود را آب بکشید و بعد از شنا دوش سریع بگیرید. این کار باعث جلوگیری از رسوخ کلر به موها و در نتیجه جلوگیری از موخوره می‌شود.
  10. همیشه موها را به آرامی شانه کنید. وقتی موها خیس است از برس کشیدن اجتناب کنید.
  11. موهای خود را تا حد ممکن ببندید. موهای باز بیشتر مستعد آسیب است.

 

روش های خانگی درمان موخوره:

1- روغن زیتون

روغن زیتون نه تنها می‌تواند به عنوان ترکیبات غذاهایی مانند پاستا عمل کند، بلکه درمان موی مستعد موخوره هم هست. روغن زیتون را گرم کنید و سپس پوست سر را ماساژ دهید و انتهای مو را پوشش دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و بعد بشویید. می‌توانید موهای خود با حوله بپوشانید یا سلفون بکشید و بگذارید کل شب بماند. این کار مانند نرم‌کننده‌ای عمیق به موهایتان کمک خواهد کرد.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

2- پاپایا

پاپایا غنی از بسیاری از مواد مغذی است و نرم‌کننده‌ی مناسبی برای مو است، حتی اگر از آن به عنوان ماسک استفاده کنید و یا فقط آن را بخورید. برای تهیه‌ی ماسک مو، دانه‌ی پاپایا را درآورد و (با توجه به طول موی خود) مقداری از آن را در مخلوط‌کن مخلوط کنید و نیم فنجان ماست، که آن هم برای مو عالی است، اضافه کنید. آن را مانند تمام ماسک‌های دیگر به موهای خود بزنید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آن را طبق معمول بشویید.

 

3- کپسول‌های ویتامین E

ویتامین E بخش جدایی‌ناپذیر مواد آرایشی شیمیایی مو است. استفاده از آن می‌تواند مو را تقویت کند. برای استفاده از ویتامین E به صورت موضعی، ابتدا روغن را از کپسول‌ها بیرون بریزید. سپس آن را با ماست یا آب گرم مخلوط کنید. آن را روی موهایتان بگذارید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را طبق معمول بشویید.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن

 

4- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است که می‌تواند ساقه‌ی مو را صاف و تقویت کند. تخم‌مرغ زده شده را می‌توان همراه با ماست، آب و یا هر نوع روغن مو ترکیب کرد و روی مو گذاشت؛ این ماسک قطعاً موهایتان را فوق‌العاده خواهد کرد! باعث می‌شود موها فوراً براق شوند. همچنین می‌تواند مو را با گذشت زمان تقویت کند. قطعاً غذایی کامل است که همچنین درمان کاملی برای مراقبت از مو است.

 

5- آبجو

اگر چه ممکن است آبجو برای کبدتان خیلی خوب نباشد، اما برای موهایتان عالی است. پس از شامپو زدن، یک فنجان آبجوی ساده را در موهای خود ماساژ دهید و بعد بشویید. موهای شما به طرز شگفت‌آوری نرم خواهد شد! به یاد داشته باشید که آبجو هر چه تیره‌تر باشد برای موها بهتر است.

 

درمان‌هایی که نباید امتحان کنید

برای درمان موخوره همیشه راه های طبیعی عالی وجود دارند، اما درمان‌های تقلبی هم هستند. لیست محصولاتی که گفته می‌شود برای مو عالی هستند اما باعث مشکلات بیشتر می‌شوند در ادامه آمده است.

 

1- عسل

شستن آن از روی مو بسیار سخت است، زیرا چسبناک است. تنها راه این است که از آب واقعاً گرم استفاده کنید تا کاملا از موهایتان خارج شود. اما آب گرم واقعاً برای موهای‌تان بد است، بنابراین علاوه بر اینکه استفاده از آن زحمت دارد، ممکن است مضر هم باشد.

 

روش های مؤثر درمان موخوره و جلوگیری از آن


2- سس مایونز

تخم‌مرغ برای موهایتان عالی است. روغن برای موهایتان مناسب است. سرکه ممکن است برای موهایتان مناسب باشد. بنابراین آیا مخلوطی از آنها باید محصول مناسبی برای موهایتان باشد؟ نه! تنها به این دلیل که مخلوطی از محصولاتی است که برای موهایتان مناسب هستند، به این معنا نیست که واقعاً خودش هم مفید است! بهتر است از ماسک‌های دیگر استفاده کنید زیرا مایونز امولسیونی است که فقط موهایتان را دسته می‌کند و باعث بوی بد آن می‌شود. شستن آن هم دشوار خواهد بود.

 

حالا که می‌دانید با موخوره چه کنید، از تجارب خود درباره‌ی ماسک های خانگی برایمان بگویید! آیا ماسک مایونز را امتحان کرده اید و چند روز بوی ساندویچ فروشی گرفته بودید؟ به ما بگویید! ما همیشه آماده‌ایم تا مشکلات‌تان را با ما در میان بگذارید و همچنین آماده‌ایم با هم بخندیم!