شب یلدا یا شب چله که به طولانی ترین شب سال نیز معروف است، یکی از سنت های قدیمی ایرانی است که نوید بخش شروع زمستان است. این شب آیین و مراسم خاص خود را دارد. در این شب اعضای خانواده از کوچک و بزرگ دورهم جمع می شوند، با هم غذاها و خوراکی های خوشمزه می خورند، حافظ و شاهنامه می خوانندو ساعاتی را به خوشی می گذرانند.  اگر شما قصد دارید امسال مهمانی شب یلدا را برگزار کنید می دانید که چیدن یک سفره زیبا یکی از ارکان اصلی در میزبانی این مناسبت است. در این مطلب من می خواهم چند مدل تزیین میوه یلدا را به شما آموزش بدهم که خیلی ساده هستند و می توانید به راحتی خودتان در منزل آن ها را درست کنید. از جمله میوه هایی که در شب یلدا سرو می شود می توان به هندوانه، انار، خرمالو، سیب و پرتقال اشاره کرد. البته اگر به میوه های دیگری از قبیل کیوی، نارنگی، انگور، توت فرنگی هم علاقه داشتید می توانید در تزیین سفره خود از آن ها هم استفاده کنید. برای تزیین میوه یلدا، بسته به اینکه تمایل دارید میوه های خود را روی میز بچینید یا از سبد استفاده کنید و یا با استفاده از خود میوه ها آن ها را تزیین کنید، ایده های متفاوتی وجود دارند. در این جا من به چند مورد از این ایده ها اشاره می کنم. امیدوارم از این ایده های خوشتان بیاید و زینت بخش سفره یلدای امسال شما باشند.

 چند مدل ایده تزیین میوه یلدا

 

یکی از ابزارهایی که در تزیین میوه یلدا بسیار پرکاربرد است، استفاده از سیخ های چوبی است. در ادامه چند ایده با استفاده از این سیخ های چوبی را معرفی می کنم.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید. برای تزیین میوه یلدا به این مدل به وسایل و میوه های زیر نیاز دارید:

سیخ چوبی، قالب گل مینا، هندوانه، آناناس، کیوی، انگور، توت فرنگی وموز.

ابتدا پوست آناناس و هندوانه و کیوی ها را به خوبی جدا کنید سپس آن ها را به قطعاتی با ضخامتی به اندازه قالب های گل مینا که تهیه کرده اید برش بزنید.

در مرحله بعد، در هر سیخ چوبی تعداد 5 عدد انگور را وارد کنید. در لایه بعدی می توانید اول یک تکه آناناس که با قالب گل مینا بزرگ (قابل تهیه از فروشگاه لوازم قنادی) قالب زده اید را وارد کنید. سپس یک تکه هندوانه را که با قالب گل مینا متوسط قالب زده اید وارد سیخ کنید و بعد یک تکه کیوی که با قالب گل مینا کوچک قالب زده اید را وارد کنید. در آخر هم یک توت فرنگی روی سیخ چوبی بگذارید.

می توانید تمام سیخ های خود را به همین ترتیب تزیین کنید و یا تعداد میوه ها و ترتیب آن ها را تغییر دهید.

 

تزیین میوه یلدا با سیخ های چوبی

 

هم چنین می توانید آناناس را بدون پوست کندن و به صورت کامل وسط ظرف پذیرایی خود بگذارید. سپس میوه های خود مثل هندوانه، طالبی، سیب، پرتقال، توت فرنگی را برش های دلخواه بزنید و یا با استفاده از قالب های شیرینی قالب بزنید، داخل سیخ های چوبی بگذارید و وارد آناناس بکنید به طوری که تا حدودی اطراف آناناس را پوشش دهند.

 

تزیین میوه یلدا با آناناس

 

علاوه بر سیخ های چوبی که روش بسیار خوبی برای تزیین میوه، به خصوص در مهمانی های بزرگ است، می توانید با تزیین هندوانه به شکل گل آفتابگردان، مدل گل کوکب، مدل سبدی، مدل گل رز، مدل ماهی،مدل کباب پز و سایر مدل ها و تزین بقیه میوه ها در کنار آن نیز ترکیب زیبایی خلق کنید.

یکی از مدل هایی تزیین میوه یلدا که می توانید با استفاده از هندوانه درست کنید به این شکل است که ابتدا هندوانه را از طول و از وسط برش بزنید به طوری که، مطابق تصویر، یک بخشی از پوست هندوانه به اندازه 5 سانتی متر، به عنوان دسته باقی بماند. سپس داخل نیمه باقی مانده هندوانه را خالی کنید می توانید با استفاده از روش های برش هندوانه آن را به شکل دلخواه برش بزنید و نگه دارید. سپس لبه های پوست هندوانه را به کمک چاقوی میوه آرایی و یا یک چاقوی خیلی تیز و یا کاتر مخصوص برش هندوانه به شکل زیگزاکی یا هفت و هشت برش بزنید. در آخر داخل هندوانه را با میوه هایی که به اشکال دلخواه برش زده اید پر کنید.

 

تزیین میوه یلدا مدل سبد

 

هم چنین می توانید در ایده ای دیگر هندوانه را از عرض و از 3/1 آن، با استفاده از چاقوی میوه آرایی یا چاقوی تیز برش بزنید، به نحوی که مطابق تصویر بخشی از پوست هندوانه به عنوان دسته سبد باقی بماند. سپس روی آن را با میوه های دلخواه تزیین کنید.

 

تزیین میوه یلدا مدل سطلی

 

علاوه بر این می توانید هندوانه را به شکل کیک تزیین کنید. برای این کار ابتدا پوست هندوانه را، طوری که خود میوه شکل اش را از دست ندهد، بکنید. سپس هندوانه را از عرض به تکه هایی با ضخامت مساوی برش بزنید. سپس اطراف هر تکه را برش بزنید تا کاملا صاف، و استوانه ای شکل شود. در نهایت باید دو یا سه تکه هندوانه استوانه ای در ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک داشته باشید. برای درست کردن کیک این سه تکه هندوانه راروی هم قرار دهید و اطراف آن را با میوه هایی مثل آناناس، کیوی و تمشک یا انار دانه شده تزیین نمایید.

 

تزیین میوه یلدا مدل کیک

عکس از so.loox.flowers@

 

از دیگر مدل هایی جذاب تزیین میوه یلدا که می توانید با هنداونه درست کنید، به مدل های زیر می توان اشاره کرد. که در آن ها با استفاده از قالب های متنوع، هندوانه به اشکال مختلف برش زده شده است سپس با استفاده از شکلات و میوه تزیین شده اند. این مدل ها به دلیل اشکال فانتزی و داشتن شکلات برای کودکان بسیار جذاب هستند.

برای درست کردن مدل گیلاس، کافی است با استفاده از اسکوپ گلوله هایی از هندوانه جدا کنید. سپس روی کاغذ روغنی مقداری شکلات ذوب شده را به شکل ساقه گیلاس بریزید و گلوله های هندوانه را نیز در انتها ساقه بگذارید و مقداری شکلات روی آن ها نیز بریزید تا بهم بچسبند و مدتی در یخچال بگذارید تا سفت شوند.

 

تزیین میوه یلدا مدل گیلاس

عکس از food_land_page@

 

برای درست کردن مدل آدمک، هندوانه را به شکل مستطیل های کوچک برش بزنید. سپس در یک طرف مستطیل ها سیخ چوبی بگذارید. آن ها را روی یک کاغذ روغنی بچینید و با شکلات ذوب شده شکل هایی مطابق تصویر را برای آن ها درست کنید و اجازه دهید چند ساعت در یخچال بمانند تا سفت شوند. سپس برای تزیین میوه یلدا در کنار سایر میوه ها قرار دهید.

 

تزیین میوه یلدا مدل آدمک

عکس از food_land_page@

 

برای درست کردن هندوانه به شکل پنیر، با استفاده از ابزار میوه آرایی دایره هایی روی سطح هندوانه ایجاد کنید. سپس با استفاده از توت فرنگی یا گلابی های کوچک، به عنوان موش، سوراخ هایی که ایجاد کرده اید را پر کنید.

 

تزیین میوه یلدا مدل پنیر و موش

عکس از food_land_page@

تزیین میوه یلدا مدل پنیر

عکس از food_land_page@

 

برای درست کردن مدل کفشدوزک، هندوانه ها را با قالب دایره برش بزنید، سپس از وسط آن ها را برش بزنید طوری که کمی از بالای هندوانه بریده نشود، سپس با تمشک و رزبری شکل کفشدوزک را مطابق تصویر درست کنید.

 

تزیین میوه یلدا مدل کفشدوزک

عکس از food_land_page@

 

برای درست کردن مدل گل، با استفاده از قالب گلبرگ 6 عدد گلبرگ از هندوانه برش  بزنید. سپس برای بخش میانی گل یک دایره از پوست هندوانه جدا  کنید همچنین یک ساقه و دوبرگ هم از پوست آن جدا  کنید. سپس با استفاده از خلال دندان مطابق تصویر قطعات را به هم بچسبانید.

 

تزیین میوه یلدا مدل گل

عکس از food_land_page@

تزیین میوه یلدا مدل اسب آبی

عکس از food_land_page@

 

یکی دیگر از ایده های تزیین میوه یلدا استفاده از نان بستنی قیفی است. شما می توانید این نان ها را در اندازه های مختلف از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. سپس میوه هایی مانند هندوانه، آناناس، سیب، پرتقال، انار، کیوی ، توت فرنگی و غیره را به شکل های مختلف با استفاده از قالب های شیرینی برش بزنید و داخل این قیف ها بریزید. همچنین می توانید روی آن ها شکلات بریزید.

 

تزیین میوه یلدا با نان بستنی قیفی

 

همچنین می توانید روی میوه هایی از قبیل هندوانه، سیب، طالبی و غیره با استفاده از ایزار مخصوص میوه آرایی یا حتی یک چاقوی تیز اشکال مختلفی مثل انواع گل ها و برگ را حکاکی کنید. اگر بخواهید از سینی برای تزیین میوه یلدا مانند تصویر استفاده کنید. ابتدا باید با استفاده از اسکوپ گلوله های از هندوانه و طالبی درست کنید. کیوی و پرتقال را هم به شکل ساده برش بزنید. سپس روی پوست سیب ها با استفاده از چاقو به شکل برگ، مانند تصویر حکاکی کنید. هندوانه را نیز مدل گل رز تزیین کنید. سپس تمام میوه ها را به ترتیب دلخواه در سینی بچنید. برای تزیین میوه شب یلدا به جای تمشک می توانید از انار دانه شده استفاده کنید.

 

تزیین میوه یلدا با حکاکی روی میوه

 

آخرین مدل تزیین میوه یلدا که می خواهم معرفی کنم استفاده از سبد برای تزیین میوه یلدا است. برای این کار نیاز به یک سبد، تعدادی سیخ چوبی و میوه هایی از قبیل انگور، سیب، هندوانه، طالبی، کیوی و غیره دارید. ابتدا میوه ها را به شکل های دلخواه برش بزنید و داخل سیخ چوبی وارد کنید. سپس یک قطعه مستطیلی شکل اسنفج داخل سبد بگذارید. سیخ های میوه را داخل اسفنج بگذارید. هر چه تعداد سیخ های میوه بیشتر باشد سبد پرتر می شود و جلوه زیباتری خواهد  داشت. از برگ میوه ها نیز برای تزیین اطراف اسفنج می توانید استفاده کنید.

 

تزیین میوه یلدا با سبد

 

برای تزیین انار شب یلدا می توانید با استفاده از چاقوی لیزری و با دقت پوست انار را از آن جدا کنید به طوری که کلاهک و تاج انار باقی بماند سپس این قسمت را مطابق تصویر برش بزنید و دور انار را با سلفون بپوشانید.

 

تزیین انار شب یلدا

 

 علاوه بر این می توانید انارها را به صورت کامل و یکدست در کنار بقیه میوه ها در ظرف خود بگذارید.

 و یا انارها را دانه کنید و در کاسه ای بریزید سپس میوه هایی که از نظر رنگ در تضاد با رنگ انار یا مکمل آن هستند، مثل آناناس یا کیوی داخل آن بریزید.

  همچنین می توانید شکلات انار درست کنید.