چیزی تا ماه مبارک رمضان باقی نمانده، مسلمانان جهان در شور و هیجان هستند و خود را برای یک رمضان دیگر  آماده میکنند. اما در این میان نگرانی هایی هم برای برخی وجود دارد. چطور بر گرسنگی تشنگی در این روزهای طولانی رمضان غلبه کنیم؟ چطور در حین روزه گرفتن سلامتی خود را حفظ کنیم؟ و یا این که چطور در ماه رمضان به کارهایمان برسیم؟ در طول ماه مبارک تلاش خواهیم کرد با مطالب مفیدی در این زمینه به همه این سؤالات و پرسش های مشابه پاسخ بدهیم. اما حالا که نزدیک به ماه مبارک هستیم هم کارهایی هست که میتوانیم با انجامشان برای رمضان آماده شویم.

 

آماده شدن برای ماه رمضان

 

چطور از نظر فیزیکی برای رمضان آماده شویم؟

 روزه داران در ماه رمضان ساعات زیادی را بدون خوردن و آشامیدن میگذرانند، عبادت بیشتری میکنند و در ضمن میخواهند به همه کارهای روزانه ای که قبلاً انجام میدادند هم برسند: سر کار بروند، کارهای خانه را انجام دهند یا درس بخوانند. مطمئناً کار آسانی نیست. پس باید طوری برای رمضان آماده شویم که انرژی کافی برای انجام همه این کارها را داشته باشیم.

 

ورزش سبک کنید

5 تا 10 دقیقه ورزش سبک در روز به شما کمک خواهد کرد انرژی بدن خود را تا موقع افطار حفظ کنید. لازم نیست ورزش شدیدی انجام دهید که آب بدنتان را کم کند. اگر بچه دارید آنها را تشویق کنید با شما ورزش کنند یا حتی میتوانید به عنوان ورزش با آنها بازی کنید.

 

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

 

رژیم غذایی سالم رمضان

 

غذای سالم منابع لازم برای انرژی روزانه بدن شما را تأمین میکند. بهتر است از همین الان با برنامه غذایی صحیح بدن خود را برای روزه گرفتن آماده کنید تا ماه رمضان بهتری داشته باشید. چند توصیه غذایی برای روزهای قبل از ماه رمضان:

1- سایز وعده های غذایی را کمی کاهش دهید و از پرخوری بپرهیزید. اگر آن شیرینی خوشمزه به شما چشمک میزند ولی گرسنه نیستید، به چیز دیگری فکر کنید.

2- از غذاهایی که چربی، قند یا نمک زیادی دارند بپرهیزید.

3- میوه، سبزیجات، برنج و غلات بیشتری مصرف کنید.

4- مایعات زیاد مصرف کنید.

 

چطور خانه را برای رمضان آماده کنیم؟

 

فقط ما نیستیم که باید برای رمضان آماده شویم. اگر خانه ما هم آماده شود، کار ما در این ماه بسیار راحت تر خواهد شد. ممکن است بخواهید مهمانی افطار بدهید. ممکن است روزی خسته باشید و وقت غذا درست کردن پیدا نکنید. پس باید به همه این ها فکر کنید و از حالا آماده شوید:

1- قبل از رمضان خانه را تمیز کنید تا در طول ماه مبارک کار شما سبک تر شود.

2- ببینید چه مواد غذایی در خانه دارید و فکر کنید چه چیزهایی نیاز دارید.

3- خرید بروید و هر چیزی نیاز دارید را از قبل بخرید تا در ماه رمضان مجبور نشوید وقت خود را صرف این کار کنید.

4- مقداری غذا از قبل درست کنید و در فریزر بگذارید تا اگر روزی نتوانستید غذا درست کنید به مشکلی بر نخورید.

نکته: تهیه لیست خرید مواد غذایی برای یک ماه کامل ممکن است گیج کننده باشد. بهترین کار این است که یک برنامه غذایی کلی تدارک ببینید و بر اساس آن لیست خرید را بنویسید.

 

آمادگی روزه داران

 

پیشاپیش ماه خدا مبارک.