هر کدوم از میوه ها و سبزیجات خواص منحصر به فرد خودشون رو دارن و برای سلامتی مفید هستن. همه ی اون ها طیف گسترده ای از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی رو شامل میشن و مصرف روزانه ی اون ها به مقدار کافی می تونه سلامتی بدن رو تضمین کنه. گوجه فرنگی از جمله پر خاصیت ترین صیفی جاته که خوشبختانه در دسترس هست و میشه از خواص بی شمارش استفاده کرد. مصرف گوجه فرنگی به شیوه های مختلف امکان پذیره. معمولا از رب گوجه فرنگی و یا سس گوجه فرنگی برای طعم دادن به مواد غذایی مختلف درست میشه. علاوه بر این، غذاهای بسیاری هم وجود داره که پایه ی اصلی اون ها رو گوجه فرنگی تشکیل میده. مثل آش گوجه. نوشیدن آب گوجه به تنهایی خواص بسیاری داره و میشه به عنوان یه نوشیدنی مفید از اون استفاده کرد. در این مطلب خواص آب گوجه فرنگی رو بهتون می گیم. در آخر هم طرز تهیه آب گوجه فرنگی رو به عنوان به نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و مقوی به شما آموزش میدیم تا به این شیوه از فواید اون استفاده کنید.

 

طرز تهیه آب گوجه

 

خواص آب گوجه فرنگی

 

آب گوجه فرنگی برای لاغری

آب گوجه نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و پوکی استخوان را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد بلکه موجب کم شدن سایز دور کمر نیز می‌ شود. تحقیقات نشان می ‌دهند که آب گوجه یک ماده غذایی چربی سوز است و با نوشیدن روزی یک لیوان از آن می ‌توان سایز دور کمر را کم کرد. مطالعاتی که درباره ی تاثیر آب گوجه فرنگی بر روی زنان انجام شده است نشان می‌ دهند که نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه تاثیر مستقیمی بر کاهش سایز دور کمر، کلسترول و التهاب های بدن دارد. بدین ترتیب نوشیدن روزی ۲۸۰ میلی لیتر آب گوجه بعد از دو ماه با کاهش متوسط ۱.۶ سانتی‌ متری سایز دور کمر و کاهش قابل توجه چربی و وزن بدن همراه خواهد بود.

 

لیکوپن و آنتی اکسیدان

یک لیوان ۲۸۰ میلی‌لیتری آب گوجه فرنگی حاوی ۳۲.۵ میلی گرم «لیکوپن» است. لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی‌ها و میوه‌های قرمز مانند گوجه‌ فرنگی وجود دارد و به عنوان عامل رنگ قرمز در این میوه‌ها و سبزیجات شناخته می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان دهه رحم، سرطان روده و افزایش کیفیت اسپرم و باروری کمک کند. از دیگر فواید لیکوپن می‌ توان به نقش آن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک و نیز برخی سرطان‌ها اشاره کرد. نکته مهم این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید آن را از منابع غذایی تامین کند.

علاوه بر لیکوپن، آب گوجه ‌فرنگی سرشار از آنتی‌ اکسیدان، مواد مغذی گیاهی شامل بتاکاروتن ، ویتامین E و ... می باشد. مصرف منظم آب گوجه علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می ‌کند و حتی عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. مجموعه‌ ای از مطالعات از حمایت می‌کنند. در گوجه ‌فرنگی رسیده، تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه‌ فرنگی رسیده، گلوکز فروکتوز و ساکاروز می باشد که البته مقدار آن کم است.

از پوست گوجه فرنگی غافل نشوید!

پوست گوجه ‌فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌ های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می‌ شود که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید. کاروتنوئیدها مواد مغذی هستند که در میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجود می باشند.

از دیگر خواص آب گوجه فرنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نوشیدن آب گوجه به سلامت چشم کمک می‌ کند.

- با نوشیدن آب گوجه فرنگی سلامت دندان های خود را تضمین کنید. گوجه فرنگی سرشار از کلسیم است و به سلامت دندان ها کمک می کند.

- با آب گوجه فرنگی پوست خود را درمان کنید؛ نوشیدن آب گوجه به بهبود منافظ باز پوست کمک می کند. گوجه فرنگی با خاصیت ضد پیری به پوست شما طراوت و زیبایی می بخشد. علاوه بر این سرعت جذب اکسیژن توسط پوست را بیشتر کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

- تقویت مو؛ گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است و نوشیدن آب آن سبب تقویت مو می گردد.

- فیبر موجود در گوجه فرنگی به عملکرد بهتر روده ها کمک کرده و از اسهال و یا یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، فیبر یکی از عوامل جلوگیری از پرخوری است. با نوشیدن آب گوجه فرنگی اشتهای خود را کم کنید و سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید.

اگرچه گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ها و مواد مغزی است، اما مصرف بیش از حد آن برای افرادی که مشکل معده یا کلیه دارند مضر می باشد. پس در مصرف آب گوجه فرنگی زیاده روی نکنید و مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. اگر بعد از نوشیدن آن مشکلاتی از جمله حالت تهوع و یا سر درد داشتید، به نوشیدن ادامه ندهید.

 

خواص آب گوجه فرنگی

 

طرز تهیه آب گوجه فرنگی

برای طرز تهیه آب گوجه فرنگی ابتدا گوجه فرنگی ها را شسته و به مدت 30 دقیقه را بپزید. زمانی که سرد شدند آن ها را را داخل مخلوط کن بریزید. سپس گوجه فرنگی پوره شده را از صافی رد کنید تا عصاره ی آن خارج شود.

اگر به دنبال یک نوشیدنی چربی سوز با آب گوجه هستید می توانید آن را با سبزیجات مختلف مانند کرفس، فلفل قرمز یا سبز، زیتون، نعنا، هویج و چغندر را ترکیب کنید. افزودن مقداری آب لیمو ترش تازه و نمک نیز طعمی فوق العاده به این نوشیدنی خواهد داد.

نوشیدن آب گوجه فرنگی برای صبحانه یا میان وعده میزان قابل توجهی ویتامین از جمله ویتامین C و مواد معدنی به بدن شما می رساند و تاثیر زیادی در سلامت بدن شما دارد. علاوه بر این انرژی و قدرت کافی بدن شما را در طول روز تامین می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آب گوجه هنگام صبح این نوشیدنی را به بهترین نوشیدنی رژیمی برای لاغری تبدیل کرده است. این نوشیدنی با تصفیه ی خون و دفع سموم بدن، تمام خستگی و سنگینی بدن را از بین برده، سوخت و ساز را افزایش داده و به چربی سوزی بدن کمک می کند. مصرف منظم آب گوجه‌فرنگی در اولین ساعت‌های روز به همراه صبحانه کامل به شما کمک می‌کند که روز با نشاط و با انرژی را شروع کنید.

تصاویر از : manavishadclinic