میانه‌روی در مصرف قند برای کارکرد مناسب بدن لازم‌ است. اما با مصرف قند زیاد به مشکلات جدی سلامتی روبرو خواهید شد. اعتیاد به قند مسئله‌ای جدی است و بسیاری از مردم با این شرایط در حال مبارزه هستند و اصلاً نمی‌دانند به آن اعتیاد دارند.

 

چگونه در مبارزه با اعتیاد به قند پیرو‌ز شویم

 

میانه‌روی در مصرف قند به بدن‌تان انرژی می‌رساند. مصرف بیش‌ از حد آن باعث می‌شود درگیر چاقی مفرط و دیگر اثرات منفی مانند تولید سلول‌های سرطانی و از بین رفتن قدرت مغزتان شوید. این امر می‌تواند به طول عمر کوتاه‌تر منجر شود.

برای اجتناب از مصرف بیش از حد قند به تعادلی ظریف احتیاج دارید. یاد می‌گیرید میزان بیش از حد قند چقدر است. برای انجام این کار، باید یاد بگیرید برچسب‌های روی مواد غذایی را بخوانید، از اضافه کردن قند بیش از حد به غذاهای خود خوداری کنید و آن را به صورت متعادل مصرف کنید. از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا با کالری بالا که مملوء از قند هستند خودداری کنید. از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی و آب‌نبات و سایر غذاهایی که قند پنهان دارند خودداری کنید.

 

چگونه در مبارزه با اعتیاد به قند پیرو‌ز شویم

 

پشت اعتیاد به قند واقعاً چه چیزی نهفته است؟

بدیهی است که اعتیاد به قند زمانی شروع می‌شود که بدن‌تان مقدار بیشتر و بیشتری از این ماده را بخواهد. وقتی قند می‌خورید، رویدادهایی را آغاز می‌کنید که در مغز مواد مخدر طبیعی تولید می‌کنند. قند به مواد مخدر تبدیل می‌شود. حالا معتاد شده‌اید. این هورمون‌های ترشح‌شده با ایجاد احساس شعف دقیقاً مانند مصرف مواد مخدر غیرقانونی به تسکین درد کمک می‌کنند و موجب اعتیاد به قند می شوند. 

طبق تحقیقات، دو گیرنده در زبان هستند که قند را دریافت می‌کنند. اجداد ما رژیم غذایی با قند نسبتاً کم داشتند. با گذشت سال‌ها و معرفی غذاهای بیشتر، مواد شیرین‌کننده‌ وارد رژیم غذایی ما شدند. بدن ما هنوز در حال تطبیق دادن خود با این مواد شیرین‌تر است.

به همین دلیل، زمانی که این گیرنده‌های زبان تحریک می‌شوند، مغز شروع به ارسال پیام پاداش می‌کند. اثر آن بسیار شبیه اعتیاد به مواد مخدر است. با هضم قند اندورفین‌ها ترشح می‌شوند. «مصرف بیش از حد» قند بدون اینکه متوجه آن شوید به آسانی رخ می‌دهد. اینجاست که مشکل آغاز می‌شود.

بدن در تلاش برای جبران افراط در مصرف قند، اندورفین بیشتری ترشح می‌کند و در نتیجه انرژی بیشتری از آنچه باید پیدا می‌کند. در این هنگام است که قند بدن را ترک می‌کند و سطح قند خون به شدت سقوط میکند. «مواد مخدر» بدن را ترک کرده و حالا بدن بی‌حال شده است و این یعنی آغاز اعتیاد به قند.

همان‌طور که این چرخه تکرار می‌شود، فرد قند بیشتری مصرف می‌کند تا نتیجه ی مشابهی بگیرد. اگر شخص مصرف قند را متوقف کند، دچار خماری می‌شود و مضطرب و عصبی می‌شود. بدن به سرعت نسبت به قند آستانه تحمل بالاتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که مبارزه با اعتیاد به قند اهمیت دارد.

یکی دیگر از رقبای جدی در چرخه‌ی اعتیاد به قند لپتین است. لپتین هورمونی است که به مغز می‌گوید چگونه انرژی را ذخیره کند و چقدر انرژی برای ذخیره‌ی چربی نیاز دارد. لپتین گیرنده‌های زبان را هدف قرار می‌دهد و بر هوس‌های غذایی تأثیر می‌گذارد.

وقتی سطح لپتین پایین است، احتمال بیشتری وجود دارد هوس خوردن پیدا کنیم. هوس‌های غذایی تغییر می‌کنند و رشد می‌کنند تا جایی که مواد مخدر انتخابی بدن، که در این مورد قند است، باید به بدن برسد.

 

چگونه در مبارزه با اعتیاد به قند پیرو‌ز شویم

 

اثرات مخرب قند بر بدن

مصرف اضافی قند‌ می‌تواند اثرات مضری بر بدن داشته باشد. قند می‌تواند با روش‌های متعدد مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کند. اثرات قند بر بدن را میتوان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد.

 

افزایش خطر بیماری در اثر اعتیاد به قند

وقتی افراد قند بیش از حد مصرف می‌کنند، خطر بیماری افزایش می‌یابد. بدن نمی‌تواند جریان قند را کنترل کند.

قند بیش از حد می‌تواند بر عملکرد لوزالمعده تأثیر بگذارد و باعث بیماری‌های مختلف از جمله دیابت شود. بسیاری از اثرات برگشت‌ناپذیر هستند و ممکن است عواقب مادام‌العمر داشته باشند.

 

بر هم زدن تعادل مواد مغذی و ایجاد کمبود

این کمبودها می‌توانند تغییرات رفتاری ایجاد کنند، تعادل مواد معدنی بدن را بر هم بزنند، باعث کمبود کروم شوند و در جذب مواد مغذی مهم بدن اختلال ایجاد کنند.

همچنین ممکن است بدن با افزایش کلسترول کلی و همچنین تری‌گلیسیریدها و سطح کلسترول بد واکنش نشان دهد. بدن می‌تواند سطح ویتامین E را کاهش دهد و قند را به چربی تبدیل کند.

 

تغییرات رفتاری اعتیاد به قند

مصرف بیش از حد قند می‌تواند به اعتیادی مشابه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل تبدیل شود. فرد به سرعت توانایی نه گفتن به قند را از دست می‌دهد. بدن از آدرنالین و بیش‌فعالی که به نوبه‌ی خود باعث اضطراب می‌شود لذت می‌برد.

به زودی همه چیز تحت تأثیر تمرکز بر الگوهای خواب قرار خواهد گرفت. بدون مصرف قند، فرد تحریک‌پذیر و بداخلاق می‌شود. فرد دیگر آن‌قدر خوش‌اخلاق نیست و وزنش افزایش می‌یابد و به زودی دچار افسردگی می‌شود.

 

آسیب به بدن

طولی نمی‌کشد که فرد با مصرف قند سرزنده تر میشود (ِیا حداقل این‌طور به نظر می‌رسد) و در عین حال تلاش می‌کند رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد. اما سیستم ایمنی او حالا دیگر تحت تأثیر قرار گرفته است و احتمالاً هر میکروب یا ویروسی او را بیمار می‌کند.

دچار چاقی مفرط می‌شود، انعطاف‌پذیری پوست خود را از دست می‌دهد و بینایی وی به تدریج تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بدن به سرعت و پیش از موعد پیر می‌شود. دیگر کلیه، لوزالمعده و کبد آسیب دیده‌اند.

 

چگونه در مبارزه با اعتیاد به قند پیرو‌ز شویم

 

چطور اعتیاد به قند را ترک کنیم

اگر دچار اعتیاد به قند شده اید، بهتر است هر چه سریع‌تر این اعتیاد را ترک کنید. باید چیزی برای جایگزین کردن قند پیدا کنید. ابتدا راه‌های جدیدی برای کاهش استرس پیدا کنید که مجبور نباشید غذاهای شیرین بخورید.

بر تکنیک‌های سبک زندگی سالم و ورزش کردن، استراحت و هر بار و هر زمان که غذا می‌خورید بر رژیم غذایی سالم تمرکز کنید. از قبل برای غذای خود برنامه‌ریزی کنید و خانه را از تمام مواد غذایی حاوی قند پاکسازی کنید. تهیه برنامه غذایی کار نسبتاً ساده ای است و برای انجام آن میتوانید از راهنمای نوشتن برنامه غذایی کمک بگیرید.

از مصرف غذاهایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند اجتناب کنید و بر غذاهایی که سطح قند کمتری دارند تمرکز کنید.

 

چگونه در مبارزه با اعتیاد به قند پیرو‌ز شویم

 

زیاد آب بنوشید و از نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا که مملوء از شکر هستند خودداری کنید. هر وقت هوس خوراکی شیرین کردید، پیاده‌روی کنید (البته نه به سمت شکلات‌فروشی) و آب بیشتری بنوشید.

با گذشت زمان، در مبارزه با اعتیاد به قند پیروز خواهید شد. مانند هر اعتیاد دیگری نیاز به ایستادگی و پشتکار دارد. باید عادت خود را ترک کنید و عادات جدید و سالم‌تری را جایگزین آن کنید.

حتماً به اندازه استراحت کنید و سطح ویتامین D خود را تنظیم کنید (که در نور آفتاب موجود است، پس در روزهای آفتابی پیاده‌روی کنید).