همه ما با چشمان باز غذا می خوریم، پس چرا یاد نگیریم که چگونه وعده های غذایی خود را وسوسه انگیز کنیم؟ ما همه مطالبی را که لازم است در مورد سرو غذا مثل یک سرآشپز بدانید، به شما یاد می دهیم.

 

سرو غذا

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

  • مقدمه
  • چگونه انتخاب کنید وجود چه موادی در غذا با هم تناسب دارد
  • بهترین ابزار برای سرو کردن غذا
  • چگونه رنگ غذا را تغییر دهید
  • چگونه بشقاب مناسب و خوبی را انتخاب کنید
  • چگونه می توان غذا را مانند یک سرآشپز سرو کرد (شما می توانید این کار را انجام دهید!)
  • چگونه عکس کامل و بی عیب و نقصی از غذایتان بگیرید
  • سایر نکات و ترفندها برای سرو غذا

مقدمه

برای همه ما پیش آمده است. سر سفره، غذا را جلوی شما  میگذارند، بشقابی که به زیبایی چیده و تزیین شده است و شما هنوز دست به قاشق و چنگال نزده، گوشی همراه خود را بر می دارید تا از آن غذای فوق العاده زیبا عکس بگیرید. امروزه این موضوع بسیار بدیهی است که ظاهر غذای شما به اندازه مزه آن اهمیت دارد.

بنابراین اگر جزو شکموها هستید یا علاقه زیادی به برگزاری مهمانی شام دارید، گام مهمی هست که میتوانید با استفاده از آن غذایتان را از غذایی عالی به غذایی شگفت انگیز مبدل کنید. داریم در مورد مراحل سرو غذا صحبت می کنیم. ما در کل در گستره انتخاب شما (از انتخاب مواد اولیه مناسب تا نوع بشقابی که استفاده می کنید) به شما کمک خواهیم کرد تا ظاهر غذای خود را به نحوی درآورید که ارزش قرار دادن در اینستاگرام را داشته باشد. بنابراین، ذوق هنری خود را به کار گیرید و همراه ما باشید تا اصول اولیه چگونگی سرو کردن غذا مانند یک سرآشپز حرفه ای را بیاموزید.

 

چگونه انتخاب کنید وجود کدام مواد اولیه در غذا با هم تناسب دارد؟

اولین گام برای سرو کردن غذا، انتخاب مواد اولیه آن است. در هنگام سرو کردن غذا مهم است که نه تنها مواد اولیه ای را انتخاب کنید که از نظر طعم با هم تناسب دارند، بلکه این مواد در کنار هم زیبا به نظر برسند. شما ابتدا با چشمانتان غذا می خورید، بنابراین انتخاب مواد اولیه گام مهمی است.

مرحله ۱: رنگ بندی
رنگ برای داشتن یک بشقاب عالی و بی عیب و نقص بسیار مهم است. یک وعده غذایی تک رنگ خسته کننده به نظر می رسد و قطعا شما را گرسنه نمی کند. بشقاب هایی که شامل انواع رنگ های روشن هستند، اشتها را بیشتر تحریک می کنند.

اما اگر غذایی که سرو می کنید رنگ و رو رفته و یکنواخت باشد چه؟ افزودن سبزیجات معطر تازه، کاهو، کلم و حتی گلهای خوراکی، رنگهای متنوع و تضادی را ایجاد می کند که باعث جذابیت بصری غذا خواهند شد، مثل جعفری، گوجه فرنگی و پیاز روی این سوپ خیار سرد.

 

سرو غذا

 

یا سرو کردن غذایی (مانند یک غذای پروتئینی) را در نظر بگیرید که تنوع رنگی ندارد و ظاهر آن اشتهای افراد را تحریک نمی کند. تصور کنید که چنین غذایی همراه با سبزیجات رنگارنگ سرو شود. مانند یک بشقاب استیک فلفلی و سیب زمینی شیرین و سس آوکادو.

 

سرو غذا

 

مرحله ۲: ارتفاع

سرو غذا

یکی دیگر از عناصر کلیدی در سرو کردن غذا ارتفاع است. فقط به فکر پر کردن بشقاب نباشید بلکه به ارتفاع آن هم فکر کنید. لایه بندی و انباشته کردن غذا می تواند ابعاد و ظاهر هیجان انگیزی را به بشقاب غذا بیافزاید. این کوکی ها و وافل های خامه ای که خوشمزه به نظر می رسند، بر روی هم انباشته شده اند و تکه وافلی که به لایه های انباشته شده تکیه کرده است، جذبه و زیبایی بیشتری به بشقاب اضافه میکند و در ضمن فضای خالی بشقاب را نیز پر میکند.


بهترین شیوه ها برای افزودن بعد به بشقاب عبارتنداز:

  1. مواد اولیه را بر روی یکدیگر انباشته کرده یا به هم تکیه دهید.
  2. بخش های مختلف غذا را بر روی یکدیگر قرار دهید، مانند مواد پروتئینی بر روی مواد نشاسته ای (مثل استیک بر روی پوره سیب زمینی).
  3. سس ها را می توان به عنوان رنگ پایه تزیین در بشقاب استفاده کرد و بقیه مواد را روی آن قرار داد.
  4. ارتفاع بعد دیگری برای پر کردن فضا است و می تواند باعث شود که غذا بزرگتر به نظر برسد. سعی کنید از سبزیجات یا سالاد انباشته استفاده کنید.

 

مرحله ۳: تزیین

 

سرو غذا

 

تزیینات غذا می توانند تغییر زیادی در ظاهر و طعم کلی آن ایجاد نمایند. بهترین شیوه ها برای انتخاب تزیین عالی برای غذا را در ادامه میبینید. طعم غذا مهم است! طعم غذا را بهبود دهید، با آن مبارزه نکنید.

  1. از سبزیجات تازه برای افزودن رنگ و عطر به غذا استفاده کنید. همیشه می توان از جعفری برای این کار استفاده کرد. شوید، تره، نعنا یا گشنیز هم گزینه های مناسبی هستند (در تصویر بالا از گشنیز برای تزیین نوعی پیتزا استفاده شده است).
  2. از پوست لیمو ترش رنده شده برای تزیین غذایتان استفاده کنید یا از قاچ ها و ورقه های لیمو ترش برای تزیین استفاده کنید.
  3. از تزیینات خلاقانه و غیر منتظره مانند انواع توت ها و ادویه جات استفاده کنید.
  4. گل های خوراکی تازه را به صورت پراکنده بر روی غذا بریزید.

 

سرو غذا

 

5. مهمتر از همه، بشقاب را با تزیینات زیاد شلوغ نکنید.تزیینات پراکنده جلوه بهتری دارند.

 

بهترین ابزار برای سرو کردن غذا

 

سرو غذا

 

یکی از بهترین قسمت های سرو غذا، تزیین آن است. داشتن چند ابزار ویژه به شما کمک می کند تا با استفاده از ذوق و سلیقه خود، بشقاب غذا را از یکنواختی و رنگ و رو رفته بودن در آورده به غذایی خیره کننده تبدیل کنید. ابزارهایی مانند انبرک های بلند و نازک بهترین دوست یک آشپز برای چیدن تزیینات کوچکتر هستند.

ظرف سس هنگامی مفید است که می خواهید غذا را با قطره های بی نقص از سس یا چاشنی تزیین کنید.

 

سرو غذا

 

یا یک قلم مو بردارید و با سس شروع به نقاشی کنید (این هات داگ چقدر هوس انگیز به نظر می رسد؟).

حتی می توانید از یک قاشق معمولی هم استفاده کنید. مقداری سس در بشقاب بریزید (در این مورد سس های غلیظتر بهتر عمل می کنند) و با پشت قاشق کل سس را در حرکتی سریع بکشید. خطوط و اشکال به جاذبه بصری غذا می افزایند و باعث میشوند سس به صورت مواج و در حال حرکت به نظر برسد.

اگر رشته کن سبزیجات (اسپیرالایزر) یا خلال کن دارید، می توانید حتی ظاهر ساده ترین مواد موجود در بشقاب را نیز بهتر کنید؛ مانند رشته های هویج بر روی این بشقاب نودل و سبزیجات.

 

سرو غذا

 

و چاقوی وفادارتان را که همیشه در زمان آشپزی و سرو غذا کمک حالتان بوده است، فراموش نکنید. به سادگی میوه ها یا سبزیجات خود را به شکل های جالب و خلاقانه برش دهید. این کار می تواند جلوه ای خاص و زیبا به بشقاب غذا اضافه کند.
 
با این وجود، کلید موفقیت در تزیین غذا این است که نسبت به کامل و بی نقص به نظر رسیدن آن وسواس نداشته باشید. کمی آشفتگی کنترل شده متعادل تر بوده و نگاه کردن به آن لذت بخش تر از یک تزیین دقیق و شدید است. شکل خطوط مستقیم را با یک قوس تمام کنید و بالعکس. تزیینات مختلف و متضاد را با یکدیگر ترکیب کنید. با عدم تقارن بازی کنید. هنگام پراکنده کردن چیزی بر روی صفحه، بگذارید غذا به طور طبیعی بر روی بشقاب بنشیند تا ظاهر آن طبیعی تر به نظر برسد. در نتیجه همه احساس می کنند غذا طبیعی تر بوده و با وسواس کمتری تزیین شده است.

 

چگونه رنگ غذا را تغییر دهید

 

سرو غذا

 

نکته جالب در مورد آشپزی این است که می تواند رنگ، بافت و شکل غذا را تغییر دهد. به آشپزی فقط به عنوان راهی برای آماده کردن غذا نگاه نکنید، بلکه به عنوان راهی برای تغییر ظاهر آن نیز در نظر بگیرید که به سبک سرو کردن غذای شما کمک می کند. چند نکته برای داشتن بهترین رنگ از مواد غذایی در هنگام آشپزی عبارتنداز:

  • پختن اندک سبزیجات واقعا رنگ آن ها را بهبود می بخشد، در حالی که پختن بیش از حد نه تنها سبزیجات شما را به خمیر نرم و سوخته تبدیل می کند، بلکه ظاهر آن ها هم مانند خمیر نرم و سوخته خواهد بود. بخارپز کردن می تواند رنگ سبز روشن و واضح را در سبزیجاتی همچون بروکلی یا مارچوبه ایجاد کند. یا جوشاندن سریع و سپس فرو کردن در آب سرد هم همان اثر را دارد (با فرو بردن سبزیجات در حمام یخ پختن آن ها را متوقف کنید و رنگ مطلوب آنها را حفظ نمایید).
  • از طرف دیگر، سرخ کردن رنگ های طلایی قشنگی از کاراملیزه شدن ایجاد می کند. پیاز، هویج، گل کلم، همگی عالی به نظر می رسند و وقتی سرخ شوند، طعم شگفت انگیزی خواهند داشت.
  • برشته کردن گوشت یا ماهی سلاح مخفی شماست. برشته کردن لایه خارجی تردو قهوه ای رنگی را به هر پروتئینی اضافه می کند و باعث می شود که غذا اشتها آور تر به نظر برسد.
  • غذاهای سرخ کرده می توانند رنگ طلایی و همچنین بافت دوست داشتنی به بشقاب غذا اضافه کنند. مراقب باشید که غذا را کمتر از حد (رنگ خیلی روشن) با بیش از حد (خیلی تاریک) سرخ نکنید. اطمینان حاصل کنید که روغن اضافی همه غذاهای سرخ شده را با استفاده از دستمال حوله ای از غذا جدا کنید. بشقابی چرب و روغنی قطعا زیبا به نظر نمی رسد.

 

چگونه بشقاب خوب و مناسبی انتخاب کنید

 

سرو غذا

 

هنگامی که در مورد سرو کردن غذا صحبت می شود، نباید فقط خود غذا در نظر گرفته شود، بلکه بشقابی که غذا را در آن قرار می دهید هم حائز اهمیت است و باید در نظر گرفته شود. هر چند رنگ احتمالا مهم ترین عامل در انتخاب بشقاب مناسب است، اما شکل و اندازه نیز می تواند در هنگام سرو کردن غذا، تصویر کلی را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که در مورد اندازه بشقاب صحبت می شود، باید به فکر برقراری تعادل باشید. اگر اندازه ظرف سرو غذا بیش از حد بزرگ باشد، غذا کم به نظر خواهد رسید و اگر بیش از حد کوچک باشد، ظرف غذا شلوغ به نظر خواهد رسید.

اگر شما جدیدا شروع به سرو کردن و شیک کردن غذا کرده اید، آسان ترین کار این است که ظروف غذا ساده باشند، یعنی به رنگ سفید، عاجی یا دیگر رنگ های روشن باشند. به این ترتیب می توانید با اطمینان و اعتماد به نفس بر قرار دادن اجزای مختلف، زیبا کردن بشقاب غذا با سس ها یا چاشنی ها و متعادل کردن مقدار فضای خالی و پر شده در بشقاب خود، تمرکز کنید.

با وجود مطالبی که تا کنون بیان شد، از امتحان کردن روش های مختلف نترسید. همانطور که با سرو کردن غذا راحت تر می شوید، شروع به بازی با رنگ ها و الگوهای ظروف خود کنید. شکل هندسی می تواند باعث شود حتی یک بشقاب سفید هم جالب به نظر برسد. بشقاب تیره یا بشقاب با رنگ روشن می تواند کنتراست و تضاد قابل توجهی ایجاد کند که ظاهر غذای شما را بهتر می کند.

 

چگونه می توان سرو غذا را مانند یک سرآشپز انجام داد (بله، شما هم از عهده این کار برمی آیید!)

حالا که عناصر ضروری برای سرو غذا را دارید، بیایید آن ها را کنار هم بگذاریم! در اینجا مراحل گام به گام چگونگی سرو کردن غذا ذکر میشود.

وسایلی که به آن ها نیاز دارید:

  • بشقاب سفید یا عاجی رنگ (سفید مایل به کرم)
  • هر گونه ابزاری که به آن نیاز دارید: قاشق، چاقو، ملاقه، انبرک، بطری های فشاری، قلم مو و غیره
  • پارچه تمیز یا دستمال حوله ای

گام ۱: ابتدا سعی کنید همه اجزا (غذای اصلی، دورچین و تزیینات) را در کنار هم به عنوان یک واحد تجسم کنید. برقراری تعادل (از طریق تقارن یا عدم تقارن) با جزء اصلی غذا، تفاوت زیادی در ظاهر آن ایجاد خواهد کرد. وقتی یک تکه استیک یا مرغ را در جایی از بشقاب قرار دادید، سبزیجات را کجای آن قرار میدهید؟ چگونه از سس ها در بشقاب غذای خود استفاده می کنید؟

گام ۲: قرار دادن جزء اصلی غذا در مرکز بشقاب و سپس استفاده از بقیه اجزا در اطراف آن، یکی از ایده های اولیه سرو کردن غذا است. حداقل مقدار غذا را در بشقاب قرار دهید تا حداکثر حدودا دو سوم بشقاب را پر کنید. اجازه دهید فضای خالی در بشقاب باقی بماند.

گام ۳: با همه موادی که دارید آن قدر بازی کنید تا بشقابی منسجم و متعادل، با بافت های ترکیبی، رنگ های افزودنی و طعم های مخلوط داشته باشید.

گام ۴: چند قطره سس و ادویه و همچنین تزیینات را اضافه کنید.

گام ۵: با پارچه یا دستمال حوله ای تمیز، اطراف بشقاب را تمیز و آماده کنید.

 

 

چگونه عکس کامل و بی عیب و نقصی از غذایتان بگیرید

 

سرو غذا

 

تا الان سرو غذا را کاملا انجام داده اید. حال باید آن را اثبات کنید. در ادامه مراحل گرفتن تصاویری زیبا از غذایتان میشوند که باعث خواهند شد ارزش قرار گرفتن در شبکه مجازی اینستاگرام را داشته باشند. همه بایدها و نبایدها برای گرفتن عکس عالی از غدایتان عبارتنداز:

  1. از فلاش دوربین استفاده نکنید. اگر فلاش دوربین باعث شود افراد در تصاویر بد به نظر برسند، تصویر غذاها به مراتب بدتر خواهند بود.
  2. از زاویه بالا یا از زاویه دید مستقیم از غذایتان عکس بگیرید.
  3. بهترین نور، نور طبیعی است.
  4. از فیلترهای غیر ضروری در اپلیکیشن های مختلف ویرایش عکس، اجتناب کنید.
  5. سایت ها، وبلاگ ها یا مجلات آشپزی را برای یادگیری نکات مربوط به عکس گرفتن و الهام گرفتن از ایده ها و عکس های آنان بررسی کنید.

 

سایر نکات و ترفندها برای پخت غذا

 

سرو غذا

 

اکنون که اصول اولیه سرو غذا را آموخته اید، چند نکته و ترفند دیگر هم برای سرو غذا هستند که لازم است بدانید. 

  1. همیشه به تعداد یک عدد فرد بشقاب قرار دهید.
  2. اگر مواد غذایی شروع به خشک شدن می کنند، مقدار اندکی روغن یا آب را روی آنها بپاشید.
  3. بافت اجزای مختلف غذا را با یکدیگر ترکیب کرده و مطابقت دهید تا به بافت مورد نظرتان برسید.
  4. قبل از مصرف غذا، آب گوشت یا سس ها را بر روی بقیه مواد بریزید.
  5. اگر می خواهید پاستا سرو کنید، به جای پخش کردن آن در بشقاب یا کاسه، پاستا را در یک کپه دایره ای خوب تاب دهید.
  6. ظرف مخصوص سس ندارید؟ از یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید و گوشه آن را قیچی کنید. این کیسه به خوبی کار ظرف سس قیف دار را انجام میدهد!
  7. و به یاد داشته باشید مجلات غذا یا منابع دیگر را برای دیدن آخرین مدل های سرو کردن غذا بررسی نمایید. مدل ها سریع می آیند و سریع هم از مد می افتند.


هر چند به نظر می رسد قوانین زیادی برای سرو غذا به صورتی عالی بی نقص وجود دارد، اما خلاق بودن و لذت بردن از وعده های غذایی خود مهم ترین نکته است که باید به آن توجه شود! بنابراین، یک بشقاب غذا بردارید و دست به کار شوید. نوش جان!