ردیاب‌های تناسب اندام مانند گام شمار و مانیتورهای ضربان قلب یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که برای ورزش می‌کنید. این ابزارهای مدرن برای پیگیری پیشرفت تناسب اندام طراحی شده‌اند. ابزارهای مبتکرانه‌ای وجود دارند که می‌توانند در انواع فعالیت‌های ورزشی و تناسب اندام کمک‌تان کنند. ردیاب‌های تناسب اندام می‌توانند در طول تمرین و حتی بعد از آن وقتی که در حال استراحت هستید اطلاعات جمع‌آوری کنند. از این اطلاعات می‌توانید استفاده کنید و ببینید باید در طول تمرین تلاش‌تان را بر کجا معطوف کنید و بعد از آن کمک‌تان می‌کنند برای خود اهداف بهتر و راهبردی تری تعیین کنید.

 

گام شمار

 

ردیاب‌های تناسب اندام این امکان را به شما می‌دهند که از فعالیت‌هایی مانند مصرف کالری خود آگاه شوید و این اطلاعات را به طور مرتب ذخیره کنید. آنها برای ثبت مسافت‌ پیموده شده هم بسیار مفید هستند. این دستگاه‌های شگفت‌انگیز تکنولوژی می‌توانند عملکرد اندام‌های حیاتی بدن‌تان مانند قلب را اندازه‌گیری کنند.

 

حفظ تناسب اندام

 

برنامه‌ی گام شمار

گام شمار ابزار کوچکی است که تعداد گام‌های فرد در تمام طول روز را ردیابی می‌کند. افرادی که سریع راه می‌روند معمولاً از آن استفاده می‌کنند تا ببینند فاصله‌ی مشخصی را با چند قدم می‌روند و همچنین سرعت راه رفتن‌شان را اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، گام شمار بسیار انگیزه‌بخش و ضروری است. اگر سبک زندگی‌تان باعث می‌شود زیاد بنشینید، این ابزار واقعاً به شما انگیزه خواهد داد. هر چقدر بیشتر راه بروید، فعال‌تر می‌شوید و کالری بیشتری می‌سوزانید.

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند می‌توانند برای ردیابی روزانه‌ی قدم‌های خود گام شمار بگیرند. اگر هر روز فقط سی گام به پیاده روی تان اضافه کنید، رفته رفته روی هم جمع خواهد شد و کمک زیادی در وزن کم کردن به شما خواهد کرد. این افزایش بسیار تدریجی است و بیشتر افراد می‌توانند از پس آن برآیند. به این ترتیب هدفی دارید که باید به آن برسید و زمانی که به آن رسیدید، کار آن روز‌تان تمام شده است.

افراد باید روزانه به طور متوسط حدود 10 هزار گام بردارند. در حالی که ممکن است عدد بالایی به نظر برسد، واقعاً این طور نیست. حتماً از شنیدن اینکه در پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای چقدر گام برمی‌دارید شگفت‌زده خواهید شد. گام شمار نسبتاً ارزان است. بنابراین، هیچ دلیلی ندارد که یکی نخرید.

زیبایی گام شمار عددی است که نشان می‌دهد. دستورالعملی مبهم مانند کالری کمتری مصرف کنید یا تمرین مقاومتی انجام دهید نیست. گام شمار حقیقت را رک و راست نشان‌تان می‌دهد. تعداد گام‌هایی که برداشته‌اید. عددش همان جاست. دروغ نمی‌گوید. این حقیقت کاملاً ملموس است.

اگر هدف‌تان 5 هزار گام در روز باشد و شما تنها 3750 گام برداشته باشید، می‌دانید عقب هستید. باید بروید و مراحل باقیمانده را برای رسیدن به هدف خود تکمیل کنید. مسئله‌ی شگفت‌انگیز این است که اکثر مردم احساس می کنند انگیزه بیشتری برای تمام کردن گام‌های باقیمانده و رسیدن به هدف دارند.

به این ترتیب می‌توانند کاهش اعداد را ببینند و هر قدمی که برمی‌دارید به هدف نزدیک‌تر می‌شوید. به معنای واقعی کلمه هر قدم اهمیت دارد. اگر نیاز به انگیزه و رسیدن به هدفی مطلوب داشته باشید، واقعاً باید هزینه کنید و گام شمار خوبی بخرید.

 

حفظ تناسب اندام

 

مانیتور ضربان قلب و چربی‌سوزی

مانیتور ضربان قلب دستگاه دیگری است که برای چربی‌سوزی بسیار مفید است. این دستگاه با ثبت ضربان قلب در طول تمرین سطح تناسب اندام‌تان را بهبود می‌بخشد. این دستگاه مزیت‌های زیادی دارد، زیرا کمک‌تان می‌کند هر وقت بخواهید ضربان قلب‌تان را بررسی کنید و بنابراین سطح شدت تمرین‌هایتان را تعیین کنید. حفظ ضربان قلب بالا در مدت طولانی به مشکلات پزشکی منجر خواهد شد.

اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، به احتمال زیاد نیازی به آن نخواهید داشت.  با این حال، داشتنش هم ضرری ندارد، زیرا کمک‌تان می‌کند تمرین‌های مخصوص چربی‌سوزی انجام دهید.

وقتی با 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان تمرین می‌کنید، چربی‌سوزی به بالاترین حد خود می‌رسد.

روشی آسان برای محاسبه‌ی حداکثر ضربان قلب‌تان این است که سن‌تان را از 220 کم کنید. برای مثال، اگر 50 ساله هستید، حداکثر ضربان قلب شما 220 – 50 = 170  بار در دقیقه است.

هنگامی که بالاتر از 80 درصد از حداکثر ضربان قلب خود تمرین می‌کنید، تمرین‌تان شدید است.  چربی‌سوزی در فاصله‌ی بین 60 و 80 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان انجام می‌شود.

اگر 1 ساعت با 60 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان تمرین ‌کنید، بدن‌تان در طول آن مدت از ذخیره‌ی چربی‌های خود کالری می‌سوزاند. تمرین‌تان هم شدت کمتری پیدا خواهد کرد و آسان‌تر خواهد شد. وقتی تمرین‌تان را تمام کنید، چربی‌سوزی‌تان در عرض یک ساعت یا کمتر کاهش می‌یابد.

اگر 20 دقیقه با 80 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان تمرین ‌کنید، مقدار کالری‌هایی که بدن‌تان در طول 20 دقیقه می‌سوزاند، کمتر از مقدار کالری‌هایی است که با 60 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان می‌سوزند.

با این حال، بدن‌تان تا 12 ساعت به سوزاندن کالری ادامه خواهد داد و در کل کالری‌های بیشتری نسبت به تمرین 60 دقیقه‌ای خواهید سوزاند. علت آن مصرف اکسیژن بعد از تمرین است. سرعت متابولیک بدن‌تان بالا می‌رود و بدن‌تان تا ساعت‌ها بعد از تمرین به چربی‌سوزی ادامه می‌دهد.

مانیتور ضربان قلب کمک می‌کند ببینید در طول تمرین در چه سطحی قرار دارید. اگر بتوانید در کل تمرین در محدوده‌ی 80 تا 90 درصد حداکثر ضربان قلب‌تان بمانید، چربی‌سوزی‌تان بهینه خواهد بود. استقامت و قدرت‌تان هم با گذشت زمان با پرش‌ها افزایش خواهد یافت. کمتر تمرین خواهید کرد و بیشتر سود خواهید برد. البته، تمرین‌هایتان سخت‌تر خواهند شد و انرژی بیشتری از شما خواهند گرفت.

 

حفظ تناسب اندام

 

نتیجه‌گیری

استفاده از مانیتور‌ ضربان قلب آسان است. به ما انگیزه می‌دهد تا تمرین‌ها را بهتر انجام دهیم و بنابراین اهداف واقع‌گرایانه و قابل دسترسی برای خود تعیین کنیم. مانیتور‌ ضربان قلب فقط برای افرادی که برنامه‌ی تمرینی شدید یا با کارایی بالا دارند نیست. هر کس که می‌خواهد در محدوده‌ی ضربان قلب یا با شدت مناسب تمرین کند تا برنامه‌ی تمرینی کارآمدتری داشته باشد میتواند از این دستگاه استفاده کند. دلایل فیزیکی متعددی وجود دارد که چرا هر شخصی می‌تواند از مانیتور ضربان قلب استفاده کند.

هم گام شمار  و هم مانیتور ضربان قلب قیمت‌ها و برندهای مختلفی دارند. قطعاً مدلی را که مناسب بودجه و نیازتان باشد پیدا خواهید کرد. اگر سعی دارید وزن کم کنید این دو وسیله برایتان مفید خواهد بود.