وقتی صحبت از کیفیت کیک و شیرینی باشد، کیفیت مواد اولیه قنادی حرف اول را می‌زند. واقعیت این است که هر چقدر هم که در شیرینی پزی مهارت داشته باشید، با مواد بی کیفیت نمی‌توانید بهترین شیرینی‌ها را درست کنید. پس قبل از هر چیز باید مواد لازم برای شیرینی پزی را بشناسید و بدانید مواد اولیه قنادی با کیفیت را از کجا تهیه کنید.
اگر از کسانی باشید که مثل من عاشق پخت کیک و شیرینی‌های خوشمزه هستند، حتماً یکی از تفریحات لذتبخش شما هم گشت و گذار و سرک کشیدن در فروشگاه‌های لوازم قنادی است. اما با وجود مشغله زیادی که همه ما این روزها داریم و به‌خصوص با وجود نگرانی‌های موجود از وضعیت کرونا که بدتر از قبل هم شده، شاید این تفریح دیگر به نظر ممکن نرسد یا حداقل به سادگی قبل امکان‌پذیر نباشد. اما آن‌قدرها که فکر میکنید هم سخت نیست. در این مطلب قصد دارم ضمن معرفی لیست مواد اولیه قنادی پرطرفدار، پیشنهادی عالی به شما بدهم تا به هیچ وجه از این تفریح دوست‌داشتنی باز نمانید. بگذریم که برای بعضی هم خرید مواد اولیه قنادی فقط یک تفریح نیست، بلکه نیازی ضروری است. چون از طریق فروش شیرینی‌های خانگی خوشمزه و یا ساخت کلیپ‌های آشپزی کسب درآمد می‌کنند.
پیشنهاد میکنم حتماً تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

 

برای خرید مواد اولیه لوازم قنادی اینجا کلیک کنید
 

لیست مواد اولیه قنادی پرطرفدار

 

خرید آرد: مایه حیات قنادی

می‌گویند آرد… نه ببخشید آب مایه حیات است. ولی در بین مواد اولیه قنادی، بدون شک آرد مایه حیات است. کمتر شیرینی پیدا می‌شود که بدون هیچ نوع آردی تهیه شود. آرد تقریباً پایه اساسی همه کیک‌ها و شیرینی‌ها و خیلی از دسرها مثل حلواست. به همین دلیل هم شناخت انواع آن از واجبات قنادی است.
آرد گندم: احتمالاً پرکاربردترین ماده در قنادی آرد تهیه شده از گندم است. طبیعی هم هست چون غلات در پایین‌ترین بخش هرم غذایی قرار دارند، یعنی بخش اعظم تغذیه مورد نیاز بدن ما را تشکیل می‌دهند. اما آرد گندم هم خود انواع مختلفی دارد. آردهایی که پروتئین کمتری دارند، گلوتن کمتری تولید می‌کنند. برعکس، آردهای پروتئین بالا بیشتر گلوتن تولید می‌کنند. حالا شاید بگویید من که حساسیت به گلوتن ندارم. پس مقدار گلوتن چه اهمیتی دارد؟ خب، گلوتن تعیین‌کننده بافت نان یا شیرینی شماست. آرد همه منظوره بین ۱۰٪ تا ۱۲٪ درصد پروتئین دارد. پروتئین آرد نانوایی بیشتر و معمولاً بین ۱۴٪ تا ۱۶٪ است. اما آرد شیرینی‌پزی بین ۷٪ تا ۹٪ پروتئین دارد.
شاید آرد شیرینی‌پزی در هر سوپرمارکت معمولی پیدا نشود. اما بدون شک جزو مواد اولیه قنادی است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد. برای تهیه بهترین کیک‌ها و شیرینی‌ها بهتر است به جای آرد سفید از آرد شیرینی‌پزی استفاده کنید.
آرد سمولینا: شاید اسم این آرد را روی بسته‌های ماکارونی دیده باشید یا در دستور دسرهای خوشمزه ترکی و عربی مثل دسر سمولینا و بسبوسه با آن برخورد کرده باشید. آرد سمولینا از فرآوری نوعی گندم به نام گندم دوروم ساخته می‌شود. دوروم سخت‌ترین نوع گندم است و آرد سمولینا بیشترین میزان گلوتن را در میان همه آردها دارد. گفته می‌شود که گلوتن گندم دوروم بسیار قوی است ولی قابلیت کشسانی چندانی ندارد.

آرد نخودچی: شاید این آرد برای خیلی از مردم جهان عجیب یا ناآشنا باشد. ولی بدون شک برای ما ایرانی‌ها ناآشنا نیست. شیرینی نخودچی محبوب عید نوروز تنها یکی از شیرینی‌های خوشمزه تهیه شده با آرد نخودچی است. آرد نخودچی در بین مواد اولیه قنادی، ماده‌ای پر خاصیت حساب می‌شود. چون پروتئین و فیبر زیادی دارد. در ضمن هیچ گلوتنی ندارد. بنابراین می‌توان با آن شیرینی‌های فاقد گلوتن تهیه کرد.

آرد برنج: تهیه شیرینی و دسر با آرد برنج هم برای ما ایرانی‌ها چیز جدیدی نیست. شیرینی برنجی و فرنی آرد برنج از قدیم در بین خوراکی‌های محبوب ما بوده‌اند. آرد برنج هم مثل آرد نخودچی هیچ گلوتنی ندارد. پروتئین آن حدود ۷-۱۰٪ است و فیبر زیادی دارد.

آرد ذرت: هرچند این نوع آرد معمولاً در دسته مواد اولیه قنادی دیده نمی‌شود اما در قنادی بی کاربرد هم نیست. در بعضی دستورها یکی دو قاشق آرد ذرت به آرد اصلی اضافه می‌شود تا شیرینی یا کیک بافت بهتری پیدا کند. همچنین برای نچسبیدن خمیرهایی مثل خمیر فوندانت به سطح کار هم اغلب از آرد ذرت استفاده می‌شود.

 

خرید خمیر مایه و بهبود دهنده نان

در تهیه خیلی از شیرینی‌ها و کلوچه‌ها از جمله شیرینی دانمارکی (که خودم از طرفداران پر و پا قرصش هستم!) از خمیرمایه استفاده می‌شود. داشتن خمیر مایه خشک در آشپزخانه بسیار کاربردی است. به‌خصوص اگر اهل تهیه نان خانگی هم باشید.
فراموش نکنید خمیر مایه را قبل از استفاده به عمل بیاورید تا اطمینان حاصل کنید تازه است. اگر عمر خمیر مایه تمام شده باشد همه زحمت‌های شما هدر می‌رود. برای این کار ۱ قاشق چایخوری شکر را در ۱/۴ پیمانه آب گرم (حدود ۴۰ درجه) حل کنید. سپس ۲ و ۱/۴ قاشق چایخوری خمیرمایه خشک را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. در این مدت باید سطح آب کف کند که نشان می‌دهد خمیرمایه هنوز زنده است. همان‌طور که می‌دانید خمیرمایه یک موجود زنده است.
البته اگر از خمیرمایه فوری استفاده می‌کنید دیگر نیازی به عمل آوردن ندارد. و بر عکس عمل آوردنش، باعث می‌شود خاصیت عملکرد فوری خود را از دست بدهد.
عمر خمیرمایه حدود ۱۲ ماه است. اما اگر آن را در ظرف دربسته (کاملاً کیپ) در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، می‌توانید خیلی بیشتر از این هم عمر کند.
یکی دیگر از مواد اولیه قنادی بهبوددهنده نان است که به پخت نان و برخی شیرینی‌ها کمک می‌کند. البته بهبود دهنده را می‌توان از دستورها حذف کرد. اما به هر حال استفاده از آن با بهبود شبکه گلوتنی به بافت، عطر و طعم نان کمک می‌کند و زمان ور آمدن خمیر را کاهش می‌دهد.


خرید پودر کیک، شیرینی

پودر کیک و شیرینی جزو مواد اولیه ترکیبی هستند که در شیرینی پزی خانگی کاربرد دارند. اگر وقت زیادی برای تهیه کیک ندارید ولی به شدت هوس کردید می‌توانید از پودر کیک شکلاتی یا پودر مافین استفاده کنید.
استفاده از پودر کیک به معنی این نیست که دیگر نمی‌توانید خلاقیت به خرج دهید. بگذارید رازی را با شما در میان بگذارم. اگر کیک خیس دوست دارید، چند تکه شکلات مورد علاقه خودتان را با دو قاشق شیر روی حرارت بخار آب بگذارید (من معمولاً از شکلات تلخ ۷۰ درصد استفاده میکنم). وقتی شکلات آب شد آن را به مایه تهیه شده از پودر کیک شکلاتی اضافه کنید و داخل فر بگذارید. به این ترتیب یک کیک خیس شکلاتی فوق‌العاده خوشمزه خواهید داشت.
در بین مواد اولیه قنادی تنوع پودر کیک‌ها و شیرینی‌های آماده بی‌نظیر است. پودر کیک ردولوت، پودر کیک دابل چاکلت، پودر چیز کیک، انواع پودر کیک‌های میوه‌ای، پودر شیرینی کشمشی، پودر پنکیک و پودر زولبیا بامیه تنها تعداد انگشت‌شماری از این محصولات متنوع هستند. برای تهیه این شیرینی‌های خوشمزه معمولاً فقط نیاز به مواد عادی مثل شیر و تخم مرغ دارید که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. پس دیگر هیچ بهانه‌ای ندارید. در این اوضاع گرانی، چرا خودتان با هزینه‌ای خیلی کمتر کیک و شیرینی درست نکنید؟

 

خرید پودر دسر

خیلی از دسرها را هم می‌توان با پودرهای آماده تهیه کرد. مطمئنم که همه با پودر ژله آشنا هستید. اما علاوه بر ژله، دسرهای دیگری هم هستند که به راحتی می‌توان با پودر دسر آماده تهیه کرد، از جمله پودینگ وانیلی و شکلاتی، کاسترد و کرم کارامل که محبوب همه است. فراموش نکنید که پودر پودینگ وانیلی خود جزو مواد اولیه قنادی پر کاربرد هست. در بعضی از شیرینی‌ها و کیک‌ها به عنوان فیلینگ می‌توان از پودینگ وانیلی استفاده کرد.

 

خرید شکر: از ضروری‌ترین مواد اولیه قنادی

به جز در موارد استثنایی، شیرینی درست کردن همیشه نیاز به شکر هم دارد. البته نمی‌شود انکار کرد که مصرف زیاد قند مضر است. اما در هر آشپزخانه‌ای کمی شکر باید وجود داشته باشد. علاوه بر شکر سفید که همه با آن آشنا هستید، شکر قهوه‌ای هم در قنادی پرکاربرد است. شکر قهوه‌ای شیرینی ملایم‌تری دارد و با جذب و نگهداری رطوبت باعث نرم شدن کیک‌ها و شیرینی‌های شما می‌شود. این نوع شکر به‌خصوص برای تهیه کیک هویج، پای سیب و کرامبل‌های مختلف عالی است.

 

خرید شکر و نمک رنگی

شکر و نمک‌های رنگی هم از مواد اولیه قنادی مدرن هستند که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. از شکر رنگی می‌توان برای تزیین انواع شیرینی و دسر استفاده کرد. همچنین برای تهیه پشمک های رنگی هیجان انگیز می‌توان به راحتی از این نوع شکر استفاده کرد. نمک رنگی هم می‌تواند برای تزیین غذا و برخی از شیرینی و کوکی‌ها استفاده شود. اما کاربرد دیگری هم دارد که در تهیه کاردستی و تزیینات منزل است.

 

خرید وانیل: ساده و دوست داشتنی

به جرأت می‌توان گفت وانیل پرکاربردترین عطر به کار رفته در قنادی است. بنابراین به ندرت کسی پیدا می‌شود که در خانه‌اش نوعی وانیل نداشته باشد. رایج ترین نوع وانیل که در لوازم قنادی‌های ایران به فروش می‌رسد، پودر وانیل خالص است که عِطر فوق‌العاده‌ای دارد و دانه‌هایش خیلی خیلی ریز هستند. دستور شیرینی‌های ایرانی هم معمولاً مقدار را بر اساس این نوع وانیل می‌نویسند.
اسانس وانیل همان‌طور که از اسمش مشخص است اسانس مایع ساخته شده با عطر وانیل است که می‌تواند جایگزین خوبی برای وانیل باشد. این نوع وانیل هم باید به اندازه پودر وانیل مصرف شود.
شاید اسم وانیل شکری را هم شنیده باشید. چون وانیل تلخی زیادی دارد گاهی آن را با شکر مخلوط می‌کنند و به این شکل می‌فروشند که طبیعتاً قیمت کمتری هم دارد. در صورت استفاده از وانیل شکری در قنادی باید حدوداً دو برابر پودر وانیل خالص از آن استفاده کنید. مثلاً اگر در دستور گفته شده یک هشتم قاشق چایخوری پودر وانیل، شما می‌توانید به جای آن یک چهارم قاشق چایخوری وانیل شکری استفاده کنید.
در صورت برخورد با vanilla extract یا عصاره وانیل در دستورهای خارجی باید بدانید که این نوع وانیل حاوی الکل است. به همین علت برای جایگزینی باید از نصف مقدار گفته شده پودر وانیل معمولی یا همان مقدار وانیل شکری استفاده کنید. در استفاده از وانیل باید مقادیر را به دقت رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است شیرینی شما تلخ شود.
برای مثال مقادیر زیر معادل هم هستند:
- نصف ق‌چ‌خ پودر وانیل
- نصف ق‌چ‌خ اسانس وانیل
- ۱ ق‌چ‌خ عصاره وانیل
- ۱ ق‌چ‌خ وانیل شکری

 

خرید بیکینگ پودر: ته تغاری مواد اولیه قنادی

درست است که تنها مقدار خیلی کمی بیکینگ پودر در پخت کیک و شیرینی استفاده می‌شود. اما همین مقدار خیلی کم اثری بسیار چشمگیر و مهم دارد و به هیچ عنوان قابل حذف کردن نیست. مثل بچه ته تغاری خانه که هرچند کوچکتر از همه است اما معمولاً شلوغ‌ترین بچه هم هست و خانه بدون او انگار خالی است!
خواص جوش شیرین هم تا حدی شبیه به بیکینگ پودر است و اغلب اوقات می‌توان به جای بیکینگ پودر از جوش شیرین هم استفاده کرد اللللبته به مقدار خیلی کمتر (حدود یک سوم) چون جوش شیرین قدرت بیشتری دارد. در مورد تفاوت بیکینگ پودر و جوش شیرین قبلاً به طور مفصل توضیح دادیم و همچنین در همان مطلب گفتیم که چطور می‌شود پودر جوش شیرین یا بیکینگ پودر سالم را از فاسد تشخیص داد. پس اینجا وارد جزئیات نمی‌شویم. اما باید به این نکته اشاره کرد که بهتر است برای پخت هر کیکی طبق دستور گفته شده عمل کنید. مثلاً در کیک هویج به دلیل وجود خاصیت اسیدی در مایه از جوش شیرین استفاده می‌شود. پس در هر کیکی نمی‌شود این دو ماده را جایگزین هم کرد.


خرید رشته کادایف: از محبوب‌ترین مواد اولیه قنادی

اگر اسم رشته کادایف را تا به حال نشنیده‌اید متأسفانه به نظر می‌رسد از قطار شیرینی‌های جدید خوشمزه جا مانده‌اید. البته شاید هم شیرینی تهیه شده از این رشته که معروف به کنافه یا کونفه است را خورده و یا حداقل در منوی کافه‌ها دیده باشید. این شیرینی پنیری اصیل ترکیه‌ای آن‌قدر لذیذ است که این روزها همه دوستداران شیرینی‌پزی را مجذوب خود کرده است. همین موضوع باعث شده به جز کنافه شیرینی‌های دیگری هم با رشته کادایف ابداع شود مثل کنافه فوری، کنافه شکلاتی و دسر کادایف. طرز تهیه همه این انواع شیرینی‌ با رشته کادایف را می‌توانید در ایران کوک پیدا کنید. با تنوعی که این رشته‌های ترکی تا به حال از خود نشان داده، مطمئنم شما هم می‌توانید شیرینی‌های جدیدی با آن ابداع و تهیه کنید.

 

خرید شیر عسلی: خوشمزه و پر کاربرد

شیر عسلی یکی از پرخاصیت ترین مواد اولیه قنادی است. در مورد طعمش هم که فکر نمیکنم شکی وجود داشته باشید. این شیر غلیظ شده شیرین طعمی واقعاً دوست‌داشتنی دارد. پس در استفاده از آن جای شکی نیست. در تهیه خیلی از کیک‌ها و شیرینی‌ها از شیرعسلی استفاده می‌شود. شاید معروف‌ترین آن‌ها باقلوا شعریه باشد، اما موارد دیگری هم هستند مثل کیک و دسر شیر عسلی، سس دولسه دولچه، بانوفی پای و بستنی وانیلی. برای خرید شیر عسلی تازه با قیمت مناسب کافی است سری به فروشگاه آنلاین ایران کوک بزنید.

 

خرید گلوکز مایع: برای داشتن شیرینی‌های براق

گلوکز مایع بدون شک یکی از پرفروش‌ترین مواد اولیه قنادی است. شاید قدیم‌ها تنها صنایع غذایی و کارخانه‌ها از گلوکز مایع استفاده می‌کردند اما این روزها با اطمینان می‌شود گفت، گلوکز راه خود را به قنادی خانگی هم باز کرده است. از گلوکز در تهیه خیلی از شیرینی‌ها مثل پاستیل، سس‌های براق، بریلو و شربت زولبیا و بامیه استفاده می‌شود. این شربت خواص زیادی دارد از جمله طعم شیرینی را متعادل‌تر می‌کند، باعث براق شدن می‌شود و جلوی شکرک زدن را می‌گیرد. شاید گلوکز مایع در هر فروشگاهی پیدا نشود. چون به هر حال یک محصول تخصصی قنادی است. اما به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های لوزام قنادی آنلاین تهیه کنید.

 

خرید پودر ژلاتین: برای دسرهای مدرن

پودر ژلاتین مطمئناً برای همه آشناست. اگر از خود ژلاتین تا به حال استفاده نکرده باشید، حتماً از پودرهای ژله آماده تا به حال استفاده کرده‌اید. این پودرها معمولاً حاوی پودر ژلاتین، شکر، طعم‌دهنده، اسانس و رنگ خوراکی هستند. اما چیزی که باعث ژله‌ای شدن دسر شما می‌شود پودر ژلاتین است. ژلاتین هم از مواد اولیه قنادی است. با تهیه پودر ژلاتین می‌توانید انواع دسرهای ژله‌ای خانگی مثل انواع پاناکوتا را به سادگی تهیه کنید. نکته خوب این است که ژلاتین از مغز استخوان حیواناتی نظیر گاو گرفته می‌شود و ماده‌ای بسیار مقوی است. دسر ژله و پاستیل هم حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند. اما به دلیل قند زیاد بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. با تهیه دسرهای خانگی می‌توانید کنترل بیشتری روی مصرف قند خود خانواده‌تان داشته باشید.

 

خرید پودر نشاسته: یار قدیمی قنادها

قبل از اینکه پای ژلاتین به محفل گرم و دلنشین قنادها باز شود، نشاسته یک تنه و تنها مسئولیت تهیه شیرینی‌ها و دسرهای غلیظ و ژله‌ای را بر عهده داشت. فرنی و مسقطی تنها دو نمونه آشنا از این دسرها هستند که معمولاً با نشاسته گل تهیه می‌شوند. در بین مواد اولیه قنادی ممکن است به دو نوع نشاسته برخورد کنید: ۱) نشاسته گل: نشاسته‌ای که از گندم گرفته شده و دانه‌های درشتی دارد. شکل سنتی نشاسته است که معمولاً برای تهیه دسرهایی مثل فرنی، باسلوق، مشکوفی و فالوده استفاده می‌شود. ۲) نشاسته ذرت: حالت پودری دارد، در لطافت انواع کیک و شیرینی مقدار کمی از آن معجزه می‌کند و همچنین برای غلظت دسرهایی مثل پودینگ و یا حتی سوپ استفاده می‌شود. در ضمن، به دلیل خنثی بودن از نظر طعم و بو در تزیین‌هایی که با فوندانت صورت می‌گیرد هم استفاده می‌شود.


خرید پودر کاکائو: از بی نظیرترین مواد اولیه قنادی

در محبوب بودن پودر کاکائو قطعاً هیچچچچچ جای شکی نیست. این پودر خوشبو و خوش طعم که از دانه‌های درخت بسیار خاصی از مناطق استوایی آمده بدون شک دل همه مردم جهان را ربوده است. البته می‌شود پودر کاکائو را با شیر مخلوط کرد و فوری از آن لذت برد اما شیرینی‌های تهیه شده با کاکائو لذت بی‌نهایت را برای شما به ارمغان می‌آورند، چه یک تکه کیک شکلاتی یا براونی باشد و چه شیرینی یا حتی میلک شیک کاکائویی.
با خرید پودر کاکائوی با کیفیت و مرغوب می‌توانید از داشتن شیرینی‌های خوشمزه اطمینان حاصل کنید. بررسی عطر کاکائو و تیرگی رنگ آن بهترین راه برای تشخیص کیفیت این ماده است.

 

خرید مغز بادام و پسته: برای دسرهای مجلل

دسته دیگری از مواد اولیه قنادی گارنیش‌ها و مواد تزیینی روی شیرینی مثل خلال بادام و پسته هستند. کاربرد مغزهای تزیینی هیچ محدودیتی ندارد. می‌توانید مغز بادام را قبل از پخت روی کیک بریزید و با روشن کردن شعله بالای فر آن را برشته کنید. میتوانید هم از قبل آن را تفت بدهید. عطر بادام برشته شده واقعاً بی‌نظیر است. از خلال و پودر پسته هم می‌توانید برای تزیین انواع کیک، شیرینی و دسر به دلخواه استفاده کنید. مغز بادام و پسته احتمالاً از گران‌قیمت‌ترین مواد اولیه قنادی هستند. پس بهتر است آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

 

اگر جای بعضی از مواد مثل شکلات تخته‌ای، خامه قنادی و رنگ خوراکی را در لیست مواد اولیه قنادی خالی دیدید به این دلیل هست که قبلاً راهنمای خرید رنگ خوراکی و انواع خامه قنادی را به طور مفصل توضیح دادیم. پیشنهاد میکنم اگر علاقه‌مند هستید حتماً مطالب قبلی را هم مطالعه کنید.

برای خرید مواد اولیه قنادی در تهران با پیک رایگان و در شهرستان‌ها با حداقل هزینه و همچنین برای مشاهده لیست قیمت این مواد می‌توانید سری به فروشگاه آنلاین ایران کوک بزنید. ما در همه مراحل خرید از پیش از ثبت سفارش تا درب منزل در کنار شما خواهیم بود.