با آمدن عید نوروز، این جشن باستانی، در هر خانواده ی ایرانی کارهای زیادی انجام می‌شود. از خرید و نظافت و خانه تکانی گرفته تا آماده کردن سفره هفت سین و شیرینی عید و غذاهای عید نوروز . در هر شهر و منطقه ای غذای عید نوروز متفاوت است و به سبک و سیاق آن محله طبخ می‌شود. هر غذایی برای مردم مفهوم خاصی دارد و به دلیل و فلسفه های متنوعی تدارک دیده می شود. در ادامه ی این مطلب غذاهای عید نوروز را معرفی خواهیم کرد و به باورهای جالبی که در رابطه با آن ها وجود دارد، اشاره می کنیم. در ادامه لیستی از 10 غذای مخصوص شب عید خواهید دید. و در آخر در مورد غذای عید در سنت شهرهای مختلف صحبت خواهیم کرد. اگر دوست دارید غذاهای سنتی شب عید نوروز را بشناسید این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

منوی غذای عید نوروز

 

[recipe_list ids="594,24363,534,2509,5567,1620,304,29401,21032,35059" post_page="" taxonomy="" categories="" orderby="date" order="desc"]

 

غذای عید نوروز در شهر های مختلف

در بسیاری از استان های مناطق غربی و کوهستانی کشور مانند کرمانشاه، لرستان، ایلام و ... قورمه سبزی غذای محبوبی برای عید نوروز به حساب می آید. قورمه سبزی را با رشته پلو یا پلوی سفید مصرف می کنند که بسیار خوش طعم و دوست داشتنی است.

اما خود رشته پلو ممکن است به تنهایی با مرغ، گوشت، کشمش و خرما سرو شود و در بیشتر مناطق کشور از جمله استان هایی مانند تهران، اراک و کرمانشاه نیز پرطرفدار است.

زرشک پلو با مرغ و خورشت فسنجان هم جزو لیست غذای روز اول عید نوروز هستند هر چند که از بهترین غذاهای مجلسی هم به شمار می‌روند و برای همه‌ی مهمانی ها و مجالس حتما طبخ می‌شوند.

یکی دیگر از غذا های شب عید نوروز که بیشتر در استان آذربایجان و به خصوص شهر تبریز تهیه می شود انواع دلمه است که پرطرفدارترین آن ها دلمه برگ مو است. این غذای فوق العاده با برگ مو، برنج، گوشت، سبزی و ... تهیه می شود و طعمی بی نظیر دارد. البته انواع دیگر دلمه؛ دلمه ی بادمجان و فلفل دلمه ای است که با کشمش پلویی، حبوبات و مواد مختلف دیگری تهیه می شود.

از غذاهای دیگری که برای عید نوروز در استان آذربایجان، خصوصا در شهرهای اردبیل و تبریز تهیه می شود، سوتی پلو است. سوت که در زبان آذری به معنای شیر است به نوعی غذای پلویی گفته می شود که با شیر می پزند. این پلو می‌تواند زعفرانی یا سفید تهیه شود و با ماهی، گوشت، کشمش و... سرو شود.

کوکو سبزی هم از غذاهای مورد علاقه ی مردم برای شب عید است. کوکو سبزی بسته به آن شهر و منطقه، با سبزی های مختلفی درست می شود. اما چیزی که کوکو سبزی را بسیار خوش طعم و جذاب می کند مغز گردو و زرشک است که البته به مصرف این مواد غذایی با هم، بسیار توصیه شده است.

اگر اهل زنجان، شیراز یا گیلان باشید حتما طرز تهیه شش انداز را میدانید. شش انداز به روش های مختلفی و در هر شهر مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شود. شش انداز شیراز را با هویج و شش انداز گیلان را با بادمجان تهیه می کنند. اما شش اندازی که با خرما تهیه می شود غذای شب عید نوروز زنجان است.

در گیلان تنها شش انداز از غذاهای عید نوروز نیست و غذای معروف دیگری هم برای عید تهیه می شود که باقالا قاتق نام دارد و بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

اما معروف ترین و شاخص ترین غذا در لیست غذاهای عید نوروز سبزی پلو با ماهی است که تقریبا در بیشتر شهر های ایران مخصوصا شهرهای شمالی و جنوبی که دسترسی راحت‌تری به ماهی تازه دارند تهیه می‌شود.

 

چرا مادربزرگ ها تاکید دارند که غذای عید نوروز باید خاص باشد؟

باورها و اعتقادات جالبی در مورد هر غذای عید نوروز وجود دارند که از گذشته تا به حال بین مردم رواج داشته و رعایت می‌شود. مثلا باور به این که اگر در شب یا برای نهار روز عید رشته پلو یا آش رشته بخوری عمرت طولانی می شود و رشته ی کار و زندگیت دستت می آید. خوردن قورمه سبزی سالت را سبز و پربرکت می‌کند و یا خوردن دلمه در شب عید، آرزوها را برآورده می‌کند. یا با خوردن کوکو سبزی دیگر وسایلت گم نمی شود و با کو...کو کردن به دنبال وسایلت نمیگردی!

اما همه ی این باورهای عجیب و بامزه ریشه در خواص این غذاها دارد. خوردن غذای مربوط به هر منطقه، متناسب با سیستم بدنی مردم آن نواحی خواهد بود و با صرف این غذاها و جذب خواص آن‌ها عید نوروزی شادتر و سالم‌تری خواهید داشت.