مردم همیشه غذاهای پرکالری را غذاهایی می‌دانند که سودی برای سلامتی شان ندارند. بسیاری در راه تلاش برای ایجاد عادات غذایی سالم، از خوردن غذاهای پرکالری خودداری می‌کنند، زیرا به اشتباه فکر می‌کنند غذاهای کم‌کالری کلید زندگی سالم هستند.

  با این حال، کالری‌ها مهم هستند، اما باید توجه بیشتری به کیفیت رژیم غذایی و مواد مغذی در هر غذا داشته باشیم و بدانیم هنوز هم بسیاری از غذاهای پرکالری  هستند که می‌توانیم از آنها در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنیم.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

غذاهای پرکالری‌ و چربی‌های سالم

یک گرم چربی 9 کالری دارد، در حالی که هر گرم پروتئین فقط 4 کالری دارد. بنابراین، به نظر میرسد هر چقدر از غذاهای پرکالری دوری کنید بهتر است، این‌طور نیست؟ خب، دقیقاً این‌طور نیست.

بدن از چربی برای عملکرد مناسب هورمون‌ها و پشتیبانی از جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کند. دانستن ارزش انرژی غذا، نشان‌دهنده‌ی میزان تلاشی است که باید برای حفظ تناسب اندام‌تان انجام دهید. بسیاری از مردم، چه اضافه وزن داشته باشند چه نداشته باشند، دائماً در حال کالری شماری هستند و همزمان در ذهنشان بین محتوای کالری و خواص مفید غذا ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال تصور میکنند کالری کم معادل غذای سالم است یا کالری‌ زیاد معادل غذای ناسالم. اما آیا این ارتباط همیشه برقرار است؟

باید به خاطر داشته باشید که غذاهای پر کالری (پرانرژی) همیشه معادل غذای چرب و ناسالم نیستند. به عنوان مثال، غذای غنی از چربی‌های غیراشباع شده (مانند آجیل، سویا) مانند غذای غنی از چربی‌های ترانس (مانند محصولات فرآوری‌شده) نیست .

گرچه هر دو مورد، کالری زیادی دارند. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی متنوع و متعادل معادل سبک زندگی سالم است.

 

غذاهای پرکالری مفید برای سلامتی

می‌توانید این غذاهای پرکالری را مصرف کنید و از مزایای بسیار آنها برای سلامتی بهره‌مند شوید.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

1- روغن زیتون

روغن زیتون عنصر اساسی رژیم مدیترانه‌ای است و از جمله مزایای آن، کنترل کلسترول به دلیل داشتن اسید اولئیک موجود در ترکیبات خود است. علاوه بر آن، آنتی‌اکسیدان هایی دارد که به حفظ طراوت جوانی کمک میکنند، بنابراین مصرف آن خیلی توصیه می‌شود.

یک قاشق بیشتر در روز، حجمی اضافه نمی‌کند یا باعث اشباع بیش از حد نمی‌شود، اما 110 کالری سالم به رژیم‌تان اضافه می‌کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد انواع روغن، خواص و کاربرد آنها در آشپزی اینجا را ببینید.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

2- آووکادو

بگذارید اول موضوعی را مشخص کنیم: آووکادو جزو سبزیجات نیست، بلکه میوه است. آووکادو یکی از پرکالری‌ترین غذاها است و به عنوان گزینه‌ای بسیار مغذی برای وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 100 گرم آن 160 کالری با مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، و مواد معدنی مانند ویتامین B6، B5، C، E دارد. همچنین حاوی پتاسیم، فولات و برخی از مواد معدنی مانند مس، آهن، روی و فسفر است.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

3- زیتون سیاه

در مورد زیتون‌ها و محتوای کالری آنها نظریه‌های متعددی وجود دارد و حقیقت این است که زیتون‌ سیاه چربی بیشتری نسبت به زیتون سبز دارد؛ علت آن فرآیند رسیدن آن است. هر 100 گرم زیتون سبز کالری 132 کالری و هر 100 گرم زیتون سیاه 350 کالری دارد.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

4- شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدانی و یکی از خوشمزه‌ترین غذاها است. حاوی 65 درصد چربی (از کالری) است و به ویژه  غنی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، آهن و منیزیم است. بهترین کار این است که شکلات تلخ خالص را جایگزین شیرکاکائو کنید، زیرا شیر بر ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی شکلات تلخ تأثیر منفی می‌گذارد.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

5- مغزها

هر 100 گرم از مغزها حدود 600 کالری دارد. با این حال، مواد مغذی دیگری مانند ویتامین E یا سلنیوم، که هر دو آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند، فیبر، پروتئین‌های گیاهی و اسیدهای چرب امگا 3 هم دارند. بنابراین گنجاندن فندق، گردو، بادام و سایر مغزها در رژیم‌مان برای سلامتی ما مفید خواهد بود.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

6- کره‌ی بادام زمینی

یکی از چندین مزیتی که کره‌ی بادام‌زمینی دارد فیبر بالای آن، یعنی حدود 8 درصد، است. کره‌ی بادام‌زمینی غذایی غنی از کالری است (یک قاشق غذاخوری آن 100 کالری دارد)، محتوای پروتئین بالای آن می‌تواند برای رژیم غذایی ورزشکاران بسیار مناسب باشد، به خصوص از آنجا که دارای خواصی است که می‌تواند ضمن پشتیبانی از ورزشکاران در طول انجام تمرین‌ها ی روزانه، به حفظ سلامت آنها کمک کند.

 

غذاهای پر کالری سالم و مفید برای بدن

 

7- کینوآ

کینوآ جایگزین محبوب برنج در امریکا است و واقعاً استحقاق این افتخار را دارد. 185 گرم کینوآ (حدود یک فنجان) حاوی 222 کالری، 39 گرم کربوهیدرات و 4 گرم چربی است. همچنین حاوی حداقل اسیدهای چرب امگا 3 است.

 

غذاهای پرکالری سالم و مفید برای بدن

 

8- جو پرک

جو پرک یکی از غذاهایی است که بیشترین مزیت را برای بدن ما دارد، 2 قاشق غذاخوری از آن حدود 100 کالری دارد و منبعی عالی از فیبر است و کم‌چربی است.

 

نتیجه‌گیری

غذاهای پر کالری که در بالا ذکر شدند، غذاهایی اشباع‌شده از کالری هستند و باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. داشتن برنامه‌ی غذای مغذی برای زندگی سالم ضروری است، اما علاوه بر آن باید برای کاهش استرس و خستگی به طور منظم ورزش کنید. بنابراین  رژیم غذایی سالم و متعادل را شروع کنید و برای حفظ سلامتی و تناسب اندام خود فعالیت کنید.