همه شهر خوش‌آوازه شیراز را با شعر و ادبش می‌شناسند. آرامگاه سعدی و حافظ مهر تاییدی بر ادبی‌بودن شیراز به‌حساب می‌آید. حال آن‌که این شهر نه فقط از نظر ادبی بلکه از بسیاری لحاظ دیگر نیز زبانزد گردشگران داخلی و خارجی است. یکی از جاذبه‌های دیگر شیراز که می‌توان در مسافرت به این شهر روی آن حساب کرد، غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی است. کنار رزرو هتل شیراز باید به فکر تهیه لیستی از رستوران‌های محلی شیراز هم باشید تا این غذاهای خوشمزه را در آن‌ها میل کنید. برخی از هتل های شیراز در Alibaba.ir هم رستوران‌های سنتی دارند که در آن‌ها انواع غذاهای محلی شیرازی سرو می‌شوند. در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از غذاهای لذیذ شیرازی را به شما معرفی کنیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

معرفی بهترین غذاهای محلی شیراز

غذاهای شیرازی بیشتر به‌صورت پلو هستند. آش، کوفته و دیگر غذاها نیز به شیوه‌ای متفاوت در این شهر سرو می‌شوند که در اینجا به شما معرفی خواهیم کرد:

  • قنبرپلو

یکی از غذاهای ملس، سنتی و رسمی شیراز، قنبرپلو است. این غذا از پیاز، رب انار، مغز گردو، برنج، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، کشمش و ادویه تهیه می‌شود. برای پخت این غذا رب‌انار، مغز گردو، پیاز و کشمش را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط و با آن کوفته قلقلی درست می‌کنند و آن را درمیان برنج آبکش‌شده می‌ریزند.

  • دوپیازه آلو

یکی از غذاهای خوشمزه و مشهور اما بسیار ساده شیرازی، دوپیازه آلو است. این غذا از سیب‌زمینی آب‌پز، پیاز، گوجه‌فرنگی، رب گوجه و ادویه‌جات تهیه می‌شود. شیرازی‌ها به سیب‌زمینی «آلو» می‌گویند، به‌همین دلیل در این غذا از سیب‌زمینی استفاده می‌شود نه آلوی میوه.

  • شیرازی‌پلو

یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز که علاوه‌بر طعم بسیار لذیذ، ظاهر دلفریبی هم دارد، شیرازی‌پلو است. این غذا از برنج، مرغ، بادمجان، زرشک، ماست، ادویه و زعفران تهیه می‌شود. شیرازی‌پلو یکی از اشتهاآورترین غذاهای ایرانی هم به‌حساب می‌آید که پای ثابت سفره‌های شیرازی‌ها است. برای تزئین آن از خلال بادام، پسته، خلال پوست پرتقال و نارنگی و زرشک هم استفاده می‌کنند.

  • قورمه به

یکی از غذاهای شیرین شیراز، قورمه به است که برای پخت آن از شکر، گوشت، میوه به، پیاز، زعفران و ادویه استفاده می‌شود. این غذا به‌خاطر وجود تکه‌های میوه به بسیار شیرین بوده و برای افراد با سلیقه شیرین‌پسند بسیار ایده‌آل است.

  • شکر پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین شیرازی شکرپلو است که برای پخت آن از شکر، برنج، خلال بادام، پسته، پوست نارنگی و زعفران استفاده می‌شود. شیرازی‌ها شکر و زعفران را با هم دم می‌کنند و سپس قبل از اینکه برنج دم بکشد روی آن می‌ریزند. سپس این پلو را با خلال بادام و پسته و خلال پوست نارنگی تزئین می‌کنند. البته این غذا معمولا ‌با خورش قیمه سرو می‌شود.

  • یخنی نخود

یخنی نخود همان آبگوشت خودمان است که در شیراز آن را کمی غلیظ‌تر می‌پزند. یخنی نخود نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز است که در همه رستوران‌های سنی شیراز سرو می‌شود. هتل های شیراز هم در رستوران‌های خود این غذا را ارائه می‌کنند.

  • رب پلو

برنج، رب انار، کشمش، گردو، شکر و پیاز موادلازم برای تهیه یک غذای بسیار مقوی هستند که شیرازی‌ها به آن «رب‌پلو» می‌گویند. این غذا به‌دلیل اینکه فاقد گوشت است، غذای ایده‌آلی برای افراد گیاه‌خوار یا افراد دارای رژیم غذایی به‌حساب می‌آید.

  • کوفته هلو

در بسیاری از شهرهای ایران کوفته‌ها به شکل‌های خاصی پخته می‌شوند؛ اما با اطمینان می‌توان گفت درمیان همه کوفته‌های شهرهای ایران، کوفته هلوی شیرازی، خوشمزه‌ترین آن‌ها است. موادلازم برای تهیه کوفته هلو شامل گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم‌مرغ و ادویه‌ها می‌شود. نام‌گذاری این کوفته به‌شکل ظاهری آن ارتباط دارد و به‌هیچ‌وجه در آن از میوه هلو استفاده نمی‌شود.

  • کوفته سبزی

در کوفته سبزی شیراز، سبزی‌هایی مانند ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره با گوشت چرخ‌کرده مخلوط می‌شوند. اندازه این کوفته نسبتا بزرگ است و با ترشی، سبزی تازه و نان میل می‌شود.

  • آش سبزی

آش سبزی فقط مخصوص شیرازی‌ها است و طعم بی‌نظیری دارد.  برنج، گوشت، لوبیا سفید، عدس، نخود، دارچین، روغن و سبزی تره، ترخون و شوید از مواد اصلی تهیه این آش هستند. مردم شیراز این آش را بیشتر برای وعده صبحانه میل می‌کنند. اگر در سفر به شیراز شاهد صف‌کشیدن جلوی مغازه‌های خاصی بودید، بدانید که در آن مکان‌ها آش سبزی پخته شده و به مردم داده می‌شود!

سایر غذاهای شیرازی

غذاهایی که نام بردیم جزو اصلی‌ترین غذاهای محلی شیراز بودند که پس از آن‌ها می‌توان به هویج پلو شیرازی، آش ماست، اشکنه، دمپختک و لوبیا پلو شیرازی هم اشاره کرد. این غذاها در اکثر رستوران‌ها و هتل های شیراز سرو می‌شوند و مهمانان و گردشگران ایرانی و خارجی این شهر از خوردنشان لذت می‌برند.

معمولا اولین و بزرگ‌ترین دغدغه مسافران برای رزرو هتل شیراز است؛ اما بهتر است بدانید که دغدغه اصلی شما در سفر به شیراز باید استفاده از صنایع‌دستی و خوردن غذاهای محلی این شهر باشد. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیراز، غذاهای دیگری نیز سرو می‌شوند که مخصوص روستاهای اطراف شیراز هستند. بنابراین اگر برای رزرو هتل شیراز برنامه خاصی نداشتید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف شیراز بمانید و طعم‌های تازه‌تری را بچشید.