شاید این جمله را شنیده باشید که پاییز پادشاه فصل هاست، به نظر من که کاملا درست است. علاوه بر طبیعت زیبا و رنگارنگ  این فصل، میوه هایی هم که در این فصل وجود دارند خیلی خوشمزه و هیجان انگیز هستند مثل نارنگی، خرمالو، انار و لبو. همچنین در آخرین روز این فصل شگفت انگیز، مناسبت شب یلدا را هم داریم که بهانه ای است برای جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم و خوردن غذاهای خوشمزه و گرفتن فال حافظ. یکی از این غذاهای خوشمزه، که قصد دارم در این مطلب به آن بپردازم، سالاد لبو است. سالاد لبود یک سالاد بسیار مقوی، خوش طعم و خوش رنگ است که می تواند زینت بخش سفره های شما نیز باشد. این سالاد را می توانید با ترکیب مواد مختلف درست و کلی سالاد جدید و متنوع تهیه کنید. این سالاد به سادگی و در مدت زمان کوتاهی آماده می شود. در ادامه طرز تهیه این سالادها را توضیح می دهم و امیدوارم برای شب یلدا درست کنید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید و لذت ببرید.

 

4 مدل سالاد لبو شب یلدا

 

طرز تهیه سالاد لبو با انار

 

مواد لازم:

لبو یا چغندر متوسط 3-4 عدد

انار متوسط 3-4 عدد

کلم قرمز 1 عدد کوچک

روغن زیتون به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه یا قرمز به میزان لازم

آب لیموی تازه به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای تهیه این سالاد در ابتدا لبو یا چغندر ها را خوب بشویید و سپس آن ها را بپزید. برای پخت لبو هم می توانید با شیوه های معمول آن ها را بخار پز کنید، و یا اگر می خواهید لبو طعم شیرینی داشته باشد همراه با کمی شکر آن ها را بپزید. علاوه بر این می توانید سر و دم لبو ها را ببرید، سپس کمی روغن زیتون به آن ها اسپری کنید و آن ها را داخل فویل بپیچید و لبو ها را تا زمانی که کاملاً پخته شوند داخل فر با دمای 200 درجه سانتیگراد بگذارید. پس از پخته شدن لبوها، اجازه دهید کاملاً خنک شوند، سپس پوست آن ها را جدا کنید و به قطعات کوچک برش بزنید. در این مرحله کلم قرمز را شسته و پس از خشک شدن به صورت رشته های نازک یا قطعات کوچک برش بزنید. حالا یک کاسه متوسط بردارید و لبو های خرد شده، کلم قرمز و انارهای دانه شده را داخل آن بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس  نمک و پودر فلفل قرمز یا سیاه، روغن زیتون و آب لیمو ترش را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. علاوه بر مواد ذکر شده، با توجه به ذائقه خود، که دوست دارید سالادتان مزه ترش، شیرین و یا ملسی داشته باشد، می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید و یا هویج، کیوی یا سرکه بالزامیک هم به سالاد اضافه کنید وطعم و رنگ بهتری به آن بدهید. در پایان، اگر دوست داشتید سس مایونز یا هزار جزیره به سالاد اضافه کنید و به خوبی مواد را مخلوط کنید و اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند تا مواد با هم ترکیب شوند.

 

طرز تهیه سالاد لبو با انار

 

عکس از saeide_ loovarz@

 

طرز تهیه سالاد لبو قالبی

 

مواد لازم:

لبو 2 عدد درشت

سیب زمینی 2 عدد متوسط

هویج 1-2 عدد

نخودفرنگی 1 پیمانه

ذرت 1 پیمانه

خیارشور 1 پیمانه خرد شده

مرغ 2 تکه

سس مایونز به مقدار لازم

آب لیمو ترش به میزان لازم

نمک ، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه:

در مرحله اول لبو ها را خوب بشویید و سپس آن ها را به طور کامل بپزید. در صورت تمایل با مقداری شکر و یا آب لیمو. در همین زمان سیب زمینی، هویج، نخود فرنگی، ذرت و مرغ ها را نیز با مقدار مناسبی از نمک و فلفل و زردچوبه بپزید. سپس برای تهیه مواد داخلی قالب ها، یک کاسه متوسط را بردارید. سیب زمینی و هویج را به صورت نگینی خرد کنید و داخل کاسه بریزید سپس نخودفرنگی و ذرت پخته شده را نیز به مواد بیفزایید. و در آخر مرغ را به تکه های کوچک خرد و یا ریش ریش کنید و داخل کاسه بریزید ، خیارشورها را نیز خرد کنید و با سایر مواد مخلوط کنید. در پایان مواد را خوب با سس مایونز آغشته کنید. البته از سالاد ماکارونی و ترکیبات دیگر هم مطابق با سلیقه و ذائقه خود، به عنوان مواد میانی می توانید استفاده کنید. در مرحله بعد داخل قالب های مافین  یا یک کاسه معمولی، کیسه فریزر یا سلفون بگذارید، برای اینکه هنگام سرو به راحتی بتوانید از قالب خارج کنید، سپس لبو ها را به ورقه های نازک یا چیبسی برش بزنید و کف و دیواره های قالب  را با لبو ها بپو شانید. در مرحله بعد داخل قالب ها یا کاسه را با موادی که در مرحله قبل آماده کردید پر کنید و کمی با قاشق آن ها را فشار دهید. 3 تا 4 ساعت مواد را داخل یخچال بگذارید تا خوب منسجم شوند. در پایان با استفاده از کیسه فریزر یا سلفونی که در قالب ها گذاشته بودید، مواد را خارج کنید و در ظرف پذیرایی خود قرار دهید.

 

طرز تهیه سالاد لبو قالبی

عکس از soheila3651@

 

طرز تهیه سالاد لبو با لوبیا چیتی

 

مواد لازم:

خیارشور 1 پیمانه خرد شده

لوبیا چیتی 1 پیمانه

سیب زمینی 1-2 عدد متوسط

هویج 1-2 عدد

لبو 2-3 عدد

کاهو 1 عدد کوچک

سس مایونز به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

سرکه به میزان لازم

آبلیموی ترش به میزان لازم

 

طرز تهیه:

در مرحله اول سیب زمینی، لوبیا چیتی، هویج و لبو را بپزید. سپس تمامی مواد پخته شده را به صورت نگینی خرد کنید. خیارشورها را نیز به صورت نگینی خرد کنید. و تمامی مواد درون یک کاسه متوسط بریزید و کاهو خرد شده را نیز به آن ها اضافه نمایید. در مرحله بعد به اندازه مورد نیاز نمک، فلفل، سرکه و آبلیموی تازه را به مواد داخل کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید. در پایان تمام مواد را به خوبی با سس مایونز آغشته نمایید. و مواد را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید. به جای لوبیا چیتی می توانید از دیگر انواع لوبیا نیز استفاده کنید.

 

طرز تهیه سالاد لبو با لوبیا

 

 

طرز تهیه سالاد لبو با مرغ

 

مواد لازم:

لبو 3 عدد

سیب زمینی 2 عدد

سینه مرغ 2 عدد

تخم مرغ 4 عدد

گردو 1 پیمانه

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن زیتون به میزان لازم

سس مایونز به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای تهیه این سالاد پر خاصیت و خوشمزه، در مرحله اول لبو، سیب زمینی، سینه مرغ و تخم مرغ را بپزید. پس از خنک شدن پوست آن ها را جدا کنید و به صورت نگینی خرد کنید و یا در صورت تمایل مواد را رنده کنید. لازم به ذکر است می توانید قبل از پختن مرغ، حدود چند ساعت آن را مزه دار کنید و در یخچال بگذارید تا طعم بهتری داشته باشد. می توانید با استفاده از سس سویا، رزماری، پیاز، آبلیمو و مواد دیگر آن را مزه دار کنید. یا تنها با اضافه کردن نمک و فلفل و زردچوبه آن را بپزید. علاوه براین در این سالاد می توانید از انار دان شده نیز استفاده کنید. هم چنین اگر دوست دارید می توانید مقداری لوبیا سبز را نیز بپزید و به مواد اضافه کنید. پس از پختن و خرد کردن تمامی مواد، آن ها را داخل یک کاسه متوسط بریزید و نمک و فلفل و گردوهای خرد شده، روغن زیتون و آبلیمو را نیز به آن ها اضافه کنید و تمامی مواد را با هم مخلوط کنید. در مرحله آخر سس مایونز را به مواد اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و برای 3 الی 4 ساعت مواد را در یخچال بگذارید.

طرز تهیه سالاد لبو با مرغ

 

لازم به ذکر است، مقدار مواد اولیه به صورت تقریبی بیان شده است در صورت تمایل می توانید مقدار آن ها را کم یا زیاد کنید.