همیشه خانم ها ازچربی انباشته اطراف شکم گلایه مند هستند. چربی، بعد از زایمان، گویی خیال کم شدن ندارد. این چربی علاوه برکاهش جذابیت، خطرابتلا به فشارخون بالا، بیماری های قلبی ودیابت را افزایش می دهد.
برای کاهش این چربی ها توصیه های زیادی می شود. ازجمله روش های چربی سوزی شکم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

راه های چربی سوزی شکم


1- کاهش مصرف شکر

مصرف شکر، به ویژه شکرتصفیه شده که درمواد غذایی شیرین و نوشیدنی ها وجود دارد، یکی ازعوامل مؤثر درانباشته شدن چربی است.
گلوکز و فروکتوز موجود درشکر، کربوهیدرات های ساده ای است که به سرعت جذب خون می شود.
مصرف زیاد این کربو هیدرات های ساده، باعث تبدیل آن به، گلیکوژن ذخیره کبدی می شود. مصرف زیاد شکر قند خون را نیز بالا می برد که سبب می شود مقدار زیادی انسولین آزاد شود و بیماری به نام “مقاومت به انسولین” ایجاد شود که با سندروم متابولیک مرتبط است.


2- مصرف پروتئین بیشتر

پروتئین یک غذای مغذی است که واقعاً درمقابله با چربی مؤثر است. زمانی که پروتئین بیشتری می خورید، مدت زمان بیشتری سیرهستید و هورمون گرسنگی (گرلین) کاهش می یابد که درنهایت کل کالری مصرفی درروز را کم می کند.
غذاهای حاوی ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین، به افزایش میزان سوخت وساز بدن کمک می کند. منابع خوب پروتئین شامل مرغ، تخم مرغ، ماهی تازه و دیگر غذاهای دریایی، پنیر و ماست است. هرروزیک یا دو نوع از این غذاها را مصرف کنید.


3- فیبر بیشتر

مصرف بیشتر فیبر دررژیم غذایی به ویژه فیبر محلول موجود در جو، حبوبات، سبزی ها و میوه ها می تواند سبب کاهش تجمع چربی در ناحیه شکم شود. فیبر در ترکیب با آب متورم می شود و حجم شکم شما را می گیرد، به همین دلیل احساس سیری می کنید. همچنین با ترکیب شدن با قند و دیگر کربوهیدرات ها، باعث کاهش و تأخیر در جذب آن ها به جریان خون می شود.

 

4- تحرک

بی تحرک بودن از عوامل مهم ایجاد سندروم متابولیک، چاقی و دیابت است. هر نوع تحرکی مفید است، حتی حرکت های کوچکی که در طول روز انجام می دهیم مثل ضربه زدن با پا یا راه رفتن هنگام صحبت کردن با تلفن.
کارهای ساده ای مانند استفاده از پله به جای آسانسور و یک پیاده روی سریع با فاصله مناسب زمانی بعد از صرف غذا به کاهش چربی و کالری کمک می کند.


5- آرام کردن ذهن

یوگا و مدیتیشن به کاهش چربی کمک می کند، البته نه به اندازه اثر فیزیکی ناشی از تحرکشان. اما آثار آرام بخش این ورزش ها هم بسیار مؤثر است. نتایج مطالعات بسیاری سطح بالای هورمون استرس (کورتیزول) را به افزایش وزن به ویژه در ناحیه شکم مرتبط دانسته است. روزی حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یوگا انجام دهید یا به مدیتیشن بپردازید.


6- خواب خوب

زمانی که تأثیر کمبود خواب را در چاقی بدانید،
در می یابید که خواب خوب چقدرمهم است. خواب عملکرد غدد را تنظیم و میان هورمون گرسنگی و هورمون سیری تعادل برقرار می کند. کمبود خواب اشتها و هورمون استرس را بالا می برد.

 


نسخه طب سنتی برای کاهش وزن


مراحل کاهش وزن در طب سنتی با توجه به هرفرد متفاوت است اما به طور کلی شامل حفظ سلامتی، اصلاح مزاج، پاک سازی گوارشی یا کل بدن و تعیین رژیم غذایی خاص است.
دکتر فاطمه امینی متخصص طب سنتی دراین باره گفت: درطب مدرن میزان لاغر شدن بیشتر براساس کالری لحاظ می شود و درطب سنتی علاوه برحفظ مواد ضروری بدن، نوع مزاج نیزدرنظر گرفته می شود.
علت این موضوع که دو نفر با یک میزان مصرف غذا و فعالیت، وزن های متفاوتی دارند به مزاج افراد بر می گردد چون یک نفر مزاج خشک دارد و بدنش رطوبت جذب نمی کند اما فرد دیگر مزاج رطوبتی دارد و مستعد چاق شدن است.

در طب سنتی بیماردرمانی می کنیم نه بیماری درمانی، به این صورت که درمان هر فرد با دیگری متفاوت است.
از ورزش به عنوان یکی ازاصول حفظ سلامت برای لاغر شدن درکنار رژیم غذایی استفاده می شود اما میزان ورزش، زمان و شدت آن در افراد با مزاج های مختلف، متفاوت است. برای مثال به یک فرد با مزاج گرم و خشک به ویژه در فصول گرم سال ورزش طولانی مدت توصیه نمی شود.