دانستنی های جالب درباره شیر

 

دانستنی های جالب درباره شیر

 

لبنیات تأمین‌کننده پروتئین و کلسیم برای بدن ماهستند؛ شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی جزو لبنیات بوده، اما خامه و سرشیر خواص لبنیات را ندارندو به‌هیچ‌وجه جزو گروه لبنیات محسوب نمیشوند. متأسفانه برخی از افراد بر این باورند که لبنیات کم‌چرب به علت جدا شدن چربی، کلسیم را به بدن نمی‌رسانند در صورتی که این موضوع برعکس است یعنی اتفاقا شیرهای کم‌چرب کلسیم بیشتری دارند. بد نیست که بدانید عملیات پاستوریزه کردن شیر هم در محتوای آن تأثیری ندارد بلکه صرفا باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود.

 

 

در طول روز چقدر شیر بنوشیم؟

همه افراد در دوران و سنین مختلف باید حداقل روزانه یک لیوان شیر و یک لیوان ماست مصرف کرده و کسانی که به شیر حساسیت دارند می‌توانند دو لیوان ماست مصرف کنند.

زنان باردار و شیرده و نوجوانان باید روزانه سه تا چهار لیوان شیر و لبنیات استفاده کنند. مصرف دو لیوان شیر و چهار لیوان دوغ، یک‌چهارم لیوان کشک یا مصرف 45 تا 60 گرم پنیر نیز جایگزین دو واحد شیر بوده و همین خاصیت را داراست.

 

 

 شیر را با چه بنوشیم بهتر است؟

* در شیر به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند موز و عسل استفاده کنید.

* اگر میزان استفاده از کاکائو در شیر در حد کم باشد مشکلی در تأثیر مثبت آن ایجاد نمی‌کند.

* برخی از افراد با مصرف شیر حالت نفخ پیدا می‌کنند میتوانند به شیر مقداری چای و عسل اضافه کنند. اما نباید مصرف شیرچای به صورت عادت درآید . یکی از مشکلاتی که در اثر مخلوط کردن شیر با چای به‌وجود می‌آید، کاهش ارزش تغذیه‌ای شیر است. اگر فردی برای دریافت ریزمغذی‌های موجود در شیر که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم است، شیرچای مصرف می‌کند، باید بداند که ارزش تغذیه‌ای شیر مصرفی او تحت تأثیر ترکیب‌های موجود در چای مانند پلی‌فنول‌ها و کافئین قرار می‌گیرد و تا حد چشمگیری پایین می‌آید.

 

شیرچای می‌تواند به‌صورت تفننی در برنامه غذایی قرار گیرد اما مصرف مداوم این نوشیدنی توصیه نمی‌شود.

 

 

شیر گرم بهتر است یا شیر سرد؟

در مورد نوشیدن شیر به‌صورت سرد، گرم یا ولرم هم انتخاب با خود فرد است. مصرف شیر به‌صورت گرم یا سرد در محتوای آن تأثیری ندارد. برخی افراد تحمل شیر سرد را ندارند و برخی دیگر با نوشیدن شیر گرم و ولرم دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل‌پیچه می‌شوند. اگر شما با مصرف شیر سرد دچار دل‌درد یا هر نوع مشکل گوارشی دیگری نمی‌شوید، اشکالی ندارد که این عادت غذایی را ادامه دهید.

 

چه زمانی شیر بخوریم؟

*بهتر است حدود نیم ساعت فاصله بین مصرف شیر تا خواب شبانه در نظر بگیرید تا خواب راحت‌تری داشته باشید.

* نکته‌ی دیگر هم فاصله زمانی مناسب بین خوردن شام با نوشیدن شیر قبل از خواب است. معمولاً وعده‌های اصلی غذایی مانند ناهار و شام،‌ حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آهن و روی هستند. ازآنجاکه بحث تداخل بین جذب عناصر دوظرفیتی در بدن مطرح است و شیر هم منبع خوبی برای دریافت کلسیم محسوب می‌شود،‌ بهتر است حدود 1 ساعت و نیم بین خوردن شام و نوشیدن شیر قبل از خواب فاصله بیندازید تا تداخلی در جذب آهن، روی و کلسیم رخ ندهد و بتوانید از تمام این ریزمغذی‌ها بهره کافی ببرید.