بیکینگ پودر و جوش شیرین (همان بیکربنات سدیم) دو ماده تخمیری و البته شیمیایی هستند که در پخت غذا یا خوراکی هایی که نیاز به فعل و انفعالات خاص دارند مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برای در تهیه نان مخصوصا نان های حجیم  و انواع کیک و شیرینی از این دو ماده استفاده می شود و حتی برای ترد کردن گوشت به خصوص گوشت های کبابی می توان از بیکینگ پودر و جوش شیرین به مقدار متناسب استفاده کرد که البته خوب می دانیم نسبت این دو به یکدیگر را باید رعایت کرد تا بافت مناسبی از غذا یا نان را داشته باشیم و زیاده روی در استفاده از این دو ماده می تواند کیفیت را پایین بیاورد.

در ادامه مطلب قصد داریم بگوییم آیا می توان بیکینگ پودر و بیکربنات سدیم را جایگزین یکدیگر کرد یا نه و اینکه آیا توجه داشتن به تاریخ مصرف این دو ماده مهم است یا نه! قبل از این بررسی بهتر است تفاوت ساختاری بیکینگ پودر و جوش شیرین را بدانیم که در ادامه می خوانید.

 

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

 

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین، بیکربنات سدیم خالص است که واکنش جوشان دارد و دی اکسید کربن ایجاد می کند. به علت این واکنش شیمیایی در نوشیدنی های گازدار و درمان های ضداسیدی می توان از آن  استفاده کرد و این درست همان واکنشی است که به عمل آمدن  خمیر نان و  شیرینی  کمک می کند و بافت آن را نرم و سبک می کند. البته کاربرد جوش شیرین بسیار متنوع است و قبلاً به صورت مفصل راجع به آن صحبت کرده ایم.


بیکینگ پودر چیست؟

ترکیب ساختاری بیکینگ پودر پیچیده تر است چرا که از ترکیب چندین ماده شیمیایی یعنی جوش شیرین، اسید تارتاریک، سدیم، آلومینیوم سولفات و کلسیم فسفات بدست می آید.

 

تفاوت بیکینگ پودر و جوش شیرین چیست؟

بیشتر افراد تفاوت بین بیکربنات سدیم و بیکینگ پودر را به درستی نمی دانند و گاهی پیش می آید که این دو را جایگزین هم می کنند که البته این جایگزینی درست نیست و به بافت ماده غذایی آسیب می زند در ادامه تفاوت این دو ماده را می خوانیم:

- جوش شیرین اصولا طعم تلخی دارد اما تلخی بیکینگ پودر کمتر است (مصرف بیش از این مواد باعث تلخی و بالا آمدن زود هنگام و سر ریز شدن هنگام پخت می شود. همچنین استفاده کمتر باعث سفت شدن بافت آن ماده غذایی می شود)

- بیکینگ پودر اصولا در موادی که نیاز به زمان پخت بیشتر دارند استفاده می شود اما جوش شیرین در موادی به کار می رود که نیاز به پخت طولانی ندارند.

- مقدار مصرف جوش شیرین برای 140 میلی لیتر مایع 5 گرم (1 قاشق جایخوری) است و مقدار مصرف بیکینگ پودر برای 125 گرم آرد 5 گرم است.

-طول عمر بیکینگ پودر 9 تا 12 ماه است و باید در جای خشک و خنک و البته در ظرف در بسته نگهداری شود ولی جوش شیرین طول عمر نامشخص دارد و این ماده هم باید در جای خشک و خنک و ظرف در بسته نگهداری شود.

 

چگونه بیکینگ پودر و جوش شیرین سالم را از فاسد تشخیص دهیم؟

حالا که با تفاوت ها آشنا شدیم یک نکته مهم باقی است که به آن اشاره خواهیم کرد و آن طرز تشخیص بیکینگ پودر و جوش شیرین سالم از فاسد است.برای تشخیص این مسئله می توان یک آزمایش ساده انجام داد که اینجا به شما آموزش می دهیم تا با انجام آن قبل از هر بار استفاده از این مواد مطمئن شوید که این دو ماده هنگام پخت به خوبی عمل خواهند کرد.

 

تشخیص جوش شیرین سالم از فاسد

اصولا جوش شیرین به مواد اسیدی مانند سرکه، ماست، کاکائو، عسل، آب مرکبات و ... واکنش خوبی نشان می دهد و به محض مخلوط شدن با مواد اسیدی، دی اکسید آزاد می کند و  واکنش تخمیری آن شروع می شود اما این واکنش زمان زیادی طول نمی کشد. به همین علت است که وقتی در تهیه کیک یا نانی از جوش شیرین استفاده میکنید، باید بعد از اضافه کردن جوش شیرین سریع عمل کنید و آن را هر چه زودتر به فر منتقل کنید تا خاصیتش از بین نرود و تاثیر خود را روی آن ماده غذایی بگذارد.

برای انجام این آزمایش کافی است 1/2 قاشق مرباخوری سرکه را به 1 لیوان آب ولرم اضافه کنید و سپس مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید در صورت جوشیدن و بالا آمدن متوجه سلامت جوش شیرین خواهید شد.

 

انقضای بیکینگ پودر و جوش شیرین

 

تشخیص بیکینگ پودر سالم از فاسد

بیکینگ پودر ماده ای است که در آب هم واکنش نشان می دهد پس برای امتحان آن کافی است 1 قاشق چایخوری از این ماده را با 1/2 لیوان آب مخلوط نماییدکه  در صورت جوشیدن و بالا آمدن متوجه سالم بودن آن می شوید.

 

تشخیص بیکینگ پودر و جوش شیرین سالم