درمان یبوست با موز1

 

برای درمان یبوست موز بخورید

 

مصرف موز یک درمان خانگی و موثر در کاهش علایم یبوست است. اگر می خواهید دچار عوارض جانبی انواع داروهای شیمیایی و مسهل های قوی که برای درمان انواع یبوست استفاده می شوند نشوید از موز غافل نشوید.

 

این میوه خوشمزه سرشار از انواع ویتامینها مثل ویتامین ب6 ویتامین ث و املاح ضروری مثل پتاسیم و بیوتین و مس می باشد.

 

 

نقش موز در سلامت دستگاه گوارش

 

علاوه بر وجود انواع ویتامینها و املاح در موز این میوه خوشمزه یک منبع عالی از فیبر در برنامه رژیم غذایی محسوب می شود که این فیبر به هضم غذا کمک می کند. موز همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند.

 

 

تنظیم عملکرد روده با موز

 

همانطور که ذکر شد موز یک منبع بسیار خوب از انواع فیبر و فیبرهای نامحلول است که باعث کاهش یبوست می شود. با این حال برای افزایش این خاصیت موز باید دقت کنید که بعد از خوردن موز رسیده حتما آب فراوانی بنوشید وگرنه ممکن است به دلیل حجم بالای فیبر و کمبود مایعات یبوست شما تشدید شود چرا که وجود مایعات در کنار فیبرها حجم مدفوع را در روده افزایش داده و مانع بروز یبوست می شود.

 

یک موز متوسط 3 گرم فیبر دارد که 10 درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن را برای پیشگیری از یبوست فراهم می کند. البته ذکر این نکته قابل توجه است که خوردن موز رسیده یبوست را کاهش می دهد و مصرف موز نارس بدلیل وجود مقادیر زیاد فیبرهای نامحلول یبوست را تشدید می کند. بهرحال بهتر است در خوردن موز رعایت تعادل را بکنید زیرا مصرف زیاد پکتین ممکن است یبوست را تشدید کند.همچنین موز حاوی آنزیمی به نام فروکتو الیگوساکارید است که یک ملین ملایم و طبیعی محسوب می شود.

 

 

درمان یبوست با موز

 

 

به چه شکل از موز برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

 

  • موز رسیده بخورید

این یک روش ساده و خیلی راحت است . بین وعده های غذایی خود 2-3 عدد موز رسیده همراه با مایعات فراوان میل کنید.

  • ترکیب موز به همراه شیر گرم

یک موز رسیده را پوست کنده آن را در قطعات نازک برش زده با شیر گرم مخلوط کنید و هنگامی که شیر گرم را مینوشید تکه های موز را کاملا بجوید .

 

 

یبوست در کودکان

 

کودکان نیز اگر به اندازه کافی فیبر و مایعات مناسب دریافت نکنند دچار یبوست میشوند. میوه ها منبع بسیار خوبی از فیبر هستند اما  برای درمان یبوست نوزادان و کودکان نوپا به آنها موز ندهید زیرا علایم یبوست را در آنها بدتر میکند.

 

به عنوان یک قانون کلی در زمان بروز یبوست در کودکان نوپا از دادن موز و برنج و سیب و نان برشته به آنها پرهیز کنید و به جای این مواد غذایی به آنها گلابی و هلو و انواع آلو را بدهید.

 

به طور کلی برای اینکه روده های سالمی داشته باشید و دچار علایم یبوست نشوید سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود مصرف انواع غلات تصفیه شده مثل انواع نان های سفید، برنج سفید و آرد و غلات فرآوری شده را کاهش دهید و به جای آن از غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید . همین تغییرات ساده در برنامه رژیم غذایی روزانه تا حد زیادی از بروز یبوست پیشگیری میکند.