همه ما از شب یلدا کلی خاطره های به یاد موندنی داریم. خاطره دورهمی های خونوادگی یا دوستانه با انواع خوراکی و غذا. هر سال با سر رسیدن زمستون، هر ایرانی طولانی ترین شب سال رو به نحوی جشن میگیره. بعضی ها دوست دارن با خانواده دور هم جمع بشن و با موسیقی و رقص این شب زیبا رو جشن بگیرن. بعضی هم در این شب با حافظ خوانی و فال گرفتن شب چله 97 خودشون رو به سحر میرسونن. عده دیگه ای هم هستن که دور همی های دوستانه رو بیشتر دوست دارن و شب یلدا رو با بازی ها و سرگرمی های گروهی در کنار دوستانشون جشن میگیرن. خلاصه این که هرچند شب یلدا در ادبیات ما نماد ظلمت و تاریکی طولانیه ولی در واقعیت یکی از شادترین شبهای سال برای ما ایرانی هاست. هر جای دنیا هم که باشیم با نزدیک شدن به اول دی میدونیم که باید برای یلدا تدارک ببینیم و تزیینات و غذای شب یلدا رو آماده کنیم.

درسته که آداب و رسوم مردم ما برای شب یلدا تنوع زیادی داره ولی چیزی که بین همه این مهمونی ها مشترکه سفره های رنگارنگیه که پر شده از غذاهای خوشمزه، دسرهای خوش آب و رنگ و تنقلات وسوسه برانگیزه! شما برای شام شب یلدا، امسال چی تدارک دیدید؟ دنبال یه منوی شب یلدایی عالی هستید؟ نمیدونید غذای شب یلدا بهتره چی باشه؟ خب اصلا جای نگرانی نیست چون گزینه های زیادی دارید. اگه دوست دارید با غذای شب یلدای مخصوص شهرهای مختلف آشنا بشید این مطلب رو دنبال کنید. از خورشت اناربیج شمالی تا انار پلوی شیرازی و خشیل آذری، ما همه خوراکی های یلدایی لذیذی رو که ممکنه امسال بخواهید برای شام یلدا درست کنید برای شما آماده کرده ایم.

 

[recipe_list ids="29401,28355,28692,28666,4581,24311,417,23271,8440,33911,34252" post_page="" taxonomy="" categories="" orderby="" order=""]

 

شام شب یلدا چیست؟

شام شب یلدا را نباید با سفره یلدا اشتباه گرفت. سفره شب یلدا سفره ای است که معمولاً در آن از میوه های رنگارنگ، آجیل و تنقلات مخصوص یلدا استفاده میشود. اما شام شب یلدا هم جایگاه ویژه خودش را دارد و با سوپ، سالاد و غذاهای مخصوص یلدا این شب را برای شما و عزیزانتان دل انگیزتر میکند. هر شهری برای یلدا رسوم خاص خود را دارد.شیرازی ها کلم پلو شیرازی یا انار پلو میخورند؛ آذری ها خشیل و گیلانی ها انار مسما دارند. مردم سنندج دلمه برگ مو و خربزه ترش میخورند. در لرستان هم صرف گندم شیره مرسوم است. در رودبار ماهی پلو درست میکنند و با پولک های ماهی فال میگیرند. 

 

شام شب یلدا چی درست کنم؟

سؤال خوبی است. و جوابش در حقیقت این است که بستگی به سلیقه شما دارد. ما اینجا منوی شام شب یلدا را به صورت کامل و جامع برای شما آماده کرده ایم تا طبق ذائقه خودتان، بهترین ها را انتخاب کنید و سفره های رنگارنگ با تزئینات قشنگ یلدایی بچینید.

 

آداب و رسوم و شام شب یلدا در تهران

باید بدانید که تهرانی های قدیم از اصطلاح شب یلدا استفاده نمیکردند، بلکه به آن شب چله میگفتند. در تهران هم مثل بقیه شهرهای ایران مردم به شب چله اهمیت زیادی میدهند و آن را شب شادی و سرور میدانند. اما برای شام یلدا غذای به خصوصی نبوده است. معمولا در این شب سرد تهرانی ها آش شله قلمکار صرف میکردند. سعی میکردند حتما برنج هم سر سفره باشد. به خصوص خوردن دم پخت باقالی برای شام یلدا در تهران مرسوم بوده است.

 

رسوم و شام شب یلدا در مازندران

به شب اول زمستان یا طولانی ترین شب سال در زبان مازندرانی چله شو میگویند. اهالی مازندران برای این شب آداب و رسوم خاصی دارند. مردم از صبح روز آخر پاییز برای مراسم سنتی چله شو یا همان شب یلدا، خانه را آماده میکنند. مردم مازندران اعتقاد دارند که این شب شبی خوش یمن و شادی آور است و شگون ندارد که کسی بدون غذا باشد. طبق سنت، خانواده ها دور هم جمع میشوند و با خوردن هندوانه، میوه های دیگر، آجیل، ماست و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخم هندوانه و کدو، بادام،پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است این شب را جشن میگیرند. برای شام شب یلدا اهالی مازندران همیشه برنج میپزند. یکی دیگر از رسوم قدیمی در این منطقه، این بوده است که دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود به در هفت خانه میرفتند از آنها چیزی می گرفتند. و معتقد بودند اگر موفق به این کار شوند بدون این که کسی آنها را بشناسد، یعنی به نیت خود میرسند.

 

رسوم و شام شب یلدا در گیلان

مردم گیلان رسوم مختلفی برای شب چله دارند. از جمله این که هندوانه را همیشه برای شب یلدا میل میکنند و معتقد هستند باعث میشود در زمستان سرما را حس نکنند. همچنین اغلب خانواده هایی که پسرشان به تازگی ازدواج یا نامزد کرده، طبقی به عنوان هدیه برای خانواده نوعروس میبرند. این هدیه شامل سینی های میوه و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه‌ی شب چله است. از غذاهای سنتی که شام شب یلدا گیلان را تشکیل میدهند میتوان به خورشت اناربیج و انار مسما (مسمای انار گیلان) اشاره کرد. خیلی از گیلانی ها در شب یلدا  آوکونوس میخورند که محصولی فراوری شده از ازگیل محلی است. تهیه آوکونوس به این صورت است که از مدتی قبل ازگیل خام را در خمره پر از آب و کمی نمک میریزند و در آن را میبندند. با نگه داری خمره در جایی دور از گرمای خانه، ازگیل به تدریج نرم و آبدار میشود.

یکی دیگر از رسوم شب چله مردم گیلان گرفتن فال پوست هندوانه است. فال هندوانه به این صورت است که بعد از خوردن هندوانه، پوست آن را چهار قسمت میکنند. سپس تکه های پوست هندوانه را پشت سر خود می اندازند. اگر همه پوست ها از طرف سبزشان بیافتند یعنی نیت فرد بسیار خوب است و به آرزویش میرسد. اگر همه از طرف سفید بیافتند یعنی نیت بسیار بدی است. اگر تعداد سبز ها بیشتر از سفیدها باشد نیت بدی نیست و بر عکس اگر سفیدها بیشتر باشند نیت خوبی نیست.

 

شام یلدای آذری ها

در آذربایجان شرقی و غربی مردم معمولا برای شام غذای خشیل درست میکنند. خشیل غذای خوشمزه ای شبیه به حلیم است که با بلغور تهیه میشود. خشیل آذری بسیار مقوی است و همیشه با شیره یا عسل میل میشود. آذری ها معتقدند خوردن خشیل بدن آنها را در برابر سرمای سخت زمستان مقاوم میکند. همچنین در تبریز در کنار شام گاهی از دسر پالدا استفاده کینند.